Blar i Master- og hovedoppgaver / Master thesis på tittel
Viser treff 2197-2216 av 2517
-
Takk for møtet - om møtevirksomheten i en statlig etat
(Master thesis, 2011)Masteroppgaven omhandler et tema som jeg lenge har ønsket å forske på - møtevirksomhet i en statlig etat. Jeg fremsetter tidlig i oppgaven fire problemstillinger: 1. Hvordan oppfatter etatens ledergruppe effektiviteten i ... -
Tale om tryggleik Dominerande diskursar i styringa av samfunnstryggleiks¬feltet på sentralt politisk nivå 2000-2021
(Master thesis, 2023)Korleis talar regjeringa og Stortinget om tryggleik? Hovudspørsmålet for studien er: Kva for diskursar dominerer styringa av samfunnstryggleiks-feltet på sentralt politisk nivå, og korleis endrar dei seg i perioden ... -
Tankene som kommer blir så synlige når jeg skriver, som en Pandoras eske. Jeg håper det har vært slik for flere for det har vært så nyttig. En kvalitativ studie av arbeidssøkeres erfaringer med bruk av refleksjonsdagbok
(Master thesis, 2023)«Tankene som kommer blir så synlige når jeg skriver, som en Pandoras eske - jeg håper det har vært slik for flere for det har vært så nyttig.» Dette sitatet er fra en av informantene som jeg intervjuet i forbindelse med ... -
”Tapt” skolegang: skolekarrierer hos elever i voksenopplæring: hvorfor gikk det som det gikk?: en narrativ analyse av deres opplevelser av egen skolehistorie
(Master thesis, 2012)Bakgrunn og formål: Voksne mennesker som ikke har lært grunnleggende ferdigheter som lesing og skriving er en elevkategori som utgjør en stor del av elevene i den kommunale voksenopplæringen hvor jeg arbeider. En tydelig ... -
Tåkelandet : om det som ikke blir snakket om, sett og forstått
(Master thesis, 2021)Norge har lenge toppet FNs liste over land som det er best å bo i. Likevel har mange barn det vanskelig. 1 av 10 opplever barnefattigdom, mellom 4,5 og 6 % av alle barn blir mobbet, over 7 % av barn og unge har psykiske ... -
Teacher beliefs about chunks and their place in English vocabulary teaching
(Master thesis, 2021)English: Lexical chunks have recently been given more attention by researchers and scholars in relation to language learning. This study investigates teacher beliefs about chunks and their place in English vocabulary ... -
Teachers' reported beliefs on how and why use literature to promote intercultural competence in lower secondary classroom: challenges and advantages
(Master thesis, 2023)Tidligere forskning indikerer at litteratur har aspekter som kan være fordelaktig ved å utvikle interkulturell kompetanse i engelskfaget (Hecke 2013; Bland, 2020; 2013; et al.). Interkulturell kompetanse er blitt konseptualisert ... -
Teachers’ attitudes towards inclusive education in regular primary schools in Tanzania.
(Master thesis, 2015)The main purpose of this study was to investigate regular primary school teachers’ attitudes towards inclusive education in regular primary schools in Tanzania. It was a qualitative study design, aimed at: first, to ... -
Teachers’ Attitudes Towards Multilingualism in Norwegian Lower Secondary School
(Master thesis, 2023)Gjennom engelskfaget i Fagfornyelsen LK20 kobles språklæringen blant annet til begreper som livsmestring, mangfold og relevans. Norge er svært mangfoldig med sine borgere av mange ulike kulturer og språk. I et mangfoldig ... -
Teachers’ beliefs on creative writing in English language teaching in Norway
(Master thesis, 2018)English: The use of creative writing in education has seen an upturn in the last decades due to increased knowledge about its area of use and application in the classroom. Whether or not this upturn is visible in the ... -
Teacher’s Empathy and Resilience: Why it matters in Special Needs Education
(Master thesis, 2018)Today, many teachers’ professional identities are threatened due to high workloads, lack of time and violent behaviours. Pressure on scarce resources often becomes problematic and to protect the environments we inhabit ... -
Teaching during the COVID-19 pandemic: a qualitative study of Norwegian teachers’ perceptions of the consequences for their mental health and wellbeing
(Master thesis, 2022)I løpet av 2020-2022 ga Covid-19-pandemien opphav til enestående endringer i arbeidslivet, ikke minst i forhold til skoler. Lærernes arbeidskrav og ansvar økte i denne perioden, med internasjonal forskning som indikerer ... -
Teaching Intercultural competence in the English subject: Teacher’s practices and perspectives from Norwegian primary schools
(Master thesis, 2022)Norsk sammendrag Tittel: Undervisning i interkulturell kompetanse i engelskfaget: lærerens praksis og perspektiver fra norsk grunnskole Forfatter: Mariell Vesterås År: 2022 Sider: 100 (ikke medregnet vedlegg) Da fornyelsen ... -
Teaching the Untold Story: Using 'I Am Not A Number' as a Didactic Resource to Address the Legacy of Indigenous Residential Schools
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven utforsker hvordan barneboken "“I Am Not A Number”" utgitt i 2016 av Jenny Dupis og Kathy Kacer kan integreres i undervisningen på mellom- og ungdomstrinnet i norsk skole for å fremme kritisk tenkning og øke ... -
Tekniske hjelpemidler i psykisk helsearbeid : erfaringer fra hjelpemidler for kognitive funksjonsområder
(Master thesis, 2009)Norsk:Formålet med undersøkelsen har vært å undersøke hvordan tekniske hjelpemidler påvirker opplevelse av mestring for mennesker med en psykisk lidelse. Tekniske hjelpemidler innen psykisk helse er i praksis nytt, og ... -
Temakort som faglig og språklig læringsstøtte for elever og lærere i videregående opplæring. En triangulerende kvalitativ studie i yrkesrettet løp på videregående skole i form av pedagogisk designforskning med teoretisk forankring i sosiokulturelle læringsteorier.
(Master thesis, 2023)Følte meg selvstendig skrev en av elevene i videregående skole om hvordan det var å lage temakort som støtte til læring. Å føle seg selvstendig i læringsarbeid sammen med andre, kan kanskje forståes som at eleven hadde ... -
Temakort som faglig og språklig læringsstøtte for elever og lærere i videregående opplæring. En triangulerende kvalitativ studie i yrkesrettet løp på videregående skole i form av pedagogisk designforskning med teoretisk forankring i sosiokulturelle læringsteorier.
(Master thesis, 2023)Følte meg selvstendig skrev en av elevene i videregående skole om hvordan det var å lage temakort som støtte til læring. Å føle seg selvstendig i læringsarbeid sammen med andre, kan kanskje forståes som at eleven hadde ... -
”Tenner, helse og identitet" : Periodontitt; En narrativ tilnærming av pasienters opplevelser rundt det å leve med en kronisk tannkjøttsykdom
(Master thesis, 2015)Norsk sammendrag: Hensikt: Hensikten med denne studien er å belyse og få mer kunnskap om pasienters erfaringer knyttet til det å leve med den kroniske tannkjøttsykdommen, periodontitt. Gjennom denne studien vil jeg få ... -
Terapeuters erfaringer med hvordan Friluftssykehuset virker inn på terapi med alvorlig og kronisk syke barn: En kvalitativ studie
(Master thesis, 2020)Bakgrunn: Forskning på betydningen av sykehusomgivelser for tilfriskning og terapeutisk bruk av natur, er økende og har vist lovende resultater. Barn kan oppleve sykehusomgivelser som skremmende og det kan påvirke terapi ... -
Terraskandalen: For kommunane var vegen til helvete brulagt med gode hensikter
(Master thesis, 2013)I løpet av oktober 2007 blei det kjent at fire Helgeland kommunar og fire Vestland kommunar hadde gått på store tap. Ti norske kommunar hadde i åra 2001 – 2003 gjort investeringar i amerikanske finansprodukt formidla av ...