Browsing Master i digital kommunikasjon og kultur / Master of digital communication and culture heltid M2SKDK by Issue Date
Now showing items 21-40 of 82
-
Retoriske kjennetegn ved viral reklamefilm.
(Master thesis, 2015)Norsk: Med denne oppgaven har jeg undersøkt retorikk i viral reklamefilm. Målet var å avklare om reklamefilmene inneholdt noen retoriske appeller eller andre elementer som kunne bidra til å kartlegge noen likheter eller ... -
Produsentmakt og brukerkultur – Visuell kultur i strømmetjenester.
(Master thesis, 2015)Norsk: Formålet med dette prosjektet har vært å undersøke hvordan visuell kultur tar del i den teknologiske utviklingen. Fokus er rettet mot strømmetjenester som selger musikk og hvordan brukerens og produsentens ulike ... -
Virksomheters bruk av sosiale medier - Et casestudie av en bank.
(Master thesis, 2016)Norsk: Sosiale medier er nettbaserte tjenester der brukerne lager seg en profil hvor de kan dele informasjon, ha kontakt med folk og se hva andre deler (boyd og Ellison, 2007, s. 211). Facebook og Instagram er begge sosiale ... -
Digital media in modern art (theater perfomances).
(Master thesis, 2016)This thesis seeks to explore how digital media / digital artefacts are being used and implemented in theater performance art, based on analysis of one modern play. The aim of this thesis is also to see how digital performances ... -
De vanskelige bildene - om bildeetiske diskusjoner i norsk lokalpresse.
(Master thesis, 2016)Norsk: Oppgavens problemstilling er på hvilke måter bilder diskuteres etisk i norsk lokalpresse. For å finne svar på dette har jeg gjennomført en kasusstudie med lokalavisen Gudbrandsdølen Dagningen (GD) som valgt kasus. ... -
Visuell forskningsformidling - Det retoriske bildet framfor vitenskapelig tekst
(Master thesis, 2016)Norsk: I denne masteroppgaven ser jeg på hvordan vitenskapelig forskning formidles via visuelle uttrykk som det bilder er. Caset i min masteroppgave er Forskning.no der jeg ser på hvordan de bruker bilder for å formidle ... -
Digitale læreverk i et sosialsemiotisk multimodalitetsperspektiv.
(Master thesis, 2016)Norsk: Denne masteroppgaven tar for seg digitale læremidler i kunnskapsfaget norsk, rettet mot elever på femte trinn på grunnskolen. Analysen omhandler digitale læremidler fra forlagene Aschehoug og Gyldendal. Jeg har ... -
Digitale kart hos VG-Nett – en studie av digitale karts funksjon.
(Master thesis, 2016)Norsk: Denne avhandlingen tar for seg utviklingen av nettavisen som medium og spesifikt hvordan VG-Nett bruker kart som digital historiefortelling i utvalgte saker. Min antakelse har vært at nettavisene bruker kart for ... -
Ytringsfrihet og den visuelle ytring – bilder med slagkraft.
(Master thesis, 2016)Norsk: Denne oppgaven handler om ytringsfrihet og den visuelle ytringen. Spørsmålet var hvordan vestlige nettaviser forvalter det visuelle med tanke på ytringsfriheten, og hvordan bilder og tegninger kan tenkes å ha en ... -
”Det er jo min skyld” – en diskursanalyse av #jegblevvoldtaget
(Master thesis, 2017)Norsk: Den danske avisen Dagbladet Information hadde vinteren 2016 en kampanje på nettsiden som de kalte #jegblevvoldtaget. Her oppfordret de kvinner til å dele sine personlige opplevelser med overgrep. I denne oppgaven ... -
Engaged and Empowered — A qualitative research of the consumers´ experience of 360-degree news
(Master thesis, 2017)English: News producers are looking to new media technologies like 360-degree video to capture the imagination of the consumers and re-engage them in news. The last two years have seen a growing number of media outlets ... -
Contemporary street photography. Its plave between art and documentary in the era of digital ubiquity.
(Master thesis, 2017)The thesis seeks to explore the discipline of modern street photography and how it is featured by means social networks and photo-sharing websites. The objective of the thesis is to figure out how the ubiquity of digital ... -
”Har du ikke en bra feed på Insta, så har du ikke orden på livet ditt!” Unge jenter sin opplevelse av andres selvrepresentasjon i bildedelingstjenester.
(Master thesis, 2017)Norsk: Denne oppgaven undersøker unge jenters opplevelse av selvrepresentasjonen på bildedelingstjenestene Instagram og Snapchat. Funnene er basert på individuelle intervjuer og et fokusgruppeintervju av fem jenter på 14 ... -
Mellomspråk og digitale verktøy. En kvalitativ og komparativ kasusstudie av mellomspråkstekster skrevet med og uten korrekturverktøy.
(Master thesis, 2018)Norsk: I denne studien vil det undersøkes hva digitalisering og stadig smartere språkverktøy kan ha å si for et mellomspråk. På grunn av egne observasjoner av kontekstuelt malplasserte ord i mellomspråksstekster, skrevet ... -
Med mål og tråd – twitteressayet som formidlingssjanger
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne oppgaven tar for seg en ny digital sjanger på det sosiale mediet Twitter som utnytter muligheten på mediet til å lage tråder, som gjør at man kan unngå begrensningen på 280 tegn for en ytring. Dette er sjangeren ... -
Klikk på teksten! En studie av digital litterasitet i læreplan i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere.
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne oppgaven handler om andrespråklæring i det digitale samfunn. Jeg analyserer i hvilken grad læreplan i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere legger opp til en opplæring som ivaretar behovet for å ... -
Digitale tekster i museumsutstillinger
(Master thesis, 2018)Norsk: I denne masteroppgaven utforsker jeg hvordan koherens og kohesjon kommer til uttrykk i digitale tekster i museumsutstillinger. Digitale tekster i en museumssammenheng er et relativt nytt fenomen som fortsatt i stor ... -
Mellom affordanser og autentisitet. En retorisk analyse av valgkamp på Facebook
(Master thesis, 2018)Norsk: Sosiale medier får en stadig større betydning i politisk sammenheng. De høye brukertallene og muligheten for å kommunisere direkte til velgere uten journalistiske portvaktfunksjoner gjør at politikerne kan kontrollere ... -
Digital barnelitteratur: Fra bildebok til bildebokapp. En adaptasjonsstudie av to bildebøker og bildebokapper for barn i et intermedialt perspektiv.
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne oppgaven undersøker begrepet adaptasjon i et intermedialt perspektiv. Oppgaven tar sikte på å få en bredere forståelse av adaptasjon i et digitalt samfunn som inneholder litteratur på tvers av mediegrenser. ... -
Retoriske affordanser i sosiale medier
(Master thesis, 2018)Norsk: I dagens samfunn stilles det krav til virksomheters tilstedeværelse i sosiale medier, og høyere utdanningsinstitusjoner er intet unntak. Sosiale medier gir mulighet for å kombinere ulike virkemidler og vise andre ...