Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkåret, Petter
dc.date.accessioned2011-05-13T11:12:01Z
dc.date.available2011-05-13T11:12:01Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/132400
dc.descriptionMaster i offentlig ledelse og styring, 90 poeng.en_US
dc.description.abstractForsvarsbygg (FB) ble etablert 1. januar 2002 som en forvaltningsbedrift med et eget styre. Året etter ble virksomheten endret til nettobudsjettert forvaltningsorgan med utvidede fullmakter. 2010 ble styret avviklet og fra 1. januar 2011 ble FB endret til et bruttobudsjettert forvaltningsorgan. Det har skjedd mye siden utredningen forut for etableringen og frem til i dag. Før 2002 var eiendomsforvaltningen en todelt løsning mellom Forsvaret og Forsvarets Bygningstjeneste (FBT). Nye virkemidler ble adoptert med den hensikt å oppnå effektivitet. I strategien for FB fokuserer virksomheten på både forvaltning og forretning. Offentlig forvaltning og forretningsvirksomhet drives av ulike incentiver og virkemidler. I offentlig forvaltning er drivkraften å få mest mulig ut av bevilgningen, og for forretningsvirksomhetene er drivkraften å skape overskudd med kostnadsminimerende adferd. Hensikten med denne oppgaven er å sammenligne forvaltningsbaserte og forretningsbaserte virkemidler for å se på hvilket styringsprinsipp som er mest effektivt for eiendomsforvaltningen. Oppgaven er en analyse av de virkemidlene som er tatt i bruk i forsvarssektoren for å frembringe en effektiv eiendomsforvalting, effektiv arealutnyttelse, bedre totaløkonomi og synliggjøring av roller. Analysen ser nærmere på de virkemidlene eiendomsforvaltningen har lykkes med, og hva eiendomsforvaltningen ikke har lykkes så godt med. For å evaluere prinsippene er det gjennomført dybdeintervju med fire sentrale nøkkelpersoner. Sammenligning av regnskapsdata var ikke mulig fordi nye virkemidler ved omstilling ikke lar seg evaluere kvantitativt. FB forventet en annen tilknytningsform enn et bruttobudsjettert forvaltningsorgan. Hensikten med etableringen av FB var ikke å drive en forretningsbasert virksomhet, men å etablere en profesjonell eiendomsforvalter. Nøkkelpersoner hevder at med endringen til bruttobudsjettert forvaltningsorgan er kontrollen blitt viktigere enn effektivitet. Oppgaven konkluderer med at forretningsbasert styringsprinsipp er mest effektiv for eiendomsforvaltningen, hvis FB som virksomhet er et eget rettssubjekt. Forvaltningsbasert styringsprinsipp er mest effektiv for eiendomsforvaltningen når FB som virksomhet er et forvaltningsorgan.en_US
dc.description.abstractEnglish: Norwegian Defence Estate Agency (NDEA) was established 1st January 2002 as a management company with its own board. The business changed to net budgeted administrative body with extended powers the year after. The board was discontinued 2010 and from 1st January 2011 NDEA changed to gross budgeted administrative body. A lot has happened since the report prior to its establishment and until today. Before 2002 the real estate management was a twofold solution between the Norwgian Armed Forces and the Defence Construction Service. New measures were adopted with the intent to achieve efficiency. The strategy for NDEA is focusing on both management and business. Public management and business operation are managed by different incentives and instruments. In public management the driving force is to get the most out of the grant, and for the business operations the driving force is to create profit with cost minimizing behaviour. The purpose of this study is to compare management based and business based instruments to look at what guiding principle is most effective for real estate management. The study is an analysis of the instruments that are used in the defense sector to produce an effective real estate management, effective land-use, better overall economy and to publicise the roles. The analysis looks at the instruments the real estate management has succeeded with, and what the real estate management has not succeeded so well with. For evaluating the principles are four central key persons interviewed. Comparison of accounting data is a discovery in itself, because new instruments by change is are not possible to evaluate quantitatively. NDEA expected a different form of associatin than the gross budgeted administrative body. The purpose of the establishment of NDEA was not to run a business based business, but to establish a professional real estate management. Key persons claim that with the gross budgeted administrative body control is more important than efficiency. The study concludes that businessbased management principles are most effective for real estate management, if NDEA as business is a separate legal subject. Management-based management principles are most effective for real estate management when NDEA as business is an administrative body.
dc.language.isonoben_US
dc.subjecteiendomsforvaltningen_US
dc.subjectForsvarsbyggen_US
dc.subjectvirkemidleren_US
dc.subjectforretningsvirksomheten_US
dc.titleEtablering av eiendomsforvaltning i forsvarssektoren : virkemidler for å oppnå effektiviteten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Building and regulation planning: 234en_US
dc.source.pagenumber86 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel