Browsing Master- og hovedoppgaver / Master thesis by Title
Now showing items 747-766 of 2526
-
Forekomst av spiseforstyrret atferd og tvangstrening blant personlige trenere i Norge.
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Det har blitt rapportert kroppspress i treningsbransjen og dette er også en prediktor for spiseforstyrret atferd og tvangstrening. Tidligere forskning viser en relativt høy forekomst av spiseforstyrret atferd og ... -
Forekomst av symptomer på angst og depresjon blant pasienter som mottar fysioterapi. Er det en endring i symptombelastning gjennom behandlingsperioden?
(Master thesis, 2023)Sammendrag: Angstlidelser og depressive lidelser er blant de sykdommene som gir størst helsetap i Norge Av den norske befolkningen rammes rundt 25 prosent av angst og 20 prosent av depresjon i løpet av livet. Angst og ... -
Foreldre-erfaringer etter COS-P (Circle of Security – Parenting)
(Master thesis, 2017)Helsestasjonstjenesten har som oppgave å fremme barns fysisk, psykisk og sosial utvikling, og skal være et lett tilgjengelig gratis lavterskeltilbud. Ny nasjonal faglig retningslinje (Helsedirektoratet, 2017) vektlegger ... -
Foreldremiljø og sosial kapital
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Relasjoner mellom foreldre til elever i skolen, også kalt foreldremiljø, er tidligere belyst i forskning som en helsefremmende faktor hvor foreldre kan være lagspillere rundt barna. Foreldremiljøet virker som et ... -
Foreldrenes utbytte av å delta på foreldreveiledningsprogrammet Circle Of Security Parenting
(Master thesis, 2022)Denne studien tar for seg foreldres utbytte av å delta på foreldreveiledningsprogrammet Circle Of Security Parenting (COS-P) gjennom helsestasjonen. Målgruppen i denne studien var alle foreldre som ønsket å gjennomføre ... -
Foreldresamarbeid i PP-tjenesten : En kvalitativ undersøkelse om PP-rådgivernes opplevelse av samarbeid med flerkulturelle foreldre
(Master thesis, 2017)Det norske samfunn er stadig i endring. Globalisering og innvandring gjennom de siste 30 år, har ført til at Norge i dag består av en mangfoldig befolkning (Gjervan, Andersen & Bleka, 2006). Med denne studien vil jeg rette ... -
Foreldresamtalen som faglig samtale om tro og livssyn
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Innlandet innenfor temaet tilpasset opplæring. Jeg har brukt kvalitativ metode for å få svar på forskningsspørsmålet som er: Hvis en lærer av faglige grunner ønsker ... -
Foreldreveiledning med International Child Development Programme (ICDP) for foreldre i barselpermisjon. En del av Prosjekt Tidlig Intervensjon 2008-2012 i Øyer kommune.
(Master thesis, 2012)Bakgrunn: Som barnefysioterapeut har jeg et faglig engasjement for små barns utvikling, samspillet mellom foreldre- barn og tverrfaglig samarbeid. Ved å kombinere faginteressen for samspill mellom foreldre og barn og ... -
Forfattar, karakterar og lesarar i ein forteljande, litterær blogg
(Master thesis, 2014)Norsk: Ein 1. klasse på ein norsk vidaregåande skule med 15-16 år gamle elevar skulle gjennomføra eit norskfagleg prosjekt der dei skulle skriva kvar sin såkalla bloggroman. Bloggen skulle oppdaterast med minst eit kapittel ... -
Forhold som påvirker bruk av dans i kroppsøvingsundervisningen på ungdomsskolen.
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvilke forhold som påvirker læreres bruk av dans i kroppsøvingsundervisningen på ungdomsskolen. Tidligere forskning viser at elevene i liten grad møter dans i faget, ... -
Formative assessment at the intersection of principles, practice and perceptions
(Master thesis, 2018)English: Previous assessment research has focused on teacher assessment practice, or general understandings of what constitutes effective feedback. Furthermore, much of this research has been carried out in L1 contexts. ... -
Formgrepenes betyding i Jon Fosses dramatikk en komparativ analyse av Nokon kjem til å kome, Namnet og Eg er vinden
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne oppgaven er å vise frem ulike formgrep som gjenbrukes av Jon Fosse i hans dramatikk, formgrep som litteraturforskeren Pèter Szondi har definert og viser til i sitt eget arbeid. Formgrepene det gjelder ... -
Formidlingsprosessen av synshjelpemidler i Oslo og Akershus
(Master thesis, 2014)Studien har en organisasjonsteoretisk tilnærming til offentlig forvaltning med samarbeidsflaten mellom kommune og stat, med den rolle- og ansvarsfordelingen som der foreligger, som hovedfokus. Formålet med studiet er å ... -
Forretningsmodellanalyse som verktøy for identifisering av nye forretningsmuligheter (basert på megatrender): En casestudie av en etablert organisasjon
(Master thesis, 2019)Caseorganisasjonen spiller en sentral rolle i dette studie. Utgangspunktet for studie har vært etablerte organisasjoner som stadig er i møte med skiftende omgivelser. Dette setter press på organisasjoners forretningsmodeller ... -
Forskjeller mellom spesialundervisning og ordinær opplæring - med fokus på trivsel, relasjon, motivasjon og sosial kompetanse
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven har som formål å rette søkelyset mot de elevene som mottar spesialundervisning i grunnskolen. Som en tilnærming til dette er det tatt utgangspunkt i et FoU-prosjekt kalt ”Kultur for læring” som er ... -
Forskjeller og likheter mellom klynger i industrien og reiselivet : et eksplorativt casestudie av ARMS og Snowball
(Master thesis, 2014)Formål- Formålet med denne studien har vært å studere forskjeller og likheter mellom klynger i industrien og reiselivet. Målet med dette var å øke kunnskapen om hva som kjennetegner industri- og reiselivsklynger. Metode- ... -
Forskning, Rovdyr og Konflikter Hvordan beskrives livsbetingelsene for folk i ulvesonen?
(Master thesis, 2023)Høyer at al. (2022) viser at det er lite forskning på sammenhengen mellom selve utformingen av rovdyrpolitikk og motstanden mot den. De skriver at «Samlet sett berører policyen så mange aspekter ved livene til dem som på ... -
Forståelse av naturfaglige modeller hos lærere og elever i grunnskolen.
(Master thesis, 2023)Denne studien ser på forståelsen av naturfaglige modeller blant elever og lærere i grunnskolen. Det rettes et fokus på hvorfor denne forståelsen er så viktig med tanke elevers læringsutbytte og at den er sentralt opp imot ... -
Forståelse og ledelse av profesjonsutvikling i skoler; organisasjonenes oppfatninger og lærernes erfaringer
(Master thesis, 2022)Partene i arbeidslivet har gjennom avtaleverket forpliktet seg til å forbedre kvaliteten på tjenesten. Det betyr at lærere og ledere skal arbeide sammen som profesjonelle yrkesutøvere for å øke lærernes kompetanse og ...