Browsing Master i digital kommunikasjon og kultur / Master of digital communication and culture heltid M2SKDK by Title
Now showing items 14-33 of 82
-
Digital privacy – metaphorical conceptualization of the 'right to be forgotten'
(Master thesis, 2014)English: Although the problem of digital privacy is one of the most discussed issues today, there is relatively little research done in the sphere of metaphorical conceptualization of digital privacy. Moreover, the previous ... -
Digital propaganda: Analyzing modern influencing operations
(Master thesis, 2023)Propagandastudier har vært et pågående tema i over et århundre. I en moderne kontekst har mye av propaganda blitt flyttet på nettet og med det har propagandaens metodikk gjennomgått endringer. Denne oppgaven studerer den ... -
Digital skrivepraksis i videregående skole : en studie av digital sjangerforhandling og sjangerutvikling sett i et retorisk perspektiv
(Master thesis, 2010)Norsk: Denne masteroppgaven tar for seg sjangerutvikling innenfor digital tekstproduksjon i videregående skole. Formålet har vært å se hvordan elevene forholder seg til sjanger og sjangermønstre når de lager multimodale ... -
Digitale aktiviteter: En flercasestudie om norske kunstmuseers kommunikasjon og formidling som følge av en pandemi
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet har som formål å studere hvordan de tre kulturinstitusjonene Henie Onstad, MUNCH og Nasjonalmuseet har forholdt seg til digitaliseringens muligheter i sin publikumskontakt i sammenheng med, og i ... -
Digitale kart hos VG-Nett – en studie av digitale karts funksjon.
(Master thesis, 2016)Norsk: Denne avhandlingen tar for seg utviklingen av nettavisen som medium og spesifikt hvordan VG-Nett bruker kart som digital historiefortelling i utvalgte saker. Min antakelse har vært at nettavisene bruker kart for ... -
Digitale læreverk i et sosialsemiotisk multimodalitetsperspektiv.
(Master thesis, 2016)Norsk: Denne masteroppgaven tar for seg digitale læremidler i kunnskapsfaget norsk, rettet mot elever på femte trinn på grunnskolen. Analysen omhandler digitale læremidler fra forlagene Aschehoug og Gyldendal. Jeg har ... -
Digitale praksisar på nettsidene til to sentrale kulturaktørar i Noreg : ein multimodal analyse av Stiklestad Nasjonale Kultursenter og Stiklestad Hotell AS og Peer Gynt as
(Master thesis, 2009)Norsk: Denne masteroppgåva bidreg med analyse av eit utval digitale tekster sett frå eit humanistisk perspektiv. Eg vil forsøke, gjennom ein deskriptiv analyse, å finne ut kva som skjer når to sentrale kulturaktørar innan ... -
Digitale tekster i museumsutstillinger
(Master thesis, 2018)Norsk: I denne masteroppgaven utforsker jeg hvordan koherens og kohesjon kommer til uttrykk i digitale tekster i museumsutstillinger. Digitale tekster i en museumssammenheng er et relativt nytt fenomen som fortsatt i stor ... -
e-learning at the middle school level : middle school students thoughts and reflections about the learning platform Fronter
(Master thesis, 2010)Norsk: Digitale læringsplattformer var for ti til femten år siden lite kjent hos folk flest, og ble sett på som en del av de nye formene av digital kommunikasjon. I dag er situasjonen annerledes, og disse plattformene har ... -
Eldre og nettbank: En kvalitativ studie av fem eldres opplevelser av nettbanktjenester
(Master thesis, 2011)Norsk: Oppgavens formål er å beskrive og diskutere hvordan fem eldre mennesker opplever nettbanktjenester. Jeg undersøker hvordan eldre opplever designet til tjenestene, hvilken type digital kompetanse og hvilke ... -
Engaged and Empowered — A qualitative research of the consumers´ experience of 360-degree news
(Master thesis, 2017)English: News producers are looking to new media technologies like 360-degree video to capture the imagination of the consumers and re-engage them in news. The last two years have seen a growing number of media outlets ... -
Et bilde av norskfaget - En kvalitativ undersøkelse av arbeidet med visuell kompetanse i norskfaget i ungdomsskolen.
(Master thesis, 2022)Dette er en mastergradsoppgave i digital kommunikasjon og kultur ved Høgskolen i Innlandet. Oppgaven er en kvalitativ undersøkelse av norskfagets tilnærming til bilder og visuell kompetanse. Man ser at unge brukere søker ... -
Fanstudier og deltagerkultur: Fansens makt og avmakt på sosiale medier.
(Master thesis, 2022)Det digitale samfunnet i dag utvikler seg raskt, hvor nye medie-teknologer bringer nye funksjoner som oppfordrer tidligere mer passive forbrukere til å delta mer aktivt gjennom sosiale plattformer. Fankulturen, som er ... -
Fem minoritetsungdommers språk- og mediehverdag : ”at jeg en dag hadde våknet og ikke hadde hatt tilgang til NOEN som helst digitale medier da… Så ville jeg egentlig ikke våknet in the first place” (Amir, 18 år)
(Master thesis, 2010)Norsk: Formålet med denne oppgaven er å beskrive språk- og mediehverdagen til en gruppe minoritetsungdommer i Norge. I denne studien undersøker jeg hvilke språk minoritetsungdommene kan og bruker, hvilke digitale medier ... -
Feminisme på Intstagram – mer enn en selfie
(Master thesis, 2022)Feminismen er til stede overalt i populærkulturen og synes i filmer, i musikk og til og med på t-skjorter og krus. Det er ingen tvil om at feminisme er populært igjen, og at vi er inne i en fjerde bølgetopp. Tidligere ... -
Flerspråklig praksis på Internett : en studie av kodeveksling i et diskusjonsforum
(Master thesis, 2013)Norsk: Denne oppgavens formål er å se nærmere på hvordan flerspråklige benytter sine språklige ressurser i et diskusjonsforum. I denne studien ser jeg nærmere på hvordan deltakerne i forumet anvender kodeveksling når de ... -
Forfattar, karakterar og lesarar i ein forteljande, litterær blogg
(Master thesis, 2014)Norsk: Ein 1. klasse på ein norsk vidaregåande skule med 15-16 år gamle elevar skulle gjennomføra eit norskfagleg prosjekt der dei skulle skriva kvar sin såkalla bloggroman. Bloggen skulle oppdaterast med minst eit kapittel ... -
Fremstilling av kvinnelige karakterer i videospill
(Master thesis, 2022)Masteroppgaven undersøker hvordan kvinnelige karakterer blir fremstilt i et utvalg av videospill. I dag finnes det mange videospill som har kvinnelige karakterer i ulike roller, både som hovedroller og som biroller. I en ... -
Gutters lesing på nett : lesing og motivasjon
(Master thesis, 2010)Norsk: Det overordnede temaet for min avhandling er ungdomsskolegutters motivasjon for lesing av digitale tekster. Mye av guttenes lesing på fritiden, foregår på skjerm. Hver dag leser de ut fra mange forskjellige motiv, ... -
Handle på jordas vegne: Representasjon av bærekraft i Änglamarks reklametekster
(Master thesis, 2023)Klimaet på jorden er ikke sansbart for oss som enkeltindivider og det grønne skiftet er derfor avhengig av medier for å gjøre oss i stand til å ta mer bærekraftige valg. Gjennom en casestudie av Änglamarks reklametekster ...