Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorKilvær, Torstein Øian
dc.contributor.authorSkaret, Tom André
dc.date.accessioned2023-10-25T16:10:24Z
dc.date.available2023-10-25T16:10:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:144977596:147027303
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3098741
dc.description.abstractStudiets formål Formålet med dette studiet er å redusere forskningsgapet om mulige drivere av intensjonen om å investere i kryptovaluta. Studiets problemstilling er «faktorer som påvirker private investorers intensjon om å investere i kryptovaluta». Forskningsdesign og metode Studiet har et epistemologisk perspektiv med positivistisk ståsted, da studiet ønsker å øke innsikt og kunnskap med kvantitativ tilnærming. Studiet starter med et eksplorativt design for å undersøke arbeidet som er gjort ved tidligere studier, operasjonalisere begreper og teste spørreskjemaet med forundersøkelser. De foreslåtte hypotesene er testet i et utvalg ved hjelp av en tverrsnittsundersøkelse i form av et spørreskjema. Populasjonen er de som er 18 år eller eldre og som har investert i kryptovaluta og utvalget er hentet inn via sosiale medier ved bruk av bekvemmelighetsutvalg og snøballmetoden. For å treffe utvalget ble det anvendt filtreringsspørsmål som avsluttet undersøkelsen hvis kriteriene ikke ble oppfylt. Studiets funn Studiets funn tyder på at ulike faktorer kan påvirke intensjonen om å investere i kryptovaluta blant private investorer. Faktorene som var signifikante og positive var «Performance Expectancy», «Effort Expectancy» og «Fear of missing out». Innen «Performance Expectancy» vurderer respondentene hvor nyttig kryptovaluta kan være, ved at den kan gi investorene ulike fordeler som økt levestandard. Innen «Effort Expectancy» vurderer investorene hvor lett det er å bruke kryptovaluta, hvor egenskaper som lett å lære og lett å forstå er tatt i betraktning. «Fear of missing out» er også av betydning, da investorene kan være redd for å gå glipp av siste nytt innen kryptovaluta. «Social Influence», «Facilitating Conditions» og «Herding Behavior» var ikke signifikante i forhold til intensjonen om å investere i kryptovaluta. Begrensninger og fremtidige studier Begrensningene for studiet er evnen til å kunne generaliseres til en populasjon, da det har blitt brukt bekvemmelighetsutvalg, snøballmetoden og utvalgsstørrelsen er liten (n=86). Spørsmål brukt i spørreskjemaet er tatt fra tidligere studier, men også tatt fra kontekster som ikke omfatter kryptovaluta og har måtte blitt tilpasset studiets kontekst. I arbeidet med dette studiet ble det oppdaget forskjellig formulering av avhengig variabel og ulike type analysemodeller for å forske på intensjon i forbindelse med kryptovaluta. Fremtidige kvantitative studier angående intensjon og kryptovaluta bør derfor ha et konsekvent valg for avhengig variabel som skal undersøkes og kan med fordel bruke en mer sammenlignbar analysemodell. Dette studiet vil også, sammen med tidligere studier, legge seg bak støtten om å gjennomføre longitudinelle undersøkelser som kan være med på å få en bedre forståelse av hvordan intensjonsforholdene utvikler seg over tid. I tidligere studier er det i all hovedsak utnyttet kvantitative metoder og dette studiet foreslår videre kvantitative studier som inkluderer «Volatility» og «Trust» som faktorer for nye konseptuelle modeller. En kvalitativ tilnærming kan også være av hensikt for å underbygge og legge grunnlag for hypoteser angående intensjon om å investere i kryptovaluta. Teoretiske og praktiske implikasjoner Denne studien bidrar til økt kunnskap om private investorers intensjon om å investere i kryptovaluta. For å øke kunnskapen blir modellen «Unified Theory of Acceptance and Use of Technology» testet sammen med faktorer fra atferdsøkonomien. Studiets praktiske implikasjoner er å gi tilbydere av kryptovaluta og virksomheter som tar i bruk kryptovaluta i sitt daglige virke mer innsikt og kunnskap om hva private investorer vektlegger før de gjør en investering i kryptovaluta. Private investorer kan også dra nytte av funn gjort i dette studiet, da de får vite hvilke faktorer som kan påvirke andre investorer før en eventuell investering blir gjort.
dc.description.abstractPurpose The purpose of the study is to reduce the gap on possible drivers of intention to invest in cryptocurrencies. The thesis statement is “Factors influencing retail investors intention to invest in cryptocurrencies”. Design, methodology and approach The study has an epistemological perspective with a positivism point of view because the study wants to increase insight and knowledge with a quantitative approach. The study starts with an exploratory design to discover what has been previously researched, operationalize terms and pre-testing the survey. The suggested hypotheses are tested on a sample with a cross-sectional design in the form of a survey. The population are those who are 18 years old or older and have already invested in cryptocurrency. The sample was collected through social media, where convenience and snowball sampling were applied. To ensure that the correct sample answered the survey, filter questions were used. These questions functioned as means to terminate the survey if the sample criteria were not met. Findings The findings indicate that there are different factors influencing intention to invest in cryptocurrency among retail investors. Factors that were significant and positive were “Performance Expectancy”, “Effort Expectancy” and “Fear of missing out”. Within “Performance Expectancy” the respondents evaluate the usefulness of cryptocurrency, by giving the investors various advantages like increased standard of living. Within “Effort Expectancy” the respondents evaluate the ease of use of cryptocurrency, where features such as easy to learn and easy to understand are taken into consideration. “Fear of missing out” is also of importance because the investors are afraid of missing out on the latest news within cryptocurrency. “Social Influence”, “Facilitating Conditions” and “Herding Behavior” were found to be not significantly influencing intention to invest in cryptocurrency. Research limitations and future research Limitations of the study is its ability to generalize to a population due to the use of convenience sampling, snowball sampling and the sample size (n=86). Items used in the survey are adapted from previous research but are also taken from other contexts which doesn’t evolve around cryptocurrency and had to be adapted to the study’s context. During this study it was discovered that there were different formulations of the dependent variable and different types of analysis models to research intention in conjunction with cryptocurrency. Future quantitative research with regards to intention and cryptocurrency should consider a consistent choice of dependent variable to research and benefit from using a more comparable analysis model. This study will also, in line with previous research, recommend conducting longitudinal studies to get a better understanding on how the intention conditions change over time. Previous research has mainly used quantitative methods and this study suggests future quantitative research to include “Volatility” and “Trust” as factors for new conceptual models. A qualitative approach might also be used to support and make a foundation for hypotheses with regards to intention to invest in cryptocurrency. Theoretical and practical implications The study contributes with increased knowledge about retail investors intention to invest in cryptocurrency. To increase the knowledge, the model «Unified Theory of Acceptance and Use of Technology» was tested with factors from Behavioral Finance. The study’s practical implications are to give providers of cryptocurrency and companies which use cryptocurrency in their daily activities more insight and knowledge about what retail investors emphasizes before making an investment in cryptocurrency. Retail investors may also benefit from the findings in the study, by knowing which factors influence other investors before an investment is made.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleDrivere av intensjonen om å investere i kryptovaluta
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record