Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorEkornhol, Gjest
dc.date.accessioned2024-03-09T17:10:14Z
dc.date.available2024-03-09T17:10:14Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:195545442:37743311
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3121672
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan naturfaglærere bruker sin kompetanse til å kunne planlegge og gjennomføre undervisningen som bygger på utforskende arbeid og arbeidsmetoder. hvilken forståelse og erfaringer har lærerne til utforskende arbeid og hva legger de til rette for når de planlegger og vurderer for elevenes læring. I oppgaven benyttes Rollnick og Mavhunga (2017) sine elementer for PCK som et overordnet rammeverk til å se nærmere på lærernes kompetanse. Datamaterialet er samlet inn ved intervju av fire naturfagslærer som har forskjellige utdanninger og erfaringer. Det er gjennomført en tematisk analyse på ulike aspekter av utforskende arbeid, hvor lærernes svar har blitt kodet ettersom hvilket tema de viser til. Funn fra analysen viser at lærerne har litt forskjellig forståelse av hva utforskende arbeid er, men det de alle er enige i er at det handler om at elevene skal kunne utforskende og være mer aktiv i sin egen læring ved hjelp av forskjellige praktiske arbeidsmetoder. Lærerne legger frem gode refleksjoner rundt planleggingen rundt utforskende arbeids metoder og hvordan de legger opp til vurdering av elevenes læring.
dc.description.abstractThe purpose of this master thesis was to investigate how science teachers use their competency to plan and implement inquiry-based teaching and for the student’s education. What kind of understanding and experiences has teachers on the use of inquiry-based teaching and how do they facilitate for the students when they plan and assess for student learning. This study utilizes Rollnick and Mavhunga’s (2017) components for PCK as a theoretical framework to take a closer look at the teachers’ competency and capability. The data material is collected interviews with four science teachers with different education and experience. A thematic analysis is conducted on the different aspects of inquiry-based science, where the teachers’ answers as been coded for by the categories they show. Findings from the analysis shows that the teachers have a different understanding of what the concepts of inquiry-based teaching is, but at in an agreement that the students the focus where they can explore and be an active participant in their own education, with different practical explorative methods. The teachers have a lot of good insights on the topic of inquiry-based science and how they chose to assess the students learning.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleLærernes bruk av utforskende arbeidsmetoder i naturfagundervisning på ungdomstrinnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel