Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDalsegg, Liv
dc.date.accessioned2012-02-28T08:37:46Z
dc.date.available2012-02-28T08:37:46Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/132322
dc.descriptionMastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2011.no_NO
dc.description.abstractNorsk sammendrag Denne oppgaven tar for seg hva slags litteraturundervisning det legges opp til i tre norskverk for ungdomstrinnet. Norskverkene er Norsk 7-9 (1991-1993), Fra saga til CD (2004 og 2008) og Kontekst (2006). Med utgangspunkt i tekstutdrag av Victoria av Knut Hamsun har jeg sett på hvilke føringer som ligger i tekstutvalg, presentasjonsmåte og arbeidsmåter og undersøkt hvilke litteraturteoretiske retninger som kommer til uttrykk. Jeg har også sett på hvilke føringer som ligger i læreplanene som er aktuelle for de ulike verkene. Tradisjonelt har litteraturundervisningen på ungdomstrinnet handlet mye om litteraturhistorie der klassiske verk og/eller forfatterbiografi har dominert. I mye av den moderne litteraturteorien er det imidlertid leseren som er viktig, og jeg har ønsket å undersøke i hvilken grad det leserorienterte perspektivet er til stede i de nye verkene. Det har også vært et mål å undersøke på hvilken måte det er tatt hensyn til hvem den unge leseren er og hvilke tekster som blir presentert for denne leseren. Et av funnene er at teksten Victoria i alle læreverkene framstår som en tekst som ikke kan utelates. Den er en klassiker, og den forbindes med kanontradisjonen i skolen. Også mye av tekstarbeidet til utdragene i lærebøkene framstår som tradisjonelle eller kanoniserte måter å arbeide med tekster på. De sier lite om selve teksten, men mer om tradisjonelle lesemåter, noe som innebærer at nyere litteraturteori i liten grad gjenspeiles i de nye læreverkene. Materialet mitt viser også at det ikke i tilstrekkelig grad er tatt hensyn til hvem ungdomsleseren er. Tekstene som presenteres for denne leseren, framstår i stor grad som utvalgt i forhold til tradisjonelle tilnærmingsmåter til tekster. Jeg mener imidlertid at mye avhenger av hvordan tekstene presenteres og hvordan arbeidet med dem foregår.no_NO
dc.description.abstractEnglish: Textbooks and literature teaching. A literature didactic survey of text selection, presentation method and tasks in three teaching resources in Norwegian in secondary school. This thesis examines what kind of literature teaching is presented in three teaching resources in Norwegian in secondary school. The teaching resources are Norsk 7-9 (1991-1993), Fra saga til CD (2004 and 2008) and Kontekst (2008). I have chosen text excerpts from the novel Victoria written by Knut Hamsun and traced what kind of guide lines there are in text selection, presentation methods and tasks and I have examined different literature theories that are present. I have also examined what kind of guide lines that are given in curricular current to the different teaching resources. Traditionally literature teaching in secondary school has been about literature history where classical texts and/or biography of writers have dominated. However, in much of modern literature theory the reader is important. That is the reason why I have wished to examine to which extent the reader – oriented perspective is present in the new teaching resources. Another aim has been to find out in what way the adolescence reader is taken into account; who is this reader and what kind of texts are presented to this reader. One of the findings is that the text Victoria in all of the textbooks appears as a text that can’t be omitted. It is a classical text, and it is connected to the canon tradition in school. Much of the text work to the text excerpts also appear as traditionally or canonized ways of working with texts. They don’t tell much about the text, but more about traditionally reading methods, which means that newer literature theory not to a great extent is reflected in the new teaching resources. My material also indicate that the young reader not in a sufficiently way is taken into account. The texts that are presented to this reader, appears to a great extent to be selected according to traditionally approaches in how to read texts. However, my opinion is that a lot is depending on how the texts are presented and how the text work takes place.
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectMIKSno_NO
dc.titleLærebøker og litteraturundervisning : en litteraturdidaktisk undersøkelse av tekstutvalg, presentasjonsmåte og arbeidsoppgaver i tre norskverk for ungdomstrinnetno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280no_NO
dc.source.pagenumber108no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel