Browsing Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education by Title
Now showing items 1-20 of 175
-
AD/HD-elevenes situasjon i grunnskolen : en sammenligning av AD/HD-elevers og øvrige elevers sosiale og faglige kompetanse
(Master thesis, 2009)Norsk: Grunnskoleopplæringen skal i følge Opplæringsloven være inkluderende, og opplæringen tilpasses den enkelte. Til tross for dette rapporteres det om elevgrupper som faller utenom faglig og sosialt. På bakgrunn av dette ... -
"Alle barn har en gnist i seg. Alt vi trenger er å tenne den." -IKT som hjelpemiddel for dyslektikere.
(Master thesis, 2014)Norsk: Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Hedmark i studiet Master i tilpasset opplæring våren 2014. Det er foretatt kvantitative spørreundersøkelser for å belyse i hvilken grad og til hvilke aktiviteter ... -
"Alle gode ting fungerer" Relasjonsbygging og klasseledelse i en PALS-skole
(Master thesis, 2014)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Problemstillingen er: På hvilken måte kan PALS-metoden styrke lærerens selvtillit som klasseleder? Og forskningsspørsmålet er: På hvilken ... -
«Alle skal med!.. På en måte» En kvalitativ intervjuundersøkelse av firelæreresforståelse og opplevelse av inkludering
(Master thesis, 2018)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Problemstillingen lyder slik: Hvilke tanker og refleksjoner gjør lærerne seg om inkludering i skolen og hvordan opplever arbeidet med ... -
Anerkjennelse av elevers identitet i Tanzania : et case studie
(Master thesis, 2012)Norsk: Min problemstilling Hvordan anerkjenner tanzaniansk skole elevenes identitet? Forskningsspørsmål: 1. Hvordan jobbes det med identitetsskapende arbeid i en tanzaniansk ungdomsskole? 2. Hvordan opplever elevene i ... -
Angst og tilpasset opplæring: Hva kan lærere gjøre for å tilpasse opplæringen for elever med angst?
(Master thesis, 2016)Norsk: Tilpasset opplæring er et grunnleggende prinsipp i den norske skolen (Bjørnsrud, 2004). Hvordan dette skal tilrettelegges er grundig beskrevet i styringsdokumenter for skolen som Kunnskapsløftet (Utdanningsdirektoratet, ... -
Assistentenes opplevelse av egen rolle i språkarbeidet i barnehagen. En kvalitativ undersøkelse.
(Master thesis, 2017)Norsk: Denne masteroppgaven handler om hvordan de ufaglærte assistentene i barnehagen ser på sin egen rolle i arbeid med språk som satsningsområde. Bakgrunnen for min oppgave er at assistentenes rolle i barnehagen i liten ... -
Atferdsproblem blant de faglig sterke minoritetselevene : "Hvordan kan vi forklare at (noen) minoritetselever med sterke faglige ferdigheter likevel får sosiale- og atferdsproblemer i den norske skolen?"
(Master thesis, 2011)Norsk sammendrag I denne avhandlingen leter jeg etter årsakpåvirkninger på faglig sterke minoritetselevers atferdsproblemer. Jeg satt som en morsmållærer/tospråkliglærer med et spørsmål om disse elevers atferdsproblemer ... -
Atferdsproblemer i skolen- En sammenlikning av elever med atferdsproblemer og øvrige elevers sosiale kompetanse og trivsel.
(Master thesis, 2014)Norsk: Problemstilling: Temaet atferdsproblemer i skolen, er et stadig like aktuelt felt, som det etter hvert er gjort en del forskning på. Den mest vanlige formen for atferdsproblemer er den som forstyrrer undervisningen, ... -
"... å få det inn under huden, rett og slett!" : hvordan er intensjonene og forutsetningene for flerkulturell pedagogikk i tre barnehager. En kvalitativ undersøkelse av tre barnehager med etniske norske barn og etniske minoritetsbarn.
(Master thesis, 2007)Dette er en Masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Oppgaven er en empirisk undersøkelse av tre barnehager med etniske minoritetsbarn og norske barn. Bakgrunnene for undersøkelsen er at forskning viser ... -
"...å få det naturlig inn..." : hvordan er profesjonsutøveres intensjoner om og forutsetninger for en ressursorientert tilnærming til språklig mangfold i barnehagen?
(Master thesis, 2012)Norsk: ”… å få det naturlig inn” er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Bakgrunnen for studien er styringsdokumenter og sentrale politiske tiltak sin vektlegging av barnehagens betydning for ... -
Å realisere tilpasset opplæring gjennom litteraturundervisning.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har som formål å utvikle forståelsen av litteraturundervisning i engelskfaget. Videre er håpet at denne forståelsen vil kunne gi grunnlag for refleksjoner omkring ... -
Å se de som ikke krever å bli sett: Anerkjennelse av de stille elevene i skolen
(Master thesis, 2019)English: The topic in this master's thesis in adopted education is recognition of the quiet pupils in school. This theme has been investigated based on the following research question: How do teachers experience their ... -
Å være vennlig og bestemt er ingen motsetninger. En mikroetnografisk studie av positive og støttende lærer-elev-relasjoner.
(Master thesis, 2017)Norsk: Denne mastergradsoppgave i tilpasset opplæring handler om lærer-elev-relasjoner. Bakgrunnen for studien er hvordan forskning fremhever positive og støttende lærer-elev-relasjoner som den viktigste faktoren for å ... -
Barn som viser utagerende atferd i barnehagen- Barnehagelærernes profesjonelle kunnskap og ledelse
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven omhandler barnehagelæreres ledelse av arbeidet knyttet til barn som viser utagerende atferd i barnehagen. Oppgaven min bygger på en empirisk undersøkelse i tre barnehager. Mitt utgangspunkt for ... -
Barnehagelæreres oppfatninger om lesing som språkstimulerende aktivitet for minoritetsspråklige barn i barnehagen
(Master thesis, 2014)Norsk: Dette er en masteroppgave i master i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Tittelen på oppgaven er «barnehagelæreres oppfatninger om lesing som språkutviklende aktivitet for minoritetsspråklige barn i ... -
Barnehagen som arena for intensiv habilitering. Hvordan fungerer barnehagen som arena for oppfølging av intensive habiliteringstiltak for barn med store funksjonsnedsettelser?
(Master thesis, 2007)Studien omhandler oppfølging av intensive habiliteringstiltak i barnehagen. Bakgrunnen for valg av tema er min interesse for habilitering som fagfelt, men også en spesiell interesse for et pilotprosjekt i forhold til ... -
Barnehagens arbeid med trygghet i tilvenningsperioden. En kvalitativ studie om barns tilknytning.
(Master thesis, 2017)Norsk: Dette forskningsprosjektet er en avsluttende masteroppgave i emnet tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Vi er to studenter som samarbeider om forskningsprosjektet. Dette forskningsprosjektet er et ... -
Betydningen av alternative ungdomsskoler for elevers mestring. I hvilken grad og på hvilken måte kan en alternativ ungdomsskole påvirke elevers opplevelse av mestring.
(Master thesis, 2016)Norsk: Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvilken grad og påvirkning en alternativ ungdomsskole har for mestring, hos elever som er tilknyttet et heltids tilbud. Mine undersøkelser er gjort ved en skole på ... -
Bidrar «Ungdomstrinn i utvikling» til en mer fokusert tenkning om den pedagogiske praksisen for tilpasset opplæring når det gjelder klasseledelse?
(Master thesis, 2018)Norsk: Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke om den kollegabaserte kompetansehevinga fra Utdanningsdirektoratet «Ungdomstrinn i utvikling» har hatt den effekten den var ment som. Det var å bidra til mer varierte ...