Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRogne, Jørgen
dc.date.accessioned2011-08-31T10:48:02Z
dc.date.available2011-08-31T10:48:02Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/132625
dc.descriptionMastergradsoppgave i språk, kultur og digital kommunikasjon, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2011.en_US
dc.description.abstractNorsk: Informasjonsgrafikk har gjennom historien blitt benyttet som en pedagogisk metode for å formidle kompleks informasjon. Sjangeren kalles nyhetsgrafikk når den benyttes av pressen i massemedia. Ved bruk av ulike teorier og egne analyser av tekster, i hovedsak fra Nyhetsgrafikk.no, har jeg påpekt hvordan bilde og verbaltekst i nyhetsgrafikk forsterker og forankrer hverandre i et semiotisk perspektiv, hvilke normer som kan knytte dagens nyhetsgrafikk til en sjangerbestemmelse og hvordan journalistene benytter sjangertrekkene som retoriske virkemidler for å overtale leseren.en_US
dc.description.abstractEnglish: Information graphics has historically been employed as a pedagogical method for conveying complex information. When used by the press in the mass media, this text type is called news graphics. This thesis presents the results from an investigation of texts, primarily taken from Nyhetsgrafikk.no, which have been analyzed using a variety of theories. Here I show how visual images and verbal text reinforce each other in a semiotic perspective, describe the norms which allow for the classification of today’s news graphics as a separate genre, and explain how journalists use the genre as a rhetorical means to persuade.
dc.language.isonoben_US
dc.subjectDIGKOMen_US
dc.subjectinformasjonen_US
dc.subjectinformasjonsgrafikken_US
dc.subjectmassemediaen_US
dc.titleNyhetsgrafikk: Fakta som overtalelseen_US
dc.title.alternativeNewsgraphics: Facts as persuation
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber123, III s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel