Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorChristopher Tran Prause
dc.date.accessioned2023-07-18T16:11:21Z
dc.date.available2023-07-18T16:11:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136496030:36918572
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079824
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker potensialet i å bruke den grafiske novellen American Born Chinese som et didaktisk verktøy for å utvikle identitet og interkulturell kompetanse i engelsk klasserommet. Oppgaven viser hvor viktig identitet er for den overordnede utviklingen til elevene, og i å skape det nødvendige grunnlaget for samspill med andre mennesker. Elevene vil igjennom sine liv møte på nye identiteter som vil utfordre deres holdninger, meninger og selvforståelse. Dette viser hvor nødvendig det er med ferdigheter, forståelse og tankemåte som kan forberede elevene på disse interaksjonene. Analysen og drøftingen viser sammenkoblingen mellom identitet, interkulturell kompetanse og interkulturell bevissthet som grunnlaget for alle fremtidige interaksjoner. Skolen har et mandat i å sørge for mulighet til refleksjon og utvikling av identitet, for å forberede elevene på fremtidige møter. American Born Chinese som et didaktisk verktøy kan bidra i dette mandatet. Drøftingen og analysen i oppgaven viser at den har et sterkt potensial i å utvikle identitet og den nødvendige interkulturelle kompetansen gjennom sin intertekstualitet, grafiske form og karakterer. Den grafiske formen og karakterer videreformidler nye perspektiver som utfordrer elevenes holdninger, meninger og selvforståelse i forhold til andre identiteter.
dc.description.abstractThis thesis examines the potential of using the graphic novel American Born Chinese as a didactic tool to foster the development of identity and intercultural competence in the EFL classroom. Identity is shown to be an important aspect of the all-round development of the pupil, and in creating the necessary foundation for future interactions. Throughout their entire lives, the pupils will encounter new identities both locally and internationally that will challenge their opinions, attitudes and understanding of themselves. This shows the need for abilities, skills and a mindset that can prepare the pupils for these encounters. The analysis and discussion show how identity is linked with intercultural competence and awareness, which creates the foundation for all future interactions. The school has a mandate to ensure that there is room for reflection and development of identity, to prepare the pupils for these encounters. American Born Chinese as a didactic tool can help fulfil this mandate, as it holds great potential in developing and fostering identity through its intertextuality, graphic narrative, and characters as presented in the discussion. Its multimodal form and characters convey new perspectives, which enables the novel to challenge the pupils attitudes, opinions and understanding of themselves in relation to other identities.
dc.languageeng
dc.publisherInland Norway University
dc.titleDoing Identity: Examining the Potential of the graphic novel American Born Chinese to foster identity development and Intercultural Competence in the EFL Classroom
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel