Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorTønsberg, Marius
dc.date.accessioned2023-07-19T16:10:20Z
dc.date.available2023-07-19T16:10:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136493732:32248127
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080207
dc.description.abstractMed en kvalitativ tilnærming er det gjennomført semistrukturerte intervjuer og digitale spørreskjemaer med informanter fra tre ulike land: Norge, Japan og USA. I tillegg er det foretatt en enkel dokumentanalyse. Formålet med denne studien er å finne ut hvordan ulike perspektiver former den globale undervisningen om andre verdenskrig. Denne problemstillingen er tilspisset ved tre forskningsspørsmål: (1) Hvordan påvirker multiperspektivitet det globale undervisningssamfunnet?, (2) hva er historiebevissthetens påvirkning på undervisningsinnholdet av andre verdenskrig?, og (3) hvordan kan undervisningen tilpasses for å oppnå en globalhistorisk forståelse? Resultatene fra intervjuer og dokumentanalysering er diskutert opp mot tidligere forskning, hvor konklusjonen på de ovennevnte spørsmålene er at perspektiver i form av historieplassering og kultur vil alle, både alene og samlet, ha stor anledning til å forme den globale undervisningen i Norge, Japan og USA.
dc.description.abstractUsing a qualitative approach, semi-structured interviews and digital questionnaires have been conducted with informants from three different countries: Norway, Japan, and the United States. Additionally, a simple document analysis has been performed. The purpose of this study is to examine how diverse perspectives shape the global education on World War II. This research question is further elucidated through three research questions: (1) How does multiperspectivity influence the global educational community? (2) What is the impact of historical consciousness on the teaching content of World War II? and (3) How can instruction be adapted to achieve a global-historical understanding? The findings from the interviews and document analysis are discussed in relation to previous research, leading to the conclusion that perspectives in terms of historical context and culture will all, both individually and collectively, have significant opportunities to shape the global education in Norway, Japan, and the United States.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleUndervisning av andre verdenskrig – en historiedidaktisk analyse gjennom multiperspektivitet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel