Browsing Brage INN by Title
Now showing items 4698-4717 of 5480
-
Taking action for social justice in HPE classrooms through explicit critical pedagogies.
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Background: A focus on equity, democracy and social justice in HPE is pertinent in an era where there are growing concerns about the impact of neoliberal globalisation and precariousness of society (Kirk 2020). Although ... -
Taking responsibility : CCN conference proceedings Bratislava 2005
(Oppdragsrapport, Research report, 2005)English: Defining criteria for responsible action in the marketplace was the central theme of the second international conference of the Consumer Citizenship Network which was held May 26-27, 2005 at the University of ... -
”Takk for at du lærte oss å like hverandre” - Et studie av skolers forståelse av mobbing i lys av lovendringen
(Bachelor thesis, 2018)Norsk: Mobbing har lenge vært et mye diskutert tema i samfunnsdebatten (Kunnskapsdepartementet, 2015; Wendelborg, 2018; Bakken, 2017), og ulike elevundersøkelser prøver å gi et tall på omfanget av mobbing som foregås i ... -
Takk for møtet - om møtevirksomheten i en statlig etat
(Master thesis, 2011)Masteroppgaven omhandler et tema som jeg lenge har ønsket å forske på - møtevirksomhet i en statlig etat. Jeg fremsetter tidlig i oppgaven fire problemstillinger: 1. Hvordan oppfatter etatens ledergruppe effektiviteten i ... -
Tale før Kamp
(Bachelor thesis, 2016)Forfatter: Kristian Stokkli Fredriksberg Tittel: Tale før Kamp / Pre-Game Speech Hensikt: Hensikten med prosjektet er å sammenfatte allerede eksisterende empiri for å kunne bidra til å styrke fagområdet, og dermed ... -
Talemål hos ungdom i Etnedal kommune.
(Bachelor thesis, 2015)Norsk: Kartleggingen av talemålet blant ungdom i Etnedal kommune viser at det tradisjonelle talemålet er regionalisert. Mange av informantene har også et standard østnorsk talemål, og svært få har det tradisjonelle ... -
Tanker i et fellesskap. Kritisk tenkning gjennom filosofi som metode i skolen.
(Bachelor thesis, 2015)Norsk: I skolens styringsdokumenter står det at opplæringen skal fremme elevene og lærlingenes evne til kritisk tenkning. Dette har den filosofiske samtale i skolen også fokus på. Filosofi som metode i skolen har hatt ... -
Tanker som tvinger
(Bachelor thesis, 2015)Hensikt: Hensikten med å fordype oss i dette temaet er å få økt kunnskap om den psykiske lidelsen anorexia nervosa. Vi som sykepleiere vil lære mer om det tverrfaglige samarbeidet og ulike måter å tilnærme oss denne ... -
Tankeverk – skaperverk – byggverk
(Rapport, Research report, 2008)Norsk: Rapporten er en del av et FoU-arbeid som er gjennomført ved Høgskolen i Hedmark (LUNA), Institutt for kunstfag og informasjonsvitenskap. Arbeidet i denne del av prosjektet bygger på Rapport nr. 9 – 2007, «Tankeverk – ... -
Tankeverk – skaperverk – byggverk
(Rapport, Research report, 2007)Norsk: Dette arbeidet er en del av et prosjekt, et Fou- arbeid som er gjennomført ved Høgskolen i Hedmark, Institutt for kunstfag og informasjonsvitenskap. Hensikten med prosjektet er å undersøke i hvilken grad kunnskap ... -
Tankeverk – skaperverk – byggverk : inntrykk fra en studietur om kultur og bolig hos noen folkestammer i Namibia.
(Høgskolen i Hedmark - Rapport, Research report, 2010)Norsk: Rapporten er en oppsummering av inntrykk og informasjon etter en studietur i Namibia der hensikten var å få et innblikk i hvordan noen utvalgte folkestammer lever og bygger sine tradisjonelle hytter. Namibia ble ... -
Tannhelse – en utfordring eller en selvfølge?
(Bachelor thesis, 2012)Tendensen viser at helproteser snart er en saga blott. Flere eldre har sine egne tenner intakt, ofte sammen med kompliserte erstatninger. En studie har vist at 3 av 4 pleietrengende hadde behov for hjelp til munnstell, ... -
Tap av håp – hvordan fremme håp hos pasienter med depresjon
(Bachelor thesis, 2017)Introduksjon: Depresjon er meget hyppig i befolkningen, og verdens helseorganisasjon har slått fast at depresjon er en av de ledende årsaker til sykdom i verden. Hensikt: Gjennom denne oppgaven ønsker vi å tilegne oss mer ... -
”Tapt” skolegang: skolekarrierer hos elever i voksenopplæring: hvorfor gikk det som det gikk?: en narrativ analyse av deres opplevelser av egen skolehistorie
(Master thesis, 2012)Bakgrunn og formål: Voksne mennesker som ikke har lært grunnleggende ferdigheter som lesing og skriving er en elevkategori som utgjør en stor del av elevene i den kommunale voksenopplæringen hvor jeg arbeider. En tydelig ... -
Tåkelandet : om det som ikke blir snakket om, sett og forstått
(Master thesis, 2021)Norge har lenge toppet FNs liste over land som det er best å bo i. Likevel har mange barn det vanskelig. 1 av 10 opplever barnefattigdom, mellom 4,5 og 6 % av alle barn blir mobbet, over 7 % av barn og unge har psykiske ... -
Tårevåte Tiril: en etnografisk historie om idrettskonkurransens solidariske gleder
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Organisert lagidrett forsøker å balansere individers og gruppens mål. Denne balansekunsten finner sted innenfor et rammeverk av seier og tap. Det er derfor lett å anta at idrettsutøvere læres målrettet rasjonalitet og at ... -
Teacher autonomy and teacher agency in an accountability context: a comparative study in Norway and Brazil
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;22, Doctoral thesis, 2021)This study addresses teacher autonomy and teacher agency in public lower‐secondary schools in one Latin American country (Brazil) and one European country (Norway) that have different models of educational governance based ... -
Teacher autonomy and teacher agency: a comparative study in Brazilian and Norwegian lower secondary education
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Teacher autonomy and teacher agency are positively related to teachers’ motivation and engagement in teaching. This paper combines the concepts of teacher autonomy and teacher agency to study how Brazilian and Norwegian ... -
Teacher collaboration: A study of topics in planning sessions between a science and a bilingual teacher
(Chapter, 2009)The education of recently-arrived language minority pupils involves subject teachers, second language teachers and bilingual teachers. Even though these teachers collaborate in one or other way, these relationships have ... -
Teacher Nominations of Preschool Children at Risk for Mental Health Problems: how False Is a False Positive Nomination and What Make Teachers Concerned?
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Identification attempts in populations with a low prevalence of problems usually result in a considerable number of false positives. Thus, the aim of the current study was to investigate the false positive rate following ...