• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i digital kommunikasjon og kultur / Master of digital communication and culture M2SKDK
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i digital kommunikasjon og kultur / Master of digital communication and culture M2SKDK
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Eldre og nettbank: En kvalitativ studie av fem eldres opplevelser av nettbanktjenester

Solberg, Trine Sømo
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Solberg.PDF (1.407Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/132629
Date
2011
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i digital kommunikasjon og kultur / Master of digital communication and culture M2SKDK [57]
Abstract
Norsk: Oppgavens formål er å beskrive og diskutere hvordan fem eldre mennesker opplever

nettbanktjenester. Jeg undersøker hvordan eldre opplever designet til tjenestene, hvilken type

digital kompetanse og hvilke ferdigheter som ligger til grunn for å bruke tjenestene, og

hvordan informantene opplever overgangen fra manuelle banktjenester til digitale

nettbanktjenester. De teoretiske tilnærmingene til problemstillingen og

forskningsspørsmålene er basert på teorier fra både det humanistiske fagfeltet og mer

samfunnsvitenskapelige felt, og inkluderer sjangerteori, diffusjonsteori og modeller for

teknologiskakseptering, i tillegg til litteratur om digitale skiller, literacy og forskning på

eldres bruk av IKT.

Oppgavens metodiske tilnærming er kvalitativ. Datamaterialet som analyseres er kvalitative

forskningsintervju av fem eldre nettbankbrukere over 67 år. Informantene er rekruttert

gjennom eldresentre og ved å bruke snøballmetoden hvor informantene ble rekruttert

gjennom bekjente.

Resultatene av undersøkelsen viser at eldres bruk av nettbanktjenestene ikke skiller seg fra

yngres bruk. De opplever nettbanktjenestenes design og hypertekststruktur som enkel å

forholde seg til og som enkel i bruk. Tjenestenes opplevde nytteverdi er viktig for brukerne,

og de vil ikke tilbake til de mer manuelle tjenestene de tidligere benyttet seg av. Frihet,

selvstendighet og det å styre sin egen tid trekkes fram som positive sider ved

nettbanktjenestene. Videre viser undersøkelsen at de eldre opplever et mindre behov for å gå

i banken, og at forholdet til banken har endret seg i takt med nettbankbruken.
 
English: The purpose of this thesis is to describe and discuss how five elderly people experience the

use of online banking services. The research project examines how the participants feel

about the design, what kind of digital skills they need in order to make use of the services

and what they think about the developments they have been part of when changing from

manual services to online banking. The theoretical approaches are for the most part

humanistic, but are also from social studies and include genre theory, diffusion theory and

technological acceptance models, as well as literature concerning the digital divides, literacy

and different aspects concerning elderly people and their use of ICT.

Using a qualitative research method I have interviewed five elderly online bank users over

67 years of age. The respondents were recruited via a service centre for the elderly and by

use of the snowball method.

The results of this study show that the use of online banking services among elderly does not

differ from how other groups use of these services. The interviewees find that the design and

the hypertext structure are easy to understand and use. The perceived usefulness of the

banking service is important to the elderly and they will not change back to the manual

services they previously used. Other positive aspects of online banking services for the

elderly are freedom, independence and the possibility to decide what to do in their own time.

The analysis also shows that the elderly have more independence than when using a physical

bank service and that the customer relationship with the bank has changed with the use of

online banking services.
 
Description
Mastergradsoppgave i språk, kultur og digital kommunikasjon, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2011.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit