Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorKakuua Halima Mfutakamba
dc.date.accessioned2023-11-18T17:10:36Z
dc.date.available2023-11-18T17:10:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:164204247:33267484
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3103364
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Stress er en naturlig del av livet, og noe stress karakteriseres til og med som positivt stress. Likevel antyder tendensen i samfunnet vårt her i Norge, at stadig flere barn og unge har behov for hjelp fra helsevesenet fordi de opplever stress. Og det rapporteres at det er sannsynlig at skolen bidrar til denne utviklingen (Brøyn, 2016). Siden skolen er en arena barn og unge tilbringer mye tid på, er hensikten med oppgaven å undersøke i hvilken grad skolen er en arena som fremmer elevenes helse. Studien min har også som hensikt å undersøke hvilke forhold i elevenes miljø som er med å (påvirker) den beskrevne samfunsstendensen. Studien har en kvalitativ design og tar utgangspunkt i fem grunnskolelæreres subjektive erfaringer av skolen som en helsefremmende arena. Tilnærmingen er induktiv og lærernes erfaringer utforskes gjennom semistrukturerte livsverdenintervju. Forskningen er forankret i fenomenologisk og hermeneutisk vitenskapsteori. Empirien er analysert gjennom en fenomenologisk inspirert analysemodell kalt systematisk tekstkondensering. Aron Antonovskys Salutogenese teori vil belyse den helsefremmende tenkningen, mens rammen i teoridelen bygger på Urie Bronfenbrenners utviklingsøkologiske teori. Et nevrologisk blikk på hvordan barn og unge kan møtes helsefremmende i skolen gis gjennom teorien om “den tredelte hjerne”, inkludert 3 metaforer som på en forenklet og billedlig måte forklarer kompliserte prosesser som er med å påvirker hvordan vi føler og reagerer. Ett funn i studien er at skolen som en helsefremmende arena er godt forankret både i styringsdokumenter og i informantenes yrkesutførelse. Samtidig indikerer studien at det er forhold på makronivå som påvirker alle Bronfenbrenners systemnivåer og slik påvirker elevenes liv på flere systemnivå, og som tilsynelatende påvirker elevenes håndtering av hverdagspress. Samtidig viser studien at det er flere forhold som påvirker lærernes mulighet til å jobbe slik de anser er helsefremmende. Faktorer som nevnes er mangel på tid, krav om måloppnåelse, mangel på tverrfaglig samarbeid og ikke minst stort kompleksitet i elevenes utfordringer. Mine informanter oppgir at “man må være potet for å være lærer i dag”.
dc.description.abstractABSTRACT Stress is a natural part of life, and some stress even categories as positive stress. Yet here in our Norwegian society the tendency seems to suggest that more and more children and youth are in need of assistance from the healthcare system because of stress. Reports form different social professions say that schools probably contribute to this development. Since schools are an arena where children and youth spend a lot of their time, the purpose of this study is to examine to what degree schools are an arena where the pupils’ health is nurtured and strengthened. The study will also examine conditions in the students' environment which are contributing to the earlier described tendency in our society. The study has a qualitative design. It's based on five elementary- and secondary school teachers`subjective experiences of the schools as health-promoting arenas. The study has an inductive approach and the teachers' experiences are explored through semi-structured interviews. The research is anchored in phenomenological and hermeneutical science theory. The study uses a phenomenologically inspired analysis model called systematic text condensation. Aron Antonovsky salutogenesis theory will highlight the health-promoting thinking while the framework of the findings of this study are discussed through Urie Bronfenbrenner's theory of ecological development. A neurological perspective on how we can meet the pupils in a health-promoting way will be given through a theory called the triune brain, including three metaphors that give a simplified and figuratively explanation to complicated processes that affect the way we feel and react. One of the findings of the study is that the school as a health-promoting arena is well shown in the guiding documents and in the professional work of the teachers. The study also indicates that there are conditions at the macro-level which affect all of Bronfenbrenner's systemic levels and seemingly how students function in everyday life. The findings show that many students experience continual stress that they barely handle in school situations. There are also several conditions that affect the teachers ability to implement health-promotion in their work, like the lack of time, the demand of curricular achievement. Another important factor for the teachers is the wish for more collegial corporations, because of the complexity they see in the pupils challenges
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleI hvilken grad opplever lærere at skolen er en helsefremmende arena for elevene?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel