Blar i Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH på tittel
Viser treff 35-54 av 239
-
Eit inkluderande læringsmiljø for elevar med vedtak om spesialundervisning
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne studien har undersøkt korleis elevar med vedtak om spesialundervisning blir inkludert i opplæringa. Den har teke utgangspunkt i kva kontaktlærarar og spesialpedagogar vektlegg i sitt arbeid med inkludering, ... -
”Eksterne smågruppebaserte deltidstiltak i skolen” : Et bidrag til utvikling av elevers sosiale kompetanse? En kvalitativ undersøkelse.
(Master thesis, 2011)Norsk: Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvilken rolle og funksjon bruk av eksterne smågruppebaserte deltidstiltak har for utvikling av elevers sosiale kompetanse. Som forsker ser jeg i denne studien nærmere ... -
Elev- og lærervurderinger av elevenes sosiale kompetanse i skolen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteravhandlingen er vurdering av elevers sosiale kompetanse i skolen. Utvikling av sosial kompetanse og sosiale ferdigheter er en vel så viktig del av skolehverdagen som den faglige opplæringen, og ... -
Elev- og lærervurderinger av elevenes sosiale kompetanse i skolen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteravhandlingen er vurdering av elevers sosiale kompetanse i skolen. Utvikling av sosial kompetanse og sosiale ferdigheter er en vel så viktig del av skolehverdagen som den faglige opplæringen, og ... -
Elever med atferdsproblemer i skolen – Hvordan ser de på seg selv og hvordan ser læreren på dem? En sammenligning av sosiale og faglige faktorer.
(Master thesis, 2017)Norsk: Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Innlandet under studiet Master i tilpasset opplæring, og ble ferdigstilt våren 2017. Et relevant begrep her, er det den norske skolen skal være bygd på: Fellesskolen ... -
Elever med både høyt evnenivå og faglig nivå. En kvantitativ studie av forhold som påvirker realisering for evnerike elevers læringspotensial.
(Master thesis, 2017)Norsk: Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring er skrevet ved Høgskolen i Hedmark våren 2017. Det er en kvantitativ studie, av elever med høyt evnenivå og høye skolefaglige prestasjoner og deres svar på trivsel, relasjon ... -
Elevers opplevelse av organisatorisk differensiering - En kvalitativ studie av spesialundervisning
(Master thesis, 2023)Sammendrag Enhver undersøkelse starter med interesse og engasjement for et avgrenset tema og felt som har utspring fra et spørsmål vi ønsker å finne mer ut om eller lære mer om. Videre blir problemstillingen utformet slik ... -
Elevers opplevelse av vurdering med karakter. ”Karakterer gjør ting mer seriøst, det er som en dom”.
(Master thesis, 2019)Norsk: Elever som begynner på ungdomsskolen er veldig opptatt av hva som blir annerledes fra tidligere, og da kommer bruken av karakterer opp som en markant endring. I ungdomsskolen opplever man til stadighet hvor opptatt ... -
Elevkultur og læring
(Master thesis, 2022)Norsk sammendrag Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. I denne kvalitative studien ønsker jeg å få svar på hva lærere legger i begrepet elevkultur for læring, om de tar hensyn til ... -
Elevmedvirkning, mye mer enn elevens stemme
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring omhandler elevmedvirkning i skolen. Tematikken er undersøkt i en skole hvor elevmedvirkning har en svært sentral rolle, Montessoripedagogikken. Fenomenet er undersøkt med følgende ... -
Elev–lærer-relasjoner på mellomtrinnet og ungdomsskolen
(Master thesis, 2020)Norsk: Temaet for denne masteroppgaven er elev–lærer-relasjoner sett fra elevens ståsted. Det har vært undersøkt om det er forskjeller på hvordan ulike elevgrupper vurderer sin relasjon til kontaktlærer, og om det er ... -
En førsteklasse i Namibia : hvordan anerkjenner skolen elevenes sosiokulturelle bakgrunn?
(Master thesis, 2009)Norsk: Skolesystemene i mange land i Afrika bygger på vestlige verdier, og innholdet kritiseres for å være fjernt fra elevenes hverdag. Skoleelever i Namibia scorer dårligere på lesing, skriving og regning enn elever fra ... -
En god skolestart. En kvalitativ studie av samarbeidet mellom barnehage og skole ved overgangen for barn med spesielle behov.
(Master thesis, 2018)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen Innlandet, avd. Hamar. Temaet i oppgaven er overgangen fra barnehage til skole for barn med spesielle behov med følgende problemstilling: «Hvordan ... -
En inkluderende skole for elever med generelle lærevansker? En kvantitativ studie med fokus på deltagelse i det sosiale og faglige fellesskap.
(Master thesis, 2015)Norsk: I Kunnskapsløftet fra 2006, heter det at likeverdig, inkluderende og tilpasset opplæring er overordnede prinsipper i skolen. På bakgrunn av egen erfaring som spesialpedagog i skolen i over 25 år har jeg en viss uro ... -
En kvalitativ studie av hvordan tospråklige barneskoleelever opplever tospråklig opplæring.
(Master thesis, 2015)Norsk: Studiet er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Denne masteroppgaven omhandler tilpasset opplæring for tospråklige elever i norsk skole. Studien handler om å se enkeltindividet og fremme ... -
En kvalitativ studie av internasjonale dager i grunnskolen: «Hvis vi er oss, hvem er de andre?»
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne masteroppgaven skrives ved Høgskolen i Innlandet innenfor temaet tilpasset opplæring. Min oppgave er en kvalitativ studie som tar for seg hvordan elever ytrer seg om internasjonale markeringer og posisjonerer ... -
«En ny start på en måte» Elevers opplevelse av overgangen mellom barneskolen og ungdomsskolen
(Master thesis, 2021)Norsk: Dette er en masteroppgave i pedagogikk skrevet i tilknytning til master i tilpasset opplæring. Oppgavens tema er overgangen mellom barneskolen og ungdomsskolen, og tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan ... -
En studie i lys av Hannah Arendt – hvordan blir barndommens egenverdi ivaretatt i jakten på kvalitet?
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne oppgavens tittel er «Barndommens egenverdi og kvalitetsprinsippet». Problemstillingen lyder som følger: «En studie i lys av Hannah Arendt – hvordan blir barndommens egenverdi ivaretatt i jakten på kvalitet?» Gjennom ... -
En undersøkelse om relasjonsdannelse i et utvidet læringsrom. Læreres erfaringer og tanker rundt uterommets påvirkning av klasseledelse og relasjoner.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven omhandler hvordan lærere opplever at deres klasseledelse og relasjonsbygging blir påvirket av å bruke et utvidet læringsrom i opplæringen. Bakgrunnen for oppgaven er at forskning forteller oss ... -
«Endelig lærer også jeg noe på skolen» Betydningen av bevisst bruk av kreativitet og varierte undervisningsmetoder i undervisningen på ungdomsskolen, for elever med lese- og skrivevansker.
(Master thesis, 2017)Norsk: Mitt ønske, og formålet med denne studien var å høre elever med lese- og skrivevansker og lærere på ungdomstrinnet sin stemme, i forhold til hvordan de opplevde bruk av kreative og varierte undervisningsmetoder i ...