Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorNyhus, Kine
dc.date.accessioned2023-07-11T16:10:35Z
dc.date.available2023-07-11T16:10:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136496030:70564640
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077666
dc.description.abstractMålet med denne masteroppgaven har vært å utforske hvordan innholdsforventningene til engelsk uttale skiller seg fra lærere og elever i den norske videregående skole. For å få innsikt i dette temaet ble seks deltakere intervjuet ved hjelp av semistrukturerte intervjuer. Studien som ble utført som en del av denne oppgaven ble gjennomført i en videregående skole, hvor deltakerne var tre lærere og tre elever. Resultatene viser at elever og lærere har ulike forventninger til uttaleinnhold, men også til engelsk uttale generelt. De fleste av deltakerne har et begrenset syn på hva engelsk uttale innebærer, der det mest assosierte nøkkelordet var «aksenter». Dette er i tråd med den tradisjonelle tenkningen til EFL-paradigmet som typisk har stått sterkt i Norge, hvor engelsk undervises som fremmedspråk. Men med det engelske språkets vekst til et lingua franca, pågår det nå et paradigmeskifte i hvordan Norge tenker om engelskfaget- og språket. Dette kommer også til syne i deltakernes forventninger, metoder og holdninger til engelsk uttale og enkelte engelske aksenter som er til stede i norsk videregående skole i dag. Gjennom denne studien for å utforske forventninger til engelsk uttale, har jeg funnet at det pågående paradigmeskiftet er avgjørende for hvordan lærere og elever tenker om engelsk uttale. Lærere ser ut til å bevege seg mot ELF-paradigmet mer enn elevene, som har forventninger og holdninger som ligner mer på EFL-paradigmet. Dette blir tydelig gjennom ulike temaer som tas opp under intervjuene, men et spesielt spørsmål som skilte de to gruppene av deltakere var spørsmålet om å implementere en felles nasjonal aksentmodell. Svarene gitt av lærerne er sterkt i tråd med ELF-paradigmet, mens svarene gitt av elevene var mer i tråd med EFL-paradigmet. Denne masteroppgaven forsøker også å finne en vei videre i hvordan man kan forene både lærere og studenter i deres uttaleforventninger.
dc.description.abstractThe aim of this master’s thesis has been to explore how content expectations of English pronunciation differs from teachers and students in the Norwegian upper secondary school. In order to gain insight on this topic, six participants were interviewed following a semi-structured format. The study conducted as part of this thesis was conducted in an upper secondary school, where the participants were three teachers and three students. The results show that students and teachers have different expectations to English pronunciation content, but also about pronunciation in general. Most of the participants have a limited view of what English pronunciation entails, where the most associated keyword was “accents”. This is in line with the traditional thinking of the EFL paradigm that has typically had “gravitas” in Norway, where English is taught as a foreign language. However, with English growing as a lingua franca, a paradigm shift is ongoing in how Norway views English. This is also evident in the participants’ expectations, methods and attitudes towards pronunciation and some English accents that are present in Norwegian upper secondary schools today. Through this study of English pronunciation expectations, I have found that the ongoing paradigm shift is vital in how teachers and students think about English pronunciation. Teachers seem to be moving towards the ELF paradigm more so than the students, who share expectations and attitudes that are similar to the EFL paradigm. This becomes apparent through different topics that are brought up during the interviews, however a particular question that separated the two groups of participants, was the question of implementing a common national accent model. The answers given by the teachers are strongly in line with the ELF paradigm, whereas the answers given by the students were more in line with the EFL paradigm. This master’s thesis also seeks to find a way forward in how to unify both teachers and students in their pronunciation expectations.
dc.languageeng
dc.publisherInland Norway University
dc.titleThe Paradigm Shift and its Influence on English Pronunciation Expectations among Teachers and Students
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel