• Begrepsforståelse gjennom utforskende arbeidsmåter 

      Sørum, Andreas (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: Oppgaven baserer seg på problemstillingen: ”Hvordan kan undervisning med utforskende arbeidsmåter bidra til å øke begrepsforståelsen i naturfag?” I oppgaven intervjuer jeg en elev i forkant og etterkant av et planlagt ...
    • Begrepsforståelse i begynneropplæringen i naturfag 

      Fredlund, Inger Marie (Master thesis, 2018)
      Norsk: Mange elever sliter i naturfag og blir hengende etter. Dette gjelder særlig minoritetselever som har utfordringer med det språklige. Økt fokus på elevers prestasjoner har ført til at språklig opplæring vektlegges ...
    • Begrepsforståelse i naturfag hos flerspråklige elever. 

      Brunvoll, Marianne (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan tospråklig fagopplæring kan påvirke en flerspråklig elevs begrepsforståelse og mestringsfølelse i naturfag. For å finne ut om det ble endring med tospråklig fagopplæring, ...
    • Begrepsforståelse og arbeidsmetoder i naturfag. 

      Jørgensen, Hanne Westmo (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I denne oppgaven er det undersøkt hvordan begrepsforståelse kan øke elevenes begrepsforståelse gjennom ulike arbeidsmetoder. Jeg utførte en kvalitativ studie hvor jeg ved hjelp av rammeverket ”fra ord til begrep” ...
    • Deltakelse i naturfag i språklig heterogene klasser. En studie av fem flerspråklige mellomtrinnselevers involvering i naturfaglige representasjoner 

      Book, Pauline (Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;28, Doctoral thesis, 2022)
      Avhandlingen undersøker deltakelse i aktiviteter og fagsamtaler i naturfag i språklig heterogene klasser på mellomtrinnet gjennom å belyse deltakelsen til fem flerspråklige elever. Elevene har bakgrunn fra innvandrerfamilier ...
    • Dialogen mellom lærer og elev i utforskende naturfag 

      Hanssen, Trine (Master thesis, 2018)
      Norsk: Denne masteroppgaven er et kvalitativt studie som handler om hvordan man kan skape lærbare situasjoner gjennom dialoger i utforskende naturfagundervisning. I tillegg studerer jeg hvilke faser av utforskningen læreren ...
    • Dialoger i naturfagundervisningen. 

      Bakkerud, Ann Kristin (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Temaet for studien er dialoger i naturfagundervisningen. Problemstillingen jeg har søkt å finne svar på er: Hvordan kan dialoger fremme læring i naturfag? Studien viser at lærers valg av kommunikativ tilnærming har ...
    • Elevenes forståelse av begrepet kraft. 

      Solstad, Amalie Enghaug (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: Problemstillingen for denne oppgaven er: ”Hvordan utvikler elever sin forståelse for kraftbegrepet med og uten erfaring fra utforskende arbeidsmåter?”. For å undersøke dette har jeg brukt deler av praksisperioden ...
    • Elevers forståelse av naturvitenskapens egenart gjennom utforskende arbeidsmåter. 

      Krogsæter, Bjørn Erik (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: Denne oppgaven bygger på en kvalitativ studie, hvor det ble gjort intervjuer knyttet til utforskende arbeidsmåter, naturvitenskapens egenart og elevenes epistemologiske forståelse av dette. Ut ifra dette er min ...
    • Elevers refleksjoner over naturvitenskapens egenart 

      Øyehaug, Anne Bergliot; Holt, Anne (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      This paper reports from a study where a teacher and researchers collaborated on designing science teaching promoting scientific inquiry for a group of students (age 11 – 13). Guided by the Norwegian science curriculum, ...
    • Elevers tanker om naturvitenskapens egenart 

      Skråmestø, Sigrun (Master thesis, 2018)
      Norsk: Denne masteroppgaven handler om hvilke tanker elever uttrykker om naturvitenskapens egenart. I formålet for faget i læreplan i naturfag (Utdanningsdirektoratet, 2013a) er det beskrevet at elevene gjennom undervisning ...
    • «Det går an å lage ganske mye morsomt ut av læring» 

      Zachrisen, Berit (18;2003, Research report, 2003)
      Rapporten presenterer en evaluering av Puggandplay, gjennomført på oppdrag fra Høgskolen i Hedmark, avdeling for lærerutdanning våren 2003. Puggandplay er tenkt som et lærings- og leksehjelpprogram i fagene matematikk, ...
    • Gjør naturfagen mer motiverende! 

      Einmo, Marius (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne oppgaven handler om motivasjon hos elever, og hvordan ulike arbeidsmetoder motiverer elever i naturfag. Hvilken type motivasjon elever har, deres mestringsopplevelse og målsetting. Alt dette med en sammenheng ...
    • «Hva er benevninga?» Elevers møte med regneoppgaver i naturfag. 

      Flesvig, Sindre Syversen (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: Denne kvalitative og empiriske oppgaven bygger på problemstillingen: «Hvordan møter elever regneoppgaver i naturfag?». Oppgaven er dagsaktuell fordi læreplanen i naturfag ble revidert til skolestart høsten 2013, ...
    • Is the sky the limit? 

      Edvartsen, Guro Sotkajærvi (Bachelor thesis, 2013)
      Oppgaven har en engelsk tittel, «Is the sky the limit?», noe som gjenspeiler både problemstillingen, og at jeg har basert oppgaven på funn som er gjort på en feltstasjon i Canada. Oppgaven viser til funn om hvordan ...
    • Korleis fangar ein energi frå lærebøker i naturfag? 

      Himle, Kristin (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Dette studiet bygger på ei kvalitativ innhaldsanalyse om korleis to ulike lærebøker i naturfag nyttar språk og omgrep til å formidle omgrepsforståing for energi. Energi er eit omfattande omgrep, og det krever ein ...
    • Kreativ skriving i naturfag. 

      Trønnes, Maya (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk:Problemstillingen min er: ”Hvordan viser elever forståelse for kjemiske reaksjoner i kreative tekster?” Metoden for min studie er å analysere 6 kreative tekster fra tre forskjellige elever. Disse elevene er ...
    • Lærernes valg av arbeidsmåter og læringsstrategier i naturfagundervisningen på ungdomstrinnet. 

      Voldheim, Malin (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne oppgaven ser på hvordan tre naturfaglærere jobber med arbeidsmåter og læringsstrategier i naturfag. Det blir utført intervjuer av naturfaglærere på ungdomsskolen, der de har blitt spurt om erfaringer og ...
    • Mikro- og makronivå i kreative fortellinger 

      Øveraas, Aina Eydis Steinsdottir (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i et kvalitativt forskningsarbeid. Problemstillingen min er: «Hvordan bruker elevene mikro- og makronivå gjennom å skrive kreative fortellinger i naturfag, og hvordan viser ...
    • Naturfag med egne ord 

      Storødegård, Ane (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Problemstillingen min for denne oppgaven er: ”Hvordan kan rollespill i klasserommet påvirke elevens begrepslæring i naturfag?”. For å undersøke dette har jeg brukt min praksisperiode til å utføre et rollespill ...