Blar i Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language heltid M2KEH på tittel
Viser treff 109-121 av 121
-
Uformell formel i grunnskolens musikkfag
(Master thesis, 2021)Norsk: De siste tiårene har man sett at uformelle læringsstrategier får større plass i det musikkfaglige både i skolen og i musikkpedagogisk forskning. Både for belyse tematikken rundt uformelle læringsstrategier ytterligere, ... -
Ungdom i lovsangspraksis
(Master thesis, 2022)Norsk: Masteroppgaven “Ungdom i lovsangspraksis” utforsker hvordan ungdommer opplever lovsang og egen lovsangspraksis. Problemstillingen for studiet er: «Hvordan opplever ungdommene lovsang og egen lovsangspraksis?» ... -
Ungdom og korps: Hvorfor velger ungdommer å slutte i den frivillige, musikalske læringspraksisen som korpset utgjør?
(Master thesis, 2012)Norsk: Denne masteroppgaven omhandler problematikken rundt ungdomsfrafall i korpsbevegelsen. Det å spille i korps er den nest største fritidsaktiviteten for barn og unge i Norge, men denne musikalske læringsarenaen sliter ... -
Ungdom og leselyst! - En studie av ungdommers lesemotivasjon i møte med skjønnlitteratur.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Lesing er en kompleks øvelse, som krever både god lesekompetanse og lesemotivasjon. I denne oppgaven har jeg hatt som mål å finne ut hva som motiverer ungdommer til å lese skjønnlitterære tekster, samt se på ... -
Ungdomsperspektiver på lesing - en kasusstudie om ungdoms forhold til lesing på tiende trinn
(Master thesis, 2014)Norsk: I denne masteroppgaven har jeg undersøkt åtte ungdommers forhold til egen lesing. Lesing er en vesentlig del av vår hverdag og vi lever hektiske liv som krever mer og mer av vår lesekompetanse og leseforståelse. ... -
Utfordringer og muligheter for minoritetsspråklige elever som leser læreboktekster i videregående skole. En intervensjonsstudie.
(Master thesis, 2014)Norsk: Elever skal i løpet av skolegangen lese en mengde tekster. Mange av tekstene er avanserte. Det er ofte ny informasjon som elevene skal tilegne seg, og tekstene har ofte et vanskelig språk. I videregående skole ... -
Utvikling av muntlig kompetanse i norskfaget. Et dypdykk i lærernes didaktiske verktøykasse.
(Master thesis, 2021)Norsk: Muntlige ferdigheter er én av de grunnleggende ferdighetene i norsk skole. Samtidig fastslår læreplanen at «norsk har et særlig ansvar for utviklingen av muntlige ferdigheter» (LK20). Denne studien er derfor spesielt ... -
Verdier, humor og danning: En analyse av Kjell Aukrusts Alvdalstrilogi
(Master thesis, 2021)Norsk: Denne oppgaven tar til sikte på å undersøke Kjell Aukrusts bøker, Simen (1958), Bror min (1960) og Bonden (1964), som sammen utgjør Alvdalstrilogien, og se på hvordan verdiene likeverd, likestilling, solidaritet ... -
Vocabulary as a linguistic component in foreign language teaching. An analysis of three course books for year 5 in Norway
(Master thesis, 2008)English: The views on both the position and type of vocabulary teaching have changed over the years. The development of the different teaching approaches has been influenced by the trends in general linguistic theory. ... -
Vurderingsdiskurser: en analyse av vurderingsdiskurser på nettstedet «Vurdering for læring», fra et norskfaglig perspektiv
(Master thesis, 2013)Temaet for denne oppgaven er vurdering for læring. Utdanningsdirektoratet har en nettside som heter Vurdering for læring, og i denne oppgaven har jeg satt lys på hva slags vurderingsdiskurser nettstedet bærer oppe. Jeg har ... -
Young Adult Dystopian Literature in the English Subject in Norwegian Secondary Schools. Interdisciplinary topics in "Uglies" (2005) and "Flawed" (2016)
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke relevansen av dystopisk ungdomslitteratur i engelskfaget i Norge, i lys av de nylig introduserte tverrfaglige temaene: "folkehelse og livsmestring", "demokrati og medborgerskap" ... -
Å råke så det svir: Alf Prøysen som arbeiderforfatter
(Master thesis, 2014)Norsk: Alf Prøysen (1914-1970) var en norsk vise- og prosaforfatter. Han vokste opp som husmannssønn i Ringsaker kommune, men levde store deler av sitt voksne liv i Nittedal. Prøysens forfatterskap er en kjært for mange, ... -
Å sette sammen det sammensatte. En undersøkelse av hvordan hovedområdet komponering i Musikk fordypning 1 forberedes og synliggjøres i videregående skolers lokale fagplaner.
(Master thesis, 2014)Norsk sammendrag: Denne masteroppgaven undersøker norske videregående skolers lokale læreplaner – fagplanene – for hovedområdet komponering i Musikk fordypning 1, gjeldende for undervisningsåret 2013/2014. Utgangspunktet ...