Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorKroka Barkved, Tore
dc.date.accessioned2023-07-06T16:10:44Z
dc.date.available2023-07-06T16:10:44Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136496030:37433582
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076702
dc.description.abstractDenne masteroppgaven knytter bokserien A Song of Ice and Fire skrevet av George R.R. Martin med Bildung (dannelse) i med mål å undersøke hvordan temaer som kjønn, andre-gjøring, og makt, kan være verktøy for å oppnå dannelse og empati hos elever i videregående skole. Gjennom flere analyser av karakterer og tematikker blir det argumentert for hvordan A Song of Ice and Fire kan være relevant i henhold til den nye læreplanen (LK20), og hvordan teksten kan bli brukt tverrfaglig, utenfor engelskfaget. Denne oppgaven vil gå inn i lengre analyser av hvordan forfatteren bruker perspektiv for å etablere empati fra leseren samtidig som den opprettholder et didaktisk preg. Hensikten med oppgaver er å vise hvordan A Song of Ice and Fire kan bli brukt i klasserommet til å undervise om kritisk tenkning, analyse av tekster, og oppnå Bildung. Oppgaven vil støttes av teori rundt temaene Bildungsroman, kjønnsteori, andre-gjøring, perspektiv, og fantasi litteratur. Læreplanen vil også spille en stor rolle i oppgaven da flere læreplanmål kan oppnås gjennom bruk av A Song of Ice and Fire. Det er også tematikk som er tverrfaglig som er et av kjerneelementene i LK20.
dc.description.abstractThis thesis explores the application of the concept of Bildung (personal growth and development), in the Norwegian school system through the use of the series A Song of Ice and Fire by George R.R. Martin. The thesis examines how the narrative tools used in the book series can aid the development of critical thinking skills and empathy in pupils, with a particular focus on the themes such as othering and gender. The thesis argues that the complex and multi-layered narratives of the book series offer a unique opportunity for pupils to explore different perspectives and challenge their own biases and assumptions. Through the lens of Bildung, the thesis suggests that A Song of Ice and Fire can be used to reach several of the core elements of the new curriculum in Norway, LK20. The analyses use previous theory on the different topics to conduct a close-reading of the text. The themes and characters will be explored with the goal of using the findings in an Upper Secondary School classroom to reach learning goals from the Norwegian Curriculum.
dc.languageeng
dc.publisherInland Norway University
dc.titleBridging Fantasy Literature and Education: Bildung and Character Development in A Song of Ice and Fire
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel