Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorGaalaas, Randi Agnethe
dc.date.accessioned2023-07-14T16:10:18Z
dc.date.available2023-07-14T16:10:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136492602:56805126
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078940
dc.description.abstractSAMMENDRAG Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring handler i hovedsak om barna som skal begynne på skolen, og hvordan barnehagen tilpasser det siste året for dem i lys av å skape sammenheng i overgangen til skole og SFO. Problemstillingen i forskningsprosjektet er følgende: Hvordan får førende planer for overgangen mellom barnehage og skole frem målet om en praksis som er best mulig for barna? Oppgaven er løst med en kvalitativ tilnærming der dokumentanalyse av kommunale planer og svar fra barnehagelærere gjennom en spørreskjemaundersøkelse danner grunnlaget for funn til drøftingen. Sammen gir de to undersøkelsene indikasjoner på at overgangspraksiser fra barnehagen side vektlegger at barnet skal oppleve sammenheng i overgangen gjennom kontinuitet, relasjoner og hensyn til barnets behov. Det avdekkes også et behov for et nærmere samarbeid mellom institusjonene hvis disse sammen skal utvikle arbeidsmetoder som gir et helhetlig opplæringstilbud med vekt på barnas deltakelse. Barnehagens kunnskap og erfaring med lekbasert læring bør overføres til skolens lærere. Det teoretiske perspektivet som er brukt i oppgaven er Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell. Hans teorier er ofte benyttet i forhold til overgangen mellom barnehage og skole (Hogsnes, 2019). Livsmestring er blitt et begrep som framheves i både rammeplan og læreplanverk. Hvordan barnet selv opplever at det er sammenheng kan være av stor betydning for deres utvikling. Barnehage og skole har en plikt til å samarbeide for å skape en god overgang, dette er hjemlet i lovverket. SFO skal bidra i dette viktige arbeidet. Denne oppgaven er skrevet med tanke på dem som jobber med de eldste barna i barnehagen- men ikke minst for oss i skolen. Hvordan kan vi sammen, i større grad, skape sammenheng og trygghet for barna i overgangen mellom barnehagelivet og skolelivet? Skal barn oppleve å mestre, er det viktig at hverdagen henger sammen, og det kan vi i barnehage, skole og SFO hjelpe dem med i enda større grad om vi får til et samarbeid som går utover de vanlige rutinene vi allerede har.
dc.description.abstractABSTRACT This master's thesis in adaptive education is mainly about the children who are going to start school, and how the kindergarten adapts the last year for them in light of creating coherence in the transition to school and SFO. The research question in the research project is as follows: How do leading plans for the transition between kindergarten and school convey the goal of a practice that is best possible for the children? The task is solved with a qualitative approach where document analysis of municipal plans and responses from kindergarten teachers through a questionnaire survey form the basis for findings for the discussion. Together, the two studies indicate that transitional practices from the kindergarten side emphasize that the child should experience coherence in the transition through continuity, relationships and consideration for the child's needs. It also identifies a need for closer cooperation between the institutions if they are to jointly develop working methods that provide a comprehensive education program with emphasis on children's participation. The kindergarten's knowledge and experience with play-based learning should be transferred to the school's teachers. The theoretical perspective used in the thesis is Bronfenbrenner's ecological model of development. His theories are often used in relation to the transition between kindergarten and school (Hogsnes, 2019). Life coping has become a concept that is emphasized in both the curriculum and curriculum. How the child perceives that there is coherence can be of great importance for their development. Kindergartens and schools have a duty to cooperate to create a good transition, this is authorised by law. SFO will contribute to this important work. This assignment is written with those who work with the oldest children in kindergarten in mind - but not least for us in school. How can we together, to a greater extent, create coherence and security for children in the transition between kindergarten life and school life? If children are to experience mastery, it is important that everyday life is connected, and we in kindergartens, schools and after-school centres can help them with this to an even greater extent if we achieve cooperation that goes beyond the normal routines we already have.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleOvergangen barnehage-skole. Hva vektlegges siste året i barnehagen?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel