Browsing Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH by Title
Now showing items 1-20 of 239
-
AD/HD-elevenes situasjon i grunnskolen : en sammenligning av AD/HD-elevers og øvrige elevers sosiale og faglige kompetanse
(Master thesis, 2009)Norsk: Grunnskoleopplæringen skal i følge Opplæringsloven være inkluderende, og opplæringen tilpasses den enkelte. Til tross for dette rapporteres det om elevgrupper som faller utenom faglig og sosialt. På bakgrunn av dette ... -
"Alle barn har en gnist i seg. Alt vi trenger er å tenne den." -IKT som hjelpemiddel for dyslektikere.
(Master thesis, 2014)Norsk: Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Hedmark i studiet Master i tilpasset opplæring våren 2014. Det er foretatt kvantitative spørreundersøkelser for å belyse i hvilken grad og til hvilke aktiviteter ... -
"Alle gode ting fungerer" Relasjonsbygging og klasseledelse i en PALS-skole
(Master thesis, 2014)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Problemstillingen er: På hvilken måte kan PALS-metoden styrke lærerens selvtillit som klasseleder? Og forskningsspørsmålet er: På hvilken ... -
«Alle skal med!.. På en måte» En kvalitativ intervjuundersøkelse av firelæreresforståelse og opplevelse av inkludering
(Master thesis, 2018)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Problemstillingen lyder slik: Hvilke tanker og refleksjoner gjør lærerne seg om inkludering i skolen og hvordan opplever arbeidet med ... -
Anerkjennelse av elevers identitet i Tanzania : et case studie
(Master thesis, 2012)Norsk: Min problemstilling Hvordan anerkjenner tanzaniansk skole elevenes identitet? Forskningsspørsmål: 1. Hvordan jobbes det med identitetsskapende arbeid i en tanzaniansk ungdomsskole? 2. Hvordan opplever elevene i ... -
Anerkjennelse av minoritetsspråklige barn i barnehagen.
(Master thesis, 2021)Norsk: Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring er en kvalitativ studie hvor formålet er å undersøke hvordan anerkjennelse tolkes og forstås av barnehagelærere, samt å se på forhold som kan fortelle noe om minoritetsspråklige ... -
Anerkjennelse i en standardisert verden
(Master thesis, 2020)Norsk: I denne masteroppgaven i tilpasset opplæring har jeg anvendt Axel Honneths sosial filosofi og kritiske teori for å tilnærme meg to fenomener, anerkjennelse og kartlegging. Formålet med oppgaven har vært å løfte ... -
Anerkjennelse i møte med et flerkulturelt mangfold «Hvordan har du opplevd anerkjennelse og inkludering som minoritetselev i skolen?»
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven utforsker hvordan nyankomne minoritetsspråklige elever opplever anerkjennelse i den norske grunnskolen. Med utgangspunkt i teorien om anerkjennelse som en nøkkelfaktor for å skape inkluderende ... -
Angst og tilpasset opplæring: Hva kan lærere gjøre for å tilpasse opplæringen for elever med angst?
(Master thesis, 2016)Norsk: Tilpasset opplæring er et grunnleggende prinsipp i den norske skolen (Bjørnsrud, 2004). Hvordan dette skal tilrettelegges er grundig beskrevet i styringsdokumenter for skolen som Kunnskapsløftet (Utdanningsdirektoratet, ... -
Arabiskspråklige foreldres erfaringer og opplevelser - En kvalitativ studie av skole-hjem samarbeid
(Master thesis, 2023)Norsk sammendrag Den norske skolen er stadig i utvikling for å inkludere alle barn og deres familier inn mot skolen og dets mandat. Politiske styringsdokumenter, lover og lærerplaner legger grunnmuren for opplæringen samt ... -
Assistentenes opplevelse av egen rolle i språkarbeidet i barnehagen. En kvalitativ undersøkelse.
(Master thesis, 2017)Norsk: Denne masteroppgaven handler om hvordan de ufaglærte assistentene i barnehagen ser på sin egen rolle i arbeid med språk som satsningsområde. Bakgrunnen for min oppgave er at assistentenes rolle i barnehagen i liten ... -
Atferdsproblem blant de faglig sterke minoritetselevene : "Hvordan kan vi forklare at (noen) minoritetselever med sterke faglige ferdigheter likevel får sosiale- og atferdsproblemer i den norske skolen?"
(Master thesis, 2011)Norsk sammendrag I denne avhandlingen leter jeg etter årsakpåvirkninger på faglig sterke minoritetselevers atferdsproblemer. Jeg satt som en morsmållærer/tospråkliglærer med et spørsmål om disse elevers atferdsproblemer ... -
Atferdsproblemer i skolen- En sammenlikning av elever med atferdsproblemer og øvrige elevers sosiale kompetanse og trivsel.
(Master thesis, 2014)Norsk: Problemstilling: Temaet atferdsproblemer i skolen, er et stadig like aktuelt felt, som det etter hvert er gjort en del forskning på. Den mest vanlige formen for atferdsproblemer er den som forstyrrer undervisningen, ... -
"... å få det inn under huden, rett og slett!" : hvordan er intensjonene og forutsetningene for flerkulturell pedagogikk i tre barnehager. En kvalitativ undersøkelse av tre barnehager med etniske norske barn og etniske minoritetsbarn.
(Master thesis, 2007)Dette er en Masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Oppgaven er en empirisk undersøkelse av tre barnehager med etniske minoritetsbarn og norske barn. Bakgrunnene for undersøkelsen er at forskning viser ... -
"...å få det naturlig inn..." : hvordan er profesjonsutøveres intensjoner om og forutsetninger for en ressursorientert tilnærming til språklig mangfold i barnehagen?
(Master thesis, 2012)Norsk: ”… å få det naturlig inn” er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Bakgrunnen for studien er styringsdokumenter og sentrale politiske tiltak sin vektlegging av barnehagens betydning for ... -
Barn som viser utagerende atferd i barnehagen- Barnehagelærernes profesjonelle kunnskap og ledelse
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven omhandler barnehagelæreres ledelse av arbeidet knyttet til barn som viser utagerende atferd i barnehagen. Oppgaven min bygger på en empirisk undersøkelse i tre barnehager. Mitt utgangspunkt for ... -
Barnehagelæreres forståelse av eksternalisert atferd i en barnehagekontekst
(Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgaven i tilpasset opplæring er eksternalisert atferd i barnehagesammeneheng. Formålet har vært å få en dypere innsikt i barnehagelæreres forståelse av fenomenet eksternalisert atferd, og hva de ... -
Barnehagelæreres oppfatninger om lesing som språkstimulerende aktivitet for minoritetsspråklige barn i barnehagen
(Master thesis, 2014)Norsk: Dette er en masteroppgave i master i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Tittelen på oppgaven er «barnehagelæreres oppfatninger om lesing som språkutviklende aktivitet for minoritetsspråklige barn i ... -
Barnehagen som arena for intensiv habilitering. Hvordan fungerer barnehagen som arena for oppfølging av intensive habiliteringstiltak for barn med store funksjonsnedsettelser?
(Master thesis, 2007)Studien omhandler oppfølging av intensive habiliteringstiltak i barnehagen. Bakgrunnen for valg av tema er min interesse for habilitering som fagfelt, men også en spesiell interesse for et pilotprosjekt i forhold til ... -
Barnehagens arbeid med trygghet i tilvenningsperioden. En kvalitativ studie om barns tilknytning.
(Master thesis, 2017)Norsk: Dette forskningsprosjektet er en avsluttende masteroppgave i emnet tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Vi er to studenter som samarbeider om forskningsprosjektet. Dette forskningsprosjektet er et ...