Blar i Brage INN på forfatter "Somby, Hege Merete"
-
Augmented reality in mathematics: Enhancing pupils’ everyday school lives
Somby, Hege Merete; Stalheim, Odd Rune; Mølstad, Christina Elde; Bjørnsrud, Kari Myren; Isaksen, Aurora Johanne (Peer reviewed; Journal article, 2022)This article presents findings from a study focused on using technology as a learning tool in education. Educational research on game-based learning argues that technology-based learning tools effectively enhance learning ... -
Defectology and inclusion
Vik, Stine; Somby, Hege Merete (Journal article; Peer reviewed, 2018)In this article we claimed that the conception and rhetoric Vygotsky questioned in his works on De-fectology still are relevant today in the age of inclusive education. The educational system in several western countries ... -
Exploring the pedagogical potential of virtual reality simulations for pre-service teachers from a Vygotskyan perspective.
Faldet, Ann-Cathrin; Skrefsrud, Thor André; Somby, Hege Merete (Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper discusses the pedagogical potential of a flipped classroom practice in which advanced virtual reality simulations are used to place pre-service teachers in work-related situations, such as a home-school ... -
Inclusion as indigenisation? Sámi perspectives in teacher education
Somby, Hege Merete; Olsen, Torjer Andreas (Peer reviewed; Journal article, 2022)The Norwegian educational system is in the process of recognising and incorporating the rights of the Sámi as an Indigenous people. This transition will place new and challenging demands on teacher education programmes. ... -
Læreres pedagogiske organisering av elevbedrift for elever med særlige behov
Somby, Hege Merete (Journal article; Peer reviewed, 2017)Elevbedriftsmetodikk ser ut til å sammenfalle med gunstige læringsbetingelser for elever med særlige behov. Elevbedrifter i ungdomsskolen er pedagogiske opplegg der elevgrupper starter opp, driver og avvikler en bedrift, ... -
«Samordning for læring»? En studie av Fylkesmannens samordningsrolle i Kultur for læring
Holth, Anne Cathrine (Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;35, Doctoral thesis, 2023)Dette prosjektet har som hovedmål å se på samordning i offentlig sektor. Temaet er arbeidet med ut ifra statlige målsettinger om at vedtatt politikk skal gi gode tjenester til innbyggerne i kommunene. I Norge bygger offentlig ... -
Stille og snille? En kvantitativ analyse av skolesituasjonen til elever med innagerende atferd
Somby, Hege Merete (Master thesis, 2009)Norsk: Tema for denne masteroppgaven er innagerende atferd og hvordan dette viser seg i skolen. Atferdsvansker ser ut til å ha en stadig aktualitet i skolen, men denne går ofte i retning av forhold som forstyrrer undervisningen ... -
«Vi gjør noe med … eller hva skal jeg si da? Vi gjør noe anna!» : Elevbedrift som inkluderende arbeidsmåte for elever med særlige behov
Somby, Hege Merete (Doktoravhandlinger ved Høgskolen i Lillehammer;11, Doctoral thesis, 2017)Tema for denne avhandlingen er entreprenørskap i den norske grunnopplæringen og i hvilken grad elevbedrift som arbeidsmetode kan ha betydning for læringsutbyttet for elever med særlige behov innenfor en inkluderende ... -
Å spille sammen og bruke seg selv: elever med særlige behov og opplevelse av inkludering i Ungdomsbedrift
Schofield, Daniel; Valle, Ruth Ida; Somby, Hege Merete (Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen diskuterer potensialet til Ungdomsbedrift (UB) som læringsaktivitet for elever med særlige behov. Studien bygger på dybdeintervjuer med to elever med særlige behov, som begge har deltatt i UB i skolesammenheng. ...