Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFalleth, Katrine
dc.date.accessioned2013-05-14T12:03:34Z
dc.date.available2013-05-14T12:03:34Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/132453
dc.descriptionMastergradsoppgave MPA, erfaringsbasert master 90 st.p.no_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om personalledelse i skolen. Jeg har spisset og avgrenset problemstillingen til å gjelde organisering og praktisering av personalfunksjonene til barneskolene i en av Oslos forstadskommuner. Jeg har valgt å kalle kommunen for Solgløtt. Det temaet jeg har valgt for masteroppgaven inneholder mange ulike interesser og problemområder. Personalledelse i skolen som tema inneholder mange ulike problemområder og interessante problemstillinger. Oppgaven søker å beskrive: Hvordan personalfunksjonene organiseres og praktiseres ved skolene i Solgløtt kommune. Den metodiske tilnærmingen for undersøkelsene er kvalitative intervjuer med tre rektorer, tre tillitsvalgte og skolesjefen i kommunen. Kvalitative intervjuer er valgt som metode for å komme i dybden på dette tema. På denne måten kom jeg nært inn på informantene, noe som jeg så på som mest hensiktsmessig for å belyse oppgaven på best mulig måte. Jeg har valgt et bredt teoretisk grunnlag for oppgaven. Innledningsvis har jeg sett på skolen som organisasjon, der jeg først gir et historisk tilbakeblikk på veien mot den skolen vi har i dag. Skolen har vært gjennom drastiske endringer, og dette gjelder også innenfor skoleledelsen som bringer oss over på neste tema innenfor teorien. Å være skoleleder er en krevende og allsidig jobb. Det skal ledes for de ansatte, elever og foresatte, men det skal også tas hensyn til omgivelsene rundt og krav fra skoleeier. Det er stadig økte krav til måloppnåelse og resultatstyring, og da er det viktig å ha en tydelig ledelse. Jeg har valgt å trekke inn tidsbruksutvalgets rapport som en del av teorien, da jeg ser at den er interessant lesning og sammenlignbar mot mitt materiale. Videre har jeg sett på de ulike rollene som rektor innehar. Jeg har da sett på rektor som pedagogisk leder, administrativ leder, personalleder og strategisk leder. Avslutningsvis har jeg gått dypere inn i faglitteraturen på personalledelse i skolen og sett på de ulike elementene som teorien bør ivaretas her for at de ansatte skal gjøre en best mulig jobb. Mine funn og slutninger blir naturligvis formet og påvirket ut fra det teoretiske grunnlaget jeg har valgt. Jeg vil derfor ta forbehold om at annen teori kunne ha ledet i en annen retning. Den ytre validitet må styrkes ved ytterligere forskning før en generalisering av funnene kan trekkes. Resultatene fra undersøkelsene mine viser at det er viktig å skape en skolekultur med elevenes læring i fokus, der det pedagogiske arbeidet implementeres i alle virksomhetens oppgaver. Mine funn viser at utfordringene i organiseringen av skolenes personalfunksjonene ligger i å finne balansen mellom både å være tydelig leder og det å ivareta de ansatte. Undersøkelsene mine viser at Solgløtt kommune har en skolesjef som ikke gir tydelige føringer til rektorene, men at det er stor valgfrihet til hvordan organisering de ønsker for å ivareta skolens personallederoppgaver. Personalfunksjonene og skolens organisering bygger på et prinsipp om at det er rektor som har ansvaret for at personallederoppgavene blir utført, men mange av oppgavene innenfor dette området er delegert til assisterende rektor og inspektører. Rektors hovedoppgave innenfor personalgruppa knyttes opp mot å være en tydelig pedagogisk leder med fokus på elevenes læring. Undersøkelsene jeg har foretatt viser dermed at personalledelse og pedagogisk er gjensidig avhengig av hverandre i skolen. Innenfor forskningsspørsmålet om fokuset på personalarbeidet viser mine funn at alle informantene mener at personalledelse og pedagogisk ledelse er viktigst, men at det brukes mest tid på administrativ ledelse.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectpersonalledelseno_NO
dc.subjectskolerno_NO
dc.subjectorganiseringno_NO
dc.subjectpersonalfunksjonerno_NO
dc.subjectpraktiseringno_NO
dc.subjectkvalitativ metodeno_NO
dc.subjectintervjuerno_NO
dc.subjectkommuner
dc.titlePersonalledelse i skolen: hvordan organiseres og praktiseres personalfunksjonene ved skolene i Solgløtt kommune?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240no_NO
dc.source.pagenumber93 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel