Browsing Master i digital kommunikasjon og kultur / Master of digital communication and culture heltid M2SKDK by Title
Now showing items 67-86 of 87
-
Quality in Digital Fiction: The readings of five works
(Master thesis, 2011)English: The aim of this master thesis is to explore the qualities of the new way for creating literature which is termed digital fiction. This literature is created with the computer and has to be read through the ... -
Rasjonelt eller romantisk om målform Ein datamediert diskursanalyse av språkdebatt på Twitter
(Master thesis, 2022)Noreg har to offisielle målformer av norsk skriftspråk: bokmål og nynorsk. I denne masteroppgåva undersøker eg språksyn som kommer fram i ein språkdebatt på Twitter. Nærare bestemt spør problemstillinga om den eine målforma ... -
Retoriske affordanser i sosiale medier
(Master thesis, 2018)Norsk: I dagens samfunn stilles det krav til virksomheters tilstedeværelse i sosiale medier, og høyere utdanningsinstitusjoner er intet unntak. Sosiale medier gir mulighet for å kombinere ulike virkemidler og vise andre ... -
Retoriske kjennetegn ved viral reklamefilm.
(Master thesis, 2015)Norsk: Med denne oppgaven har jeg undersøkt retorikk i viral reklamefilm. Målet var å avklare om reklamefilmene inneholdt noen retoriske appeller eller andre elementer som kunne bidra til å kartlegge noen likheter eller ... -
Rosa sløyfe-aksjonen på Facebook. Hva skaper størst engasjement?
(Master thesis, 2021)English: Increased digitalisation has changed the way we live our everyday lives. Never before have we Norwegians spent so much time online on average per day. Therefore, social media, with Facebook at the forefront, can ... -
Samtidige kulturelle og kreative representasjoner; Forbindelser mellom memes og kulturjamming
(Master thesis, 2020)Norsk: Denne masteroppgaven er en komparativ undersøkelse og analyse, der jeg og tok for meg fenomenet memes opp mot kulturjamming. Jeg har sammenlignet hvilke forbindelser som eksisterer mellom de to fenomenene. Fokuset ... -
Scenekunst på den digitale slagmark- Strategisk kommunikasjon i sosiale medier
(Master thesis, 2023)Sosiale medier er blitt en viktig arena for politisk kommunikasjon. Mediene tilbyr nye måter å formidle et budskap på, men endrer også brukerpraksis. Det får konsekvenser for hvordan politikere kommuniserer med sine ... -
«Som å lese en film»: Elevers lesing av elektronisk litteratur
(Master thesis, 2011)Norsk: Denne masteroppgaven er en empirisk undersøkelse av elevers lesing av elektronisk litteratur. Formålet har vært å studere hvilken kompetanse som kreves for at leseren skal få mest mulig ut av denne typen ... -
Spill og spillestetikk i digitale læremidler: Og det retoriske potensialet
(Master thesis, 2011)Norsk: Det er en økende tendens til at digitale læremidler bruker spillestetikk i sine læreverk. På hvilken måte brukes denne typen estetikk, og hvilken funksjon har den? Kan den ha holdningsskapende potensiale? For å ... -
Sveip opp og les! En studie av Snapchat Discover som nyhets- og informasjonsformidler
(Master thesis, 2020)Norsk: Informasjons- og nyhetsformidling er en viktig kilde til borgeres kunnskap og vårt demokrati. Denne masteroppgaven søker derfor å belyse hva som kjennetegner medieuttrykket Snapchat Discover, hvordan informasjon ... -
To Zoom or not to Zoom?: Digital veiledning i fagbibliotek
(Master thesis, 2022)Norsk: Overordnet tema for oppgaven min er digital bibliotekveiledning i Zoom. Koronapandemien skapte brått en ny plattform for bibliotekarenes veiledning med studentene og med denne endringen som bakgrunn, tar jeg sikte ... -
Trump og Twitter: En etisk drøfting av hvordan Donald Trump utfordrer den tradisjonelle presidentrollen.
(Master thesis, 2019)Norsk: Denne masteroppgaven har som hovedmål å reflektere over det nye ved president Donald Trumps bruk av sosiale medier sammenlignet med tidligere presidenters bruk av offentlige kommunikasjonsmetoder. Oppgaven er et ... -
Ungdom og deres sosiale medier bruk: Produksjon eller konsum og kommunikasjon?
(Master thesis, 2022)Det finnes en del studier om barn og unge som konsumenter av medier, for eksempel hvilke medier de bruker mest, hvor mye tid de bruker på sosiale medier og så videre, men det er gjort lite forskning på denne målgruppen som ... -
Video Games & Cognition: Deep- and Hyper Attention in World of Warcraft
(Master thesis, 2020)English: This thesis investigates N. Katherine Hayles’ proposed cognitive modes of deep- and hyper attention, and their possible relations to the video game World of Warcraft. It is an interdisciplinary study between ... -
Video på nett – en studie av det multimodale samspillet i nyhetsartikler på VG Nett.
(Master thesis, 2014)Norsk sammendrag: Bakgrunnen for denne avhandlingen er knyttet til utviklingen av nettaviser og til dreiningen mot det visuelle i nettartikler. Jeg er selv journalist og har erfart at fokuset på bilder og video i ... -
Virksomheters bruk av sosiale medier - Et casestudie av en bank.
(Master thesis, 2016)Norsk: Sosiale medier er nettbaserte tjenester der brukerne lager seg en profil hvor de kan dele informasjon, ha kontakt med folk og se hva andre deler (boyd og Ellison, 2007, s. 211). Facebook og Instagram er begge sosiale ... -
Visuell forskningsformidling - Det retoriske bildet framfor vitenskapelig tekst
(Master thesis, 2016)Norsk: I denne masteroppgaven ser jeg på hvordan vitenskapelig forskning formidles via visuelle uttrykk som det bilder er. Caset i min masteroppgave er Forskning.no der jeg ser på hvordan de bruker bilder for å formidle ... -
Your Photo, My Destination! A qualitative semiotic analysis of tourist user-generated content from the west of Norway on Instagram.
(Master thesis, 2022)Instagram er en populær plattform for deling av visuelt innhold. Instagram-brukere deler innhold om ulike emner som dagligliv, mat, deres interesser og ferieturer. Brukere følger vanligvis estetiske normer som er definert ... -
Youtube-influencerens retorikk En analyse av influencerens søken etter tillit og lojalitet
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler hvordan influencere på den sosiale medieplattformen Youtube forsøker å skape tillit og lojalitet hos sitt publikum gjennom sin retorikk. Oppgaven fokuserer hovedsakelig på å undersøke hvordan ... -
Ytringsfrihet og den visuelle ytring – bilder med slagkraft.
(Master thesis, 2016)Norsk: Denne oppgaven handler om ytringsfrihet og den visuelle ytringen. Spørsmålet var hvordan vestlige nettaviser forvalter det visuelle med tanke på ytringsfriheten, og hvordan bilder og tegninger kan tenkes å ha en ...