Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorØdegård, Jonas Ørbog
dc.date.accessioned2023-07-18T16:10:22Z
dc.date.available2023-07-18T16:10:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136493732:33251756
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079778
dc.description.abstractMed denne kvalitative forskningsstudien har målet vært å undersøke hvordan tre norsklærere på mellomtrinnet bruker elevenes muntlige ferdigheter i undervisningen og hvilke utfordringer og muligheter de ser i dette arbeidet. Med utgangspunkt i teori og tidligere muntlige ferdigheter, stiller jeg spørsmål ved hvordan intervjudeltagerne underviser for å fremme elevenes muntlighet og hvilke aspekter som kan påvirke bruken av denne ferdigheten. Innlemmingen av muntlige ferdigheter som en av de grunnleggende ferdighetene i LK06, skulle rette søkelyset enda mer mot utviklingen av gode muntlige ferdigheter og hvilken verdi god muntlig kompetanse hadde for utviklingen og danningen elevene skal oppnå gjennom utdanningen. Det er det daglige arbeidet i klasserommet som legger grunnlaget for den muntlige utviklingen. Gjennom et kvalitativt fokusgruppeintervju får jeg innsyn hvordan de tre lærerne på mellomtrinnet benytter metoder for å øke den muntlige aktivtiten i klasserommet, samt hvor utfordrende intervjudeltakerne opplever det kan være å fremme det muntlige aspektet i lys av en lærerhverdag med hovedfokus på vurdering og dokumentasjon. Lærerne opplever vanskeligheter rundt vurdering av de muntlige ferdighetene som en hovedfaktor for hvorfor mye av undervisningsfokuset heller omhandler lese – og skriveferdigheter, da disse evnene lettere lar seg vurdere. Det kommer også frem gjennom intervjuet hvilket fokus lærerne har på å bygge gode relasjoner i klassene og hvordan relasjoner og klassemiljø er en styrende faktor for mengden muntlig aktivitet.
dc.description.abstractThe title for this master thesis is “Oracy in the Upper Primary School”. In this qualitative study the goal has been to explore how three teachers in upper primary school uses the student’s oracy and challenges and opportunities they see when working with this ability. Based on theory about oral profiency, I question how the teachers I interview teaches to promote the students oracy and what aspects may influence the use and development of this ability. The addition of oral profiency as a part of the basic skills in LK06, were supposed to further the focus on development of good oral profiency and the value oral competence had for development and formation the students should achieve through their education. It is the daily education that makes the foundation for oracy development. By choosing a qualitative focus group interview I get to acquire knowledge about how the three teachers in upper primary school uses methods to increase the oral activity in the classroom, and the challenges my participants faces when the main focus of a teacher’s everyday life seems to be about assessment and documentation. The teachers express the difficulty surrounding assessment of the oral skills as one of the main reasons for choosing to focus on writing and reading skills, when these skills are easier to assess. In the interview the teachers also express how good relations and class environment is a driving factor when it comes to the amount of oral activity.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleMuntlighet på mellomtrinnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel