Blar i Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language heltid M2KEH på emneord "VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010"
Viser treff 1-9 av 9
-
Applying Cognitive Linguistics in the EFL Classroom
(Master thesis, 2017)English: This thesis explores cognitive science and linguistics to connect theory and research on cognition to vocabulary teaching in the EFL classroom. In 2016, the Norwegian Ministry of Education and Research proposed ... -
Arbeidsretting av nybegynneropplæring i norsk: en komparativ analyse av ordforrådet i to utgaver av På vei
(Master thesis, 2021)Denne studien er en masteroppgave i andrespråksdidaktikk, levert på studieprogrammet Master i kultur- og språkfagenes didaktikk ved Høgskolen i Innlandet. Oppgaven er en komparativ analyse av ordforrådet i den 3. og 4. ... -
Digital sjibbolett? Testing av andrespråksskriving med penn og PC.
(Master thesis, 2016)Norsk: Delferdigheten skriftlig produksjon på Norskprøven for innvandrere, arrangert av Vox, ble digitalisert i 2014. Antall elever som nådde nivå B1 (fra Det felles europeiske rammeverket for språk) i denne delferdigheten ... -
En didaktisk studie av lærerrespons av elevtekster produsert av andrespråksskrivere
(Master thesis, 2019)Norsk: I denne didaktiske masteroppgaven har responsanalyse vært hovedstudieobjektet, og problemstillingen lyder som følger: Hva kjennetegner norsklæreres respons på elevtekster produsert av andrespråkselever, og hvordan ... -
Identitet og norskfaget. En kritisk diskursanalyse av ordet identitet i tre læreplaner i norsk.
(Master thesis, 2017)Norsk: Formålet med denne masteroppgaven er å framstille noe av historisiteten til ordet identitet i sammenheng med norskfaget. Med utgangspunkt i Norman Fairclough (2003) sin tilnærming til kritisk diskursanalyse, utfører ... -
«Når ordene er der, men ikke kommer ut…» - en studie av slagrammedes deltakelse i skriftspråksamfunnet.
(Master thesis, 2017)Norsk: «Når ordene er der, men ikke kommer ut...» er en masteroppgave i kultur og språkfagenes didaktikk ved Høgskolen i Innlandet, avdeling Hamar. Voksne slagrammede med kognitive utfordringer får ikke et godt nok tilbud ... -
Numeracy og voksne minoritetsspråklige med liten skolebakgrunn.
(Master thesis, 2017)Norsk: Numeracy, eller grunnleggende ferdigheter i regning, kan anses som en tilgangskompetanse i samfunnet, og en nøkkel til deltagelse på mange samfunnsarenaer. Alle mennesker, uansett kulturbakgrunn, har med seg en ... -
Student Engagement with Curricular Literature in English. An Indication from Students in Tertiary Education.
(Master thesis, 2017)English: Previous research suggests that Norwegian students in higher education struggle with English academic literature (Hellekjær, 2009) and instruction (Hellekjær, 2010; Schwach, Brandt, & Dalseng, 2012). The present ... -
Tilegnelse av bestemthet hos polske norskstudenter. En kasusstudie.
(Master thesis, 2017)Norsk: Bestemthet er en utfordrende kategori som alle norskinnlærere møter på sin vei mot å bli flytende språkbrukere. Voksne læretakere hvis morsmål ikke markerer referanseforholdene grammatisk, er spesielt utsatt for ...