Browsing Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language heltid M2KEH by Subject "VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040"
Now showing items 1-8 of 8
-
2. verdenskrig i norsk barne- og ungdomslitteratur. En studie av tre barne- og ungdomsromaner på 2000- tallet.
(Master thesis, 2016)Norsk: Temaet i denne oppgaven er norske historiske romaner om 2. verdenskrig for barn og unge fra 2000-tallet. Studien går ut på å undersøke hva som karakteriserer et utvalg nyere norske historiske barne- og ungdomsromaner ... -
Følelse, forestilling, fellesskap - Legitimering av skjønnlitteratur i norskfaget.
(Master thesis, 2017)Norsk: Problemstillinga i denne masteroppgava er: «Hvordan kan skjønnlitteraturens plass i skolens norskfag legitimeres for framtida?». Den blir besvart gjennom bruk av hermeneutisk metode, der ulike tekster blir forsøkt ... -
Ironi og posisjoner i Kjell Askildsens «Thomas F’s siste nedtegnelser til almenheten».
(Master thesis, 2016)Norsk: Avhandlingen gir en fortolkning av Kjell Askildsens «Thomas F’s siste nedtegnelser til almenheten». Det legges opp til en pragmatisk holdning der terminologi fra ulike teoretiske retninger kan tjene til å belyse ... -
«Kære, lad os ikke komme ind på følelser og sligt noget» - En studie av skjønnlitteraturens rolle i det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring
(Master thesis, 2019)Norsk: Temaet for denne masteroppgaven er skjønnlitteraturens rolle i norskfaget i den nye læreplanen Fagfornyelsen. Oppgaven undersøker hvordan skjønnlitteraturens rolle kan legitimeres ved hjelp av det nye tverrfaglige ... -
Literature and ethics. Spiegelman’s Maus in the upper secondary English classroom.
(Master thesis, 2020)English: The core curriculum emphasizes the importance of critical thinking and ethical awareness. The overall aim of this thesis is to discuss how one can use literature to explore issues of ethics in the English language ... -
Miljø- og klimakrise i Lars Mæhles Bouvetøya 2052: En økokritisk lesning
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne masteroppgaven omhandler en studie av romanen Bouvetøya 2052 (2015) av Lars Mæhle. Temaet i denne masteroppgaven er hvordan miljø- og klimakrise blir framstilt i en ungdomsroman, og hvilket danningsperspektiv ... -
Narrativ erfaring som ressurs i skriveopplæring
(Master thesis, 2018)Norsk: I dette prosjektet tar jeg utgangspunkt i at ungdom i stadig mindre grad leser bøker. Imidlertid bruker de, ifølge Norsk mediebarometer (Statistisk sentralbyrå/Vaage, 2018), stadig mer tid på fortellinger i form ... -
The Trickster as Critical Stance in the Postmodern Fiction of Maxine Hong Kingston, Ishmael Reed, and Thomas King.
(Master thesis, 2016)English: The focus of this master thesis is the trickster, a culture hero of indigenous mythologies and also the frequent protagonist of postmodern fiction with multiethnic roots. The analysis focuses on the trickster in ...