dc.description.abstract | Denne studien handler om hva som kjennetegner instruktører ved Hærens befalsskole. Vi undersøker hvilke faktorer som påvirker deres motivasjon til å bli dyktige. Videre så undersøker vi tilbakemeldingers innvirkning på instruktørenes utvikling, prestasjoner og subjektive mestringsevne. Dette har vi gjort ved hjelp av kvalitative intervjuer. Det teoretiske fokuset er på motivasjonsteorier, samt teori om læring og subjektiv mestringsevne.
Arbeidsoppgavens karakter, autonomi, normer, anerkjennelse, arbeidsmiljø, ledelse, samt spesifikke og generelle mål, er alle faktorer som påvirker instruktørenes motivasjon i større eller mindre grad. Formelle og uformelle tilbakemeldinger fra både overordnede og befalselever viser seg å påvirke instruktørenes utvikling og prestasjoner. Størst effekt har tilbakemeldinger som gis umiddelbart etter undervisning. Denne effekten gjelder vel så mye for motivasjonen som for den faglige utviklingen. De største utfordringene viser seg å være knyttet til instruktørenes personlig utvikling. Instruktørene ved HBS har høy subjektiv mestringsevne. Tilbakemeldinger kan i mindre grad sies å påvirke denne. | no_NO |