Blar i Brage INN på tittel
Viser treff 4162-4181 av 7401
-
Lærerens møte med undervisningsforstyrrende uro
(Master thesis, 2021)Uro oppleves fortsatt som et problem i norsk skole og er noe de fleste lærere opplever nesten daglig. Å praktisere teori oppleves ofte som vanskelig fordi læreren er nødt til å ta stilling til uroen der og da og uten tid ... -
Lærerens møte med utfordrende elevatferd - sett i et mentaliseringsperspektiv
(Master thesis, 2022)Norsk: Denne masteroppgavens tematikk er læreres møte med elevatferd som oppleves utfordrende i skolen. Mitt fokus har vært å få frem pedagogenes stemme om hvordan disse møtene påvirker dem mentalt, hvordan deres egne ... -
Lærerens opplevelse av digital undervisning og elevens læring under koronapandemien
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven omhandler digital undervisning, i konteksten av korona-pandemien. Tematikken ble undersøkt med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan opplever lærere at digital undervisning får betydning for ... -
Lærerens rolle i litterære samtaler. Veiledning, støtte og dialog.
(Bachelor thesis, 2014)Norsk: Temaet i denne bacheloroppgaven er lærerens rolle i litterære samtaler. Hensikten med oppgaven er å finne ut om støtte og veiledning fra læreren har innvirkning på elevers deltakelse i litterære samtaler. ... -
Lærerens tilrettelegginger for elever med språkforstyrrelser på 5. - 7. trinn.
(Master thesis, 2023)Tema for dette masterprosjektet er språkforstyrrelser og prinsippet om tilpasset opplæring, i lys av det spesialpedagogiske feltet. Med bakgrunn i tema ble følgende problemstilling formulert for oppgaven: Hva vektlegger ... -
Læreres arbeid for å fremme et trygt psykososialt miljø i barneskolen
(Master thesis, 2022)Sammendrag «Alle er gode til noe, vi må være til stede i øyeblikket, for å få fram det beste i hver og en», hevder lærere i denne undersøkelsen. Denne masteroppgaven handler om et trygt psykososialt skolemiljø. Oppgaven ... -
Læreres arbeid med litterær kompetanse på småtrinnet
(Master thesis, 2023)Det er lite forskning på arbeid med litterær kompetanse på barnetrinnet, og særlig småtrinnet. Siden dette er en kompetanse det er viktig at elevene utvikler for at de skal få det utbyttet som er formålet med litteraturu ... -
Læreres bruk av spørsmål før gjennomføring av et eksperiment
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study analysed data in Norwegian classrooms in which teachers worked with the same materials and classroom activities, investigating teachers’ use of strategies to promote interaction and scaffolding when participating ... -
Læreres digitale kompetanse i en digital skolehverdag
(Master thesis, 2019)Norsk: For elever i grunnskolen vil digital kompetanse være å kunne bruke digitale verktøy i konkrete læringssituasjoner. Læreren må kunne legge til rette for bruk av digitale verktøy på en måte som er didaktisk god, i ... -
Læreres erfaring med forebyggende arbeid av skolevegring
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i intervju med fire lærere og deres erfaringer i arbeid med forebygging av skolevegring. Formålet har vært å belyse hvordan lærere forstår begrepet skolevegring, ... -
Læreres erfaringer med tilpasset opplæring for flerspråklige elever på yrkesfag i videregående skole
(Master thesis, 2022)Dette er en kvalitativ studie hvor jeg undersøker lærernes erfaringer knyttet til tilpasset opplæring for flerspråklige elever på yrkesfag. Studien er gjennomført på en videregående skole med informanter som arbeider som ... -
Læreres forståelse av begrepet inkludering, og metodene de bruker for å oppnå den
(Master thesis, 2023)Temaet for dette forskningsprosjektet er læreres forståelse av begrepet inkludering, og metodene de bruker for å oppnå den. Det er blitt undersøkt ulike sider ved inkludering slik som hvordan det arbeides med inkludering ... -
Læreres forståelser og beskrivelser av anerkjennelsesbegrepet
(Master thesis, 2021)Norsk: Masteroppgaven i tilpasset opplæring undersøker læreres forståelser og beskrivelser av anerkjennelsesbegrepet fra ulike teoretiske ståsted (Fraser, 2000; Honneth, 2008/1992; Schibbye, 1996). Formålet med ... -
Læreres muligheter for psykososialt arbeid i ungdomsskolen
(Master thesis, 2019)Norsk sammendrag: I denne masteroppgaven har målet vært å se på mulighetene den enkelte lærer har for å jobbe med psykososialt arbeid i ungdomsskolen. Bakgrunnen for studien er knyttet til endringene som har skjedd i ... -
Læreres møte med elevenes identitetsutvikling knyttet til seksualitet og kjønn
(Master thesis, 2022)Tittelen på denne masteroppgaven er «Læreres møte med elevenes identitetsutvikling knyttet til seksualitet og kjønn», og følgende problemstilling er drøftet: Hvordan opplever mellomtrinnslærere at de møter elevenes ... -
Læreres og skolelederes læring støttet av skolebaserte nettressurser : En kvalitativ studie av læringsprosesser ved to skoler som arbeider med skolebaserte nettressurser
(Master thesis, 2021)Følgende problemstilling ligger til grunn i denne kvalitative studien: • Hvordan erfarer lærere og skoleledere læring støttet av skolebaserte nettressurser? Utgangspunktet for studien er «Nyhove barneskole» og «Storhove ... -
Læreres oppfatninger av fysisk aktiv læring i matematikk
(Master thesis, 2023)Tittelen for denne masteroppgaven er «Læreres oppfatninger av fysisk aktiv læring i matematikk» og er med et fokus på lærerperspektivet. Problemstillingen for oppgaven er dermed: Hvordan oppfatter lærere på småskoletrinnet ... -
Læreres oppfatninger om bruk av Minecraft Education Edition i matematikkundervisning
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere bruker Minecraft Education Edition i matematikkundervisningen. Følgende problemstilling er satt for oppgaven; «Hvilke oppfatninger har tre lærere på mellomtrinnet om bruken ... -
Læreres oppfatninger om to lærebokmodeller i naturfag for ungdomstrinnet – en sosialsemiotisk tilnærming
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker læreres refleksjoner om bruk av modeller i naturfagundervisning med ungdomsskoleelever. Spesielt kartlegger studien hva lærere vektlegger ved to kjente naturfaglige modeller. Videre reflekteres ... -
Læreres opplevelse av å inkludere elever med stille atferd på 1.-4. trinn
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om inkludering av elever med et stille atferdsmønster. Dette temaet har blitt undersøkt på bakgrunn av problemstillingen: Hva er læreres opplevelse av elever som viser stille atferd, og hvordan ...