Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorAndrea Ask Haakensen
dc.date.accessioned2023-09-09T16:10:13Z
dc.date.available2023-09-09T16:10:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136493732:37756563
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3088449
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærere på ungdomskolen motiverer elevene til å lese. Med Fagfornyelsen har det blitt et enda større fokus på å lese lengre tekster, trene opp elevenes konsentrasjon og leseutholdenhet. Lesing som grunnleggende ferdighet innebærer at lesing skal foregå i alle fag, men norsklærerne har et særlig ansvar for leseopplæringen. Resultatene fra PISA 2018 og Ipsos 2021 viser en tydelig nedgang i lesing blant barn og unge. Som følge av denne negative utviklingen ønsker regjeringen å sette av penger til tiltak for å øke leselysten. I dag foregår mye av lesingen på skjerm. Anne Mangens forskergruppe har forsket på at vi benytter en tilnærming som er fragmentert og oppstykket når vi leser på skjerm, og en slik tilnærming overfører vi ved lesing av lengre tekster. For at lærerne skal øke elevenes lesemotivasjon, er det sentralt å sørge for at elevene oppnår tilstrekkelige leseferdigheter, får god kjennskap til lesestrategier og finner litteratur som de synes er engasjerende å lese. Min problemstilling er: Hvordan arbeider lærere med leseforståelse og leselyst i et heterogent klasserom, og hvilke utfordringer ser de i leseopplæringen på ungdomstrinnet? Gjennom kvalitative gruppeintervjuer forteller lærerne at de ser en tydelig sammenheng mellom leseferdigheter og lesemotivasjon. Elevene som har gode leseferdigheter, liker også å lese. Denne gruppen har god kjennskap til lesestrategier som gjør at de forstår tekstens innhold. På den andre siden opplever lærerne at elever som strever med ordavkoding ikke liker å lese, og det kan ha sammenheng med at de i liten grad benytter lesestrategier. Som følge av en tydelig nedgang i lesing av lengre tekster var lærerne opptatt av å gi lesing av lengre tekster en større plass i undervisningen, og trene opp elevenes lesekondisjon. Prosessorientert lesing og høytlesing er strategier som blir trukket frem i intervjuene, og som bidrar til økt lesemotivasjon hos elevene. Bibliotekbesøk og et samarbeid med tXt-aksjonen er sentrale verktøy for å gi elevene et bredt utvalg av sjangre og temaer, slik at alle finner litteratur tilpasset interesser og lesenivå. Videre trekker informantene frem viktigheten av å anerkjenne det elevene leser, uansett type tekst, for å øke deres motivasjon til å lese mer. Derfor er det viktig å verdsette lesing både digitalt og på papir, og samtidig være bevisst på bruk av ulike egnede strategier når det leses tekster på skjerm eller på papir, for å øke leseforståelsen.
dc.description.abstractThe title of this master`s thesis is: «Everything should be short, everything should be simple, everything should be swift». Secondary school teachers about reading and reading motivation. The purpose of this master's thesis has been to investigate how teachers at secondary school motivate pupils to read. With the Fagfornyelsen, there has been an even greater focus on reading longer texts and training the pupils' concentration and reading skills. Reading as a basic skill implies that reading must take place in all subjects, but Norwegian teachers have a particular responsibility for reading education. The results from PISA 2018 and Ipsos 2021 show a clear decline in reading among children and young people. As a result of this negative development, the government wants to set aside money and take measures to increase the desire to read. Today, much of the reading takes place on a screen, and Anne Mangens research group have found in their research that we use an approach that is fragmented and broken up when we read on a screen, and we transfer such an approach while reading longer texts. In order to the teachers to increase the pupils' reading motivation, it is central to ensure that the pupils achieve sufficient reading skills, gain a good knowledge of reading strategies and engaging literature. The problem statement is: How do teachers work with reading comprehension and a desire to read in a heterogeneous classroom, and what challenges do they observe in reading education at secondary school level? Through the qualitative group interviews, the teachers say that they see a clear connection between reading skills and reading motivation. The students who prossess good reading skills also like to read. This group has developed good knowledge of reading strategies that enable them to understand the text's content. On the other hand, they find that students who struggle with word decoding consequently do not like reading, and this might be related to the fact that they use reading strategies to a small extent. Process-oriented reading and reading aloud are strategies that are highlighted in the interviews, which contribute to increased reading motivation among students. Library visits and a collaboration with the tXt-action are key tools for giving students a wide selection of genres and topics, so that everyone can find literature adapted to their interests and skills in reading. Furthermore, the informants highlight the importance of acknowledging what the pupils read in order to increase their motivation to read more. Therefore, it is important to value reading on a screen and in pairs, and to be aware as a teacher that it requires us to use different strategies while reading on a screen compared to paper in order to gain an increased reading comprehension.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.title«Alt skal være kort, alt skal være enkelt, alt skal være raskt» Ungdomsskolelærere om lesing og lesemotivasjon
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel