Skolen som lærende organisasjon : En studie av utvalgte rektorers og læreres oppfatninger av forutsetninger for organisasjonslæring i skolen
Abstract
Norsk : Mål:
Vårt mål med studien har vært å få en større forståelse av hva som skal til for å gjøre skolen
til en lærende organisasjon. I vårt daglige arbeid har vi behov for kompetanse om og
forståelse av hva dette innebærer for praksis. Det har derfor vært viktig for oss å få
konkretisert forutsetningene for hva som skaper læring i organisasjoner generelt og i skolen
spesielt.
Forskningsspørsmål:
1. Hva oppfatter utvalgte rektorer og lærere som forutsetninger for
organisasjonslæring i skolen?
2. Hvilke konsekvenser mener vi dette kan antas å ha for tilrettelegging for
organisasjonslæring i skolen?
Metodisk framgangsmåte:
Med utgangspunkt i teorier om læring i organisasjoner generelt og skoler spesielt, utarbeidet
vi en idealmodell bestående av utvalgte forutsetninger for organisasjonslæring.
Skolen som lærende organisasjon
En studie av utvalgte rektorer og læreres oppfatninger av
forutsetninger for organisasjonslæring i skolen
Forutsetningene var strukturert i to dimensjoner, en kulturell med forutsetningene: Felles
forpliktelse for å nå mål, motivasjon, samhandling og en strukturell med forutsetningene:
aktører, arenaer, vurdering. Gjennom et casedesign med et kvalitativt opplegg for
datainnsamling har vi undersøkt hva et utvalg av rektorer og lærere oppfatter som
forutsetninger for organisasjonslæring i skolen.
Konklusjoner
Studien viser at informantenes oppfatninger av hva som er viktige forutsetninger for
organisasjonslæring i skolen samsvarer godt med vår idealmodell. Våre funn viser i tillegg at
ledelse er avgjørende for å styre læringsprosessene og sikre at forutsetningene for læring er til
stede og utnyttes.
Vår oppfatning er at tilrettelegging for organisasjonslæring i skolen først og fremst handler
om å skape grunnlag for en overordnet systemtenkning. Denne tenkningen må skape
sammenheng mellom de ulike forutsetningene i vår modell og sikre retningen i
læringsprosessene.
Avslutningsvis reflekterer vi over om det ligger til rette for organisasjonslæring i skolen. English : Research aims
Our main purpose with this study is to achieve a better understanding of how to transform
the school into a learning organization. As principal and supervisor we have a need for
knowledge and understanding of what this means in practice. We want to establish the
suppositions for learning in organizations in general and schools in particular.
Following questions were asked:
1. What do the chosen principals and teachers find are suppositions for learning
organisations in schools?
2. What consequences can we assume this will have for establishing organizational
learning in schools?
Design and method
This analysis is based on case studies. The data is established on interviews with a selection
of eight informants: Four principals and four teachers.
We have based our study on the theory of learning in organizations in general and schools in
particular. Based on this theory we have developed our ideal model. The model has two
dimentions; one cultural and one structural. These dimentions have been guidelines for the
collection of data, presentation and discussion of empirical research and our conclusions.
The model is illustrated in figure 4.
Results and conclusions
Our study shows us that the suppositions of the principals and teachers cohere with the ones
in our model. However, leadership and management are crucial for organisational learning in
schools.
Description
Masteroppgaven ble presentert 24. januar 2008