Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorRømoen, Pernille
dc.date.accessioned2023-07-19T16:10:34Z
dc.date.available2023-07-19T16:10:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136496030:36892242
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080211
dc.description.abstractDenne masteroppgaven utforsker hvordan skjønnlitteratur for ungdom kan øke bevisstheten om den hegemoniske diskursen til et funkofobisk (ableist) samfunn ved å demonstrere critical literacy gjennom en disability studies-basert analyse av Frances Hodgson Burnett sin The Secret Garden (1911) og R. J. Palacio sin Wonder (2012). Målet med oppgaven er å vise at bruken av skjønnlitteratur med funksjonshemmede protagonister kan fremme elevers tanke- og meningsskapende prosess. Det er en generell mangel på samtaler rundt funksjonshemning og derfor vil lesing av fortellinger med funksjonshemmede personer bidra til bevisstgjøringen av en underrepresentert minoritet. Analysen av The Secret Garden og Wonder fremhever de ulike holdningene folk har om funksjonshemming og måten funksjonshemning blir behandlet av et funkofobisk samfunn som ser på funksjonshemmede mennesker som en Andre. Litteraturundervisning gjennom en disability studies-linse oppmuntrer til kritisk bevissthet rundt de sosiokulturelle aspektene som dikterer samfunnets holdninger til funksjonshemning, samt bidrar til elevenes forståelse av kjerneverdien «menneskeverdet». Jeg valgte The Secret Garden og Wonder fordi de ble skrevet med 100 års mellomrom og fremstiller funksjonshemmede personer gjennom to motstridende funksjonshemningsmodeller. Denne framstillingen lar elevene sammenligne utviklingen av samfunnsmessige holdninger til funksjonshemning gjennom vanlige troper som “funksjonshemning som metafor” og “funksjonshemning som noe uhyrlig”.
dc.description.abstractThis thesis seeks to explore how the use of young adult fiction can increase awareness of the hegemonic discourse of an able-bodied society by demonstrating critical literacy through a disability studies-based reading of Frances Hodgson Burnett’s The Secret Garden (1911) and R. J. Palacio’s Wonder (2012). The aim of the thesis is to demonstrate that the use of young adult fiction with disabled protagonists can further pupils’ thinking and meaning-making process. There is a general lack of conversation about disability and therefore, reading disability narratives contributes to bringing awareness to an underrepresented minority. The analysis of The Secret Garden and Wonder highlights the different attitudes people have about disability and the way disability is treated by an ableist society that sees disabled people as an Other. Teaching literature through a disability studies lens encourages critical awareness of the socio-cultural aspects that dictate society’s attitudes toward disability as well as contributing to the pupils’ understanding of the core value “human dignity”. These novels were chosen because they were written 100 years apart and portray disabled people through two opposing models of disability. This allows pupils to compare the development of societal attitudes toward disability through common tropes such as “disability as metaphor” and “disability as something monstrous”.
dc.languageeng
dc.publisherInland Norway University
dc.titleDeveloping Critical Literacy through Disability Studies: A critical analysis of disability in The Secret Garden and Wonder
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel