• Bruk av praksisfortellinger for å skape sammenheng mellom praksis og teori i førskolelærerutdanningen 

      Halmrast, Gudrun Sælen; Taarud, Randi; Østerås, Bergljot (Journal article; Peer reviewed, 2013)
      Artikkelen stiller spørsmål ved hvordan det kan skapes sammenheng og mening mellom praksis og teori i førskolelærerutdanningen. Grunnlaget for artikkelen er et forsknings- og utviklingsarbeid ved førskolelærerutdanningen ...
    • Danningsprosesser i barnehagelærerutdanningen 

      Halmrast, Gudrun Sælen; Østerås, Bergljot (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Norsk: Danningsprosesser i barnehagelærerutdanningen skjer i skjæringspunktet mellom teori og praksis og er særlig knyttet til profesjonsdannelse. Som pedagogikklærere i utdanningen er vi opptatt av å legge til rette ...
    • Fortellinger om kjønn i barnelitteraturen 

      Østerås, Bergljot (Journal article, 2010)
      I arbeidet med å oppdra barn til å møte og skape et likestilt samfunn er det nødvendig med bevisste holdninger til pedagogisk arbeid. En del av dette arbeidet handler også å reflektere over valg av bøker, og å skape rammer ...
    • Forventninger til kjønn i barnehagens litteraturutvalg 

      Østerås, Bergljot (Høgskolen i Hedmark - Rapport, Research report, 2010)
      Norsk: Ifølge Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver (KD, 2006), skal likestilling mellom kjønnene gjenspeiles i barnehagens pedagogikk. Kjønn handler ikke bare om biologi, men er også en historisk, sosial, ...
    • Nye møter med Rødhette og ulven 

      Østerås, Bergljot; Halmrast, Gudrun Sælen (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Norsk: Utgangspunktet for artikkelen er en grunnleggende tanke om at bevegelser mellom det kjente og det ukjente kan åpne opp for ny forståelse og mening. I produktive prosesser skaper og gjenskaper vi oss selv og den ...
    • PIL – Praksis som integrerende element i lærerutdanningen: Sluttrapport fra lokalt PIL-prosjekt ved Høgskolen i Hedmark. Treklangsamarbeid og Trepartsamtaler 

      Bakke, Elin; Eriksen, Stig; Gloppen, Bjørg Herberg; Halmrast, Gudrun Sælen; Ranheimsæter, Åsne; Sommervold, Tove; Stauri, Tormod; Taarud, Randi; Østerås, Bergljot (Research report, 2011)
      Høgskolen i Hedmark, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, har siden februar 2009 vært en del av det nasjonale PIL-prosjektet. Gjennom dette prosjektet har høgskolen fått anledning til å kvalitetssikre og ...
    • Praksis som integrerende del i førskolelærerutdanningen 

      Halmrast, Gudrun Sælen; Taarud, Randi; Østerås, Bergljot (Rapport;03/2011, Research report, 2011)
      Norsk: For å gjøre førskolelærerutdanningen relevant og helhetlig er utvikling av samarbeid og relasjoner mellom høgskolen og praksisfeltet av stor betydning. Praksismøter er et av flere møtepunkter for samarbeidet. Det ...