Blar i Master- og hovedoppgaver / Master thesis på tittel
Viser treff 1277-1296 av 2526
-
«Jakten på den gode nattesøvnen»
(Master thesis, 2021)Hensikt og problemstilling Hensikten med denne studien er å få fram subjektive opplevelser og erfaringer om søvnvansker, og konsekvenser som oppstår når man får lite søvn i hverdagen. Mangel på søvn eller opplevd søvnproblemer ... -
Jakten på den sensitive barnehagelæreren – i arbeidet med å avdekke seksuelle overgrep i førskolealder
(Master thesis, 2019)Denne forskningsoppgaven er skrevet ved masterstudiet i spesialpedagogikk ved Høgskolen i innlandet, avdeling Lillehammer. Det er en kvalitativ studie som baserer seg på semistrukturerte intervju med tre ansatte ved tre ... -
JAKTEN PÅ KJÆRLIGHETEN - Å bli til i den andres blikk
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: Forskeren har faglig interesse for pasientgruppen som har opplevd relasjons- og tilknytningstraumer. Forskeren ønsker gjennom masteroppgaven å bidra til kunnskapsutvidelse på fagfeltet, med spesielt fokus på gode ... -
«Jeg blir så glad når du ser meg.»: en kvalitativ studie av hvilken påvirkning dyreassisterte intervensjoner kan ha for ungdom.
(Master thesis, 2020)Hvordan oppleves det å være utenfor? Å ikke kunne håndtere egne følelseutbrudd, få nære venner eller mestre fagene på skolen? Hvordan kan tilstedeværelsen av et dyr påvirke skoledagen til ungdom som har det vanskelig? Dette ... -
“Jeg er funksjonshemmet, so what!”
(Master thesis, 2013)Bakgrunn: Da jeg var så heldig å vokse opp med en gutt som lider av sykdommen Spinal muskelatrofi, har jeg kjennskap til en fantastisk og unik livshistorie. Denne gutten, nå mannen, er som alle oss andre, og har aldri vært ... -
”Jeg har ikke selv fået lov til at vælge…men det er sjovt” : Barnets perspektiv på deltagelse i beslutningsprocesser omkring eget liv i sit habiliteringsforløb
(Master thesis, 2012)Formål: At udforske og få kundskab om barnets perspektiv på deltagelse i beslutningsprocesser omkring eget liv i sit habiliteringsforløb. I studiet stilles spørgsmålene: I) I hvilket omfang oplever barnet at deltage i ... -
«Jeg har musikk i fagkretsen min, men jeg er ikke musikklærer» En intervjuundersøkelse om musikklæreres opplevelser av sin egen profesjon
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven belyser hvordan musikklærere i barneskolen opplever sin egen profesjon som musikklærere. Jeg bruker begrepet musikklærer om en som underviser i musikkfaget, og ikke en som har så og så mye utdanning ... -
«Jeg kan jo ikke snakke med tallerkener!» Hvordan kan samspillet mellom skolen og praksisplassen bidra til å ivareta språkutviklingen for deltakeren
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne studien har tittelen «Jeg kan jo ikke snakke med tallerkener!», og er en masteroppgave i Kultur og språkfagenes didaktikk ved Høgskolen i Innlandet. Undersøkelsen er utført utfra problemstillingen: Hvordan ... -
"Jeg kan lese!" En kvalitativ studie av fire læreres oppfatning om betydningen av lesemotivasjon og tilpasset opplæring i den første- og andre leseopplæringen.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er skrevet i grunnskolelærerutdanningen 1-7 ved Høgskolen i Innlandet 2023. En sentral del av dette studiet er å lære om den første- og andre leseopplæringen. Min egen arbeidspraksis har gjort meg ... -
"Jeg mislikte at jeg liksom ikke fant fasiten...": En undersøkelse av ungdoms forståelse av to samtidsnoveller og hvordan litteraturdidaktiske arbeidsmåter kan påvirke deres forståelse
(Master thesis, 2010)Norsk: Målet med denne masteroppgaven har vært å studere utvalgte elevers lesninger av novellene Kino (2005) og Det var bare herr og fru Kvist (2009) og å vurdere hvordan litteraturdidaktiske arbeidsmåter kan påvirke ... -
Jeg prøver å gripe nuet. Hvordan tre lærere i voksenopplæringen takler ulike dilemmaer i hverdagen faglig og relasjonelt.
(Master thesis, 2017)Norsk: Dette er en masteroppgave tilpasset opplæring ved Høgskolen Innlandet 2017. Bakgrunnen for studien er læreren som lærer og læreren som en hjelper for deltakere i voksenopplæringen for flerspråklige. Jeg har praksis ... -
«Jeg ser deg, hvem ser meg?»
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: Denne studien omhandler hvordan det var å være behandler innen psykisk helsearbeid for overlevende, berørte og pårørende etter terrorangrepet på Utøya 22. juli 2011. Hensikten: Øke kunnskap om ivaretakelse ... -
«Jeg skal ikke redde verden, jeg skal redde meg sjøl» - En kvalitativ studie om betydningen av mestringskurset Livstyrketrening for kvinners hverdagsliv og helse
(Master thesis, 2020)Norsk sammendrag Hensikt og problemstilling Formålet med denne kvalitative studien har vært å belyse betydningen av mestringskurset Livstyrketrening for mestring av stress og hverdagsliv for kvinner. Det var viktig å få ... -
«Jeg skulle i jobb - det var ingen alternativ». Veien tilbake til arbeid. En kvalitativ studie av pasienters erfaringer 3 år etter et arbeidsrettet rehabiliteringsopphold
(Master thesis, 2014)Bakgrunn: Prosjektet er et samarbeid med Hernes Institutt (HI) ut i fra et behov om mer kunnskap rundt arbeidsrettet rehabilitering (ARR) og hvem som kommer tilbake til arbeidslivet. Hensikt: Formålet med prosjektet er å ... -
"Jeg står utenfor vinduet og ser". Voksne minoriteter sin opplevelse av anerkjennelse i arbeidsrettet norskundervisning.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven utforsker hvordan minoritetsspråklige opplever undervisningen, med tanke på hvordan deres kulturelle kapital blir anerkjent i opplæringssituasjonen. Deltakerne har vært en del av arbeidsrettet ... -
"Jeg trodde han var norsk" - En tematisk analyse av minoritetsspråklige elevers opplevelse av anerkjennelse i skolehverdagen.
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven har jeg tatt for meg anerkjennelsesbegrepet i en skolekontekst. Mer konkret søkte jeg innsikt i minoritetsspråklige elevers opplevelse av anerkjennelse i skolehverdagen. Dette gjennom å blant annet sette ... -
«Jeg tror alle kan lære alt, man lærer bare på forskjellige måter» En kvalitativ undersøkelse om elever med ADHD og deres skolegang
(Master thesis, 2020)Norsk: I den norske skolen har man som lærer forskrifter, lover og læreplaner og forholde seg til. Opplæringsloven tar for seg blant annet elevens rettigheter om tilpasset opplæring (§1-3) og elevens rett til spesialundervisning ... -
«Jeg tror hverdagen blir mye, mye lettere!» - En kvalitativ casestudie om kreftoverlevende og pårørende barn og unges naturopplevelser gjennom Naturskolen
(Master thesis, 2021)Alvorlig sykdom som barnekreft rammer hele familien og kan snu opp ned på livet og tilværelsen. Selv etter friskmelding kan kreftoverlevende og pårørende oppleve utfordringer i hverdagen. Dermed er det ofte behov for ...