Blar i Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language heltid M2KEH på emneord "VDP::Social science: 200::Education: 280"
Viser treff 1-9 av 9
-
Argumenterende skriving på mellomtrinnet. En studie av et læringsforløp.
(Master thesis, 2014)Norsk: Denne masteroppgaven handler om opplæring i argumenterende skriving på grunnskolens mellomtrinn. Første del av problemstillingen søker svar på hvordan et helhetlig undervisningsopplegg i argumenterende skriving ... -
Et nytt verktøy i verktøykassa - Omvendt musikkundervisning i grunnskolen
(Master thesis, 2014)Norsk: Begrepet omvendt undervisning rommer en omorganisering av den tradisjonelle undervisningen, der man flytter hele eller deler av lærerens kunnskapsoverføring over til andre medier elevene får tilgang til. I omvendt ... -
How English language literature is taught in the Norwegian upper secondary school
(Master thesis, 2010)Norsk: Dette prosjektet forsøker å finne ut hvordan engelskspråklig litteratur brukes i norsk videregående skole. Dataene er samlet i form av intervjuer med dem som står midt i dette arbeidet – engelsklærerne, og i form ... -
Lesing av skjønnlitteratur i norskfaget på yrkesfag.
(Master thesis, 2016)Norsk: Hva kan en lærer gjøre for å fremme motivasjon for å lese skjønnlitteratur? Utfordringen til læreren kommer først og fremst til uttrykk gjennom møtene med umotiverte elever og konkrete verktøy for å endre dette. I ... -
Lærebøker og litteraturundervisning : en litteraturdidaktisk undersøkelse av tekstutvalg, presentasjonsmåte og arbeidsoppgaver i tre norskverk for ungdomstrinnet
(Master thesis, 2011)Norsk sammendrag Denne oppgaven tar for seg hva slags litteraturundervisning det legges opp til i tre norskverk for ungdomstrinnet. Norskverkene er Norsk 7-9 (1991-1993), Fra saga til CD (2004 og 2008) og Kontekst (2006). ... -
Mål og mening? : didaktiske perspektiv på nynorsk med fokus på elevholdninger
(Master thesis, 2010)Norsk: Holdninger både i og utenfor skolen har betydning for undervisningssituasjonen, og ifølge professor Tove Bull (1991) bør holdninger danne utgangspunktet for pedagogisk arbeid. Dette er også mitt utgangspunkt da jeg ... -
Metaphorical comprehension in grade 8 English language learners from one town in Norway
(Master thesis, 2010)English: This investigation lies in the field of linguistics, more specifically the theory of second language acquisition. Most areas of research executed in metaphorical comprehension in the English language either focus ... -
Utfordringer og muligheter for minoritetsspråklige elever som leser læreboktekster i videregående skole. En intervensjonsstudie.
(Master thesis, 2014)Norsk: Elever skal i løpet av skolegangen lese en mengde tekster. Mange av tekstene er avanserte. Det er ofte ny informasjon som elevene skal tilegne seg, og tekstene har ofte et vanskelig språk. I videregående skole ... -
Å sette sammen det sammensatte. En undersøkelse av hvordan hovedområdet komponering i Musikk fordypning 1 forberedes og synliggjøres i videregående skolers lokale fagplaner.
(Master thesis, 2014)Norsk sammendrag: Denne masteroppgaven undersøker norske videregående skolers lokale læreplaner – fagplanene – for hovedområdet komponering i Musikk fordypning 1, gjeldende for undervisningsåret 2013/2014. Utgangspunktet ...