Blar i Avhandlinger / Dissertations på tittel
Viser treff 108-127 av 152
-
Samarbeidsdrevet innovasjon er løsningen – hva er problemet? – en utforskende studie av et forsøk på samarbeidsdrevet innovasjon i møtet mellom en kommune og sosiale entreprenører
(Ph.d.-avhandling i innovasjon i tjenesteyting i offentlig og privat sektor (INTOP);28, Doctoral thesis, 2023)Behovet for innovasjon i offentlig tjenesteyting er et dagsaktuelt tema. De økonomiske rammene blir strammere, og analyser viser at dagens offentlige velferdsproduksjon ikke vil være bærekraftig over tid. Samarbeid på tvers ... -
«Samordning for læring»? En studie av Fylkesmannens samordningsrolle i Kultur for læring
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;35, Doctoral thesis, 2023)Dette prosjektet har som hovedmål å se på samordning i offentlig sektor. Temaet er arbeidet med ut ifra statlige målsettinger om at vedtatt politikk skal gi gode tjenester til innbyggerne i kommunene. I Norge bygger offentlig ... -
Samskaping og brukerdrevet innovasjon i offentlige omsorgstjenester i et maktperspektiv
(Ph.d.-avhandling i Innovasjon i tjenesteyting i offentlig og privat sektor (INTOP);14, Doctoral thesis, 2020)De siste årene har det i offentlig sektor vært en økende vektlegging av samskaping og innovasjon sammen med brukerne og de pårørende i helse- og omsorgstjenester. Når samtidig også velferdssektoren i Norge og andre land ... -
Sårbare barnefamiliers erfaringer fra møter med norsk barnevern: en narrativ studie
(Ph.d.-avhandling i barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling;21, Doctoral thesis, 2021)Denne avhandlingen har sitt utgangspunkt i det større barnevernprosjektet Det Nye Barnevernet (DNBV) som ble gjennomført i perioden 2007 til 2011. Ett av hovedfunnene fra DNBV er at de mest utsatte og sårbare familiene i ... -
Sårbarhet i møte med den tause Andre. En Kristeva-inspirert utforsking av barnehagelæreres samspill med barn som er nykommere til norsk språk og barnehagekontekst
(Ph.d. -avhandling i Barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling (BUK);14, Doctoral thesis, 2020)I denne avhandlingen har jeg vært opptatt av den avstanden som kan oppstå mellom mennesker i mangel av et felles talespråk. Avhandlingen tar utgangspunkt i en estetikk-basert undersøkelse av to barnehagelæreres og en ... -
Seasonal- and phase-dependent effects on vole population dynamics
(Doctoral thesis, 2018)Populasjonssykluser hos smågnagere er en viktig komponent i det boreale barskogsøkosystemet på de nordlige breddegrader. Mange hypoteser har blitt beskrevet for å forsøke å forklare disse sykliske svingningene, men predasjon, ... -
Short- and long-term physiological effects of capture and handling on free-ranging brown bears (Ursus arctos)
(Doctoral thesis, 2017)Brown bears (Ursus arctos) are captured and handled for conservation, research or management purposes. However, capture and handling have potential to cause injury and stress, thus, negatively impacting an animal’s health. ... -
Skrivedidaktikk i teori og praksis. En kvalitativ studie av skrivediskurser i lærerutdanningens norskfag
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;26, Doctoral thesis, 2022)Avhandlingen "Skrivedidaktikk i teori og praksis. En kvalitativ studie av skrivediskurser i lærerutdanningens norskfag" er forankret i den språkvitenskapelige og sosiokulturelt orienterte skriveforskningen. Formålet ... -
Small mammals in a changing world: distributional, demographic and behavioural responses to environmental heterogeneity with implications for host-parasite-pathogen relationships
(Ph.d.-avhandlinger i anvendt økologi og bioteknologi;29, Doctoral thesis, 2022)Arters demografi og funksjonelle roller i miljøet er styrt av samspillet mellom individers iboende tilstand, abiotiske og biotiske forhold, inkludert mellom-artsforhold som vert-parasitt interaksjoner. Slike interaksjoner ... -
Små forskere lærer naturfag : En longitudinell studie av 10-13 åringers naturfagkompetanse i en utforskende kontekst
(Doctoral thesis, 2014)Hovedmålet med denne avhandlingen var å undersøke hvilke muligheter norske elever har for å lære naturfag, og tar for seg en studie der forskere og en av lærerne på en skole samarbeidet. Samarbeidet dreide seg om en ... -
Spatial ecology of moose (Alces alces) in a dynamic world
(Ph.d-avhandlinger i anvendt økologi og bioteknologi; 4, Doctoral thesis, 2021)Denne avhandlingen tar for seg noen av de viktigste utfordringene for hovdyrforvaltning i det 21. århundre: arealbruk som bidrar til økt fôrproduksjon, rekolonisering av naturlige predatorer, klimaendringer og utfordringer ... -
Spatial ecology of wolves in Scandinavia : From spatio-temporal dynamics of wolf pairs to wolf population dynamics
(Doctoral thesis, 2016-11-30)Understanding how spatial and temporal variations shape populations is necessary to develop trustworthy conservation and management planning. In this thesis, I used individual-based long-term monitoring data of the ... -
Sperm quality, semen production, and fertility in young Norwegian Red bulls
(Ph.d.-avhandling i anvendt økologi og bioteknologi;34, Doctoral thesis, 2023)Ved bruk av genomisk seleksjon i storfeavlen blir eliteokser selektert basert på deres estimerte genomiske avlsverdier i stedet for ved avkomsgransking. Oksene er derfor yngre når de blir tatt i bruk i sædproduksjon enn ... -
Språkhjelpere, investering og sosial rettferdighet: En undersøkelse av bruk av språkhjelpere i norskopplæringen for voksne nyankomne med liten skolebakgrunn
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;19, Doctoral thesis, 2021)I UNESCOs bærekraftsmål for utdanning relateres sosial rettferdighet til menneskers muligheter til å få en utdanning som er inkluderende og rettferdig, og som bidrar til at de tilegner seg grunnleggende ferdigheter og kan ... -
Språkspill møter språkspill : Wittgenstein som inngang til å ta den andre sitt perspektiv i sosialt arbeid
(Ph.d.-avhandling i Innovasjon i tjenesteyting i offentlig og privat sektor (INTOP);14, Doctoral thesis, 2020)Avhandlingen er et teoretisk, analytisk og empirisk bidrag som belyser fenomenet «å ta den andre sitt perspektiv i sosialt arbeid». Fellesnevneren i de tre bidragene er forståelsen av «språk i bruk» med referanse til Ludwig ... -
Striving for Sustainability : Investigations of Sustainable Business Model Innovation as Practice
(Ph.d.-avhandlinger i innovasjon i tjenesteyting i offentlig og privat sektor (INTOP);18, Doctoral thesis, 2021)This dissertation builds from an identified sluggishness in our collective global response to the massive environmental and social sustainability challenges we are currently facing, and from two further assertions. First, ... -
Symptomer på spiseforstyrrelser og bruk av dopingmidler blant kvinner og menn i behandling for rusmiddelavhengighet
(Doktoravhandlinger ved Høgskolen i Lillehammer;1, Doctoral thesis, 2014)Tema for denne doktorgradsavhandlingen er spise/kroppsproblematikk blant kvinner og menn i behandling for rusmiddelavhengighet. Tidligere internasjonal forskning har vist samvariasjon mellom rusmiddelproblemer og ... -
System Thinking in Serious Games
(PhD Thesis in Innovation in Services in the Public and Private Sectors;29, Doctoral thesis, 2023)Many game designers and academics have pointed out that games are systems (Gee, 2007; Salen & Zimmerman, 2004). So, what would be more natural than using System Science or System Thinking to understand and develop them? ... -
Take a chance on me: Cultural crowdfunding as a necessary, complementary, or substitutive business model in the Nordic countries and in Spain
(PhD Dissertation in Innovation in Services in the Public and Private Sectors (INSEPP);25, Doctoral thesis, 2023)Over the last 15 years, online crowdfunding has emerged as a decentralised, alternative micropatronage platform for raising capital for projects and businesses with for-profit and nonprofit goals. Concurrently, a growing ... -
Teacher autonomy and teacher agency in an accountability context: a comparative study in Norway and Brazil
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;22, Doctoral thesis, 2021)This study addresses teacher autonomy and teacher agency in public lower‐secondary schools in one Latin American country (Brazil) and one European country (Norway) that have different models of educational governance based ...