Blar i Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH på tittel
Viser treff 159-178 av 238
-
Når skolen ikke innfrir.... : Knekker lærerne foreldrekoden i forhold til samarbeidet om barnas læringsmiljø? : Hva gjør skolen for å påvirke en lav utdanningskultur?
(Master thesis, 2011)Norsk sammendrag Målet med denne oppgava er å belyse skolens samarbeid med foreldrene. Flere undersøkelser viser at elevenes bakgrunn spiller en rolle i forhold til deres skoleprestasjoner og resultater. De viser også ... -
Nivådifferensierte grupper eller felles klasse. - Hvilken forskjell kan det gjøre for elevene?
(Master thesis, 2015)Norsk: Norsk skole har hatt ulike læreplaner i nyere tid med forskjelligartet tenkning om tilpasset opplæring og differensiering. I forkant av Mønsterplan74 var det ulik form for organisatoriskdifferensiering, omtalt ... -
Norskopplæring og integrering. Åpne dører? Opplever noen minoritetsspråklig kvinner at norsk- og samfunnskunnskapsopplæringen har bidratt til deres integrering i det norske samfunnet?
(Master thesis, 2014)Norsk: Denne masteroppgaven er basert på et kvalitativ studie, og problemstillingen lyder som FØLGER: Opplever noen minoritetsspråklige kvinner at norsk- og samfunnskunnskapsopplæringen har vært med å bidra til at de har ... -
Nyankomne tospråklige elever i ordinærklasse i barneskole og transspråklig skrivepedagogikk. En casestudie om hvordan transspråklig skrivepedagogikk brukes og oppleves.
(Master thesis, 2017)English: This master's thesis is designed as a project that explores writing training for newly arrived bilingual students in the Norwegian school. The project explores writing instruction that allows bilingual students ... -
Om bruk av språk og kropp i matematikkopplæring i et utvidet læringsrom: Hva kan lærer gjøre?
(Master thesis, 2014)Norsk: Denne masteroppgaven omhandler hva lærer kan gjøre for at elevene skal få bruke egen kropp og eget språk i arbeid med matematikk. Bakgrunnen for oppgaven er undersøkelser som viser at en stor andel elever opplever ... -
Ord og begreper i samfunnsfagundervisningen. Hvilke ord og begreper har lærer fokus på i samfunnsfagundervisningen på mellomtrinnet? Er det utfordringene ved det fokuset lærerne har? Hvilke utfordringer møter elevene med tanke på ord og begreper, når de skal lese en fagtekst i samfunnsfag? Hvilket fokus har lærerboka på ord og begreper?
(Master thesis, 2017)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Fokuset i denne oppgaven er på ord og begreper i samfunnsfagundervisningen på mellomtrinnet. Jeg har brukt observasjon og intervju for å ... -
Pedagogiske atmosfærer i møter med posthumane perspektiver i barnehager
(Master thesis, 2023)Sammendrag Denne masterundersøkelsen har som mål å prøve ut en empirisk og teoretisk forskyvning koblet til pedagogiske atmosfærer som relasjonsteoretisk fenomen i barnehagefeltet. Masterundersøkelsens søkelys på pedagogers ... -
Pedagogiske programmer som et ledd i kompetanseheving i barnehagen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om hvordan pedagogiske programmer kan bidra til økt kompetanseheving blant ansatte i barnehagen. I oppgaven vil vi presentere det som vi anser er relevant teori knyttet til tematikken. Oppgaven ... -
Pedagogiske programmer som et ledd i kompetanseheving i barnehagen.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om hvordan pedagogiske programmer kan bidra til økt kompetanseheving blant ansatte i barnehagen. I oppgaven vil vi presentere det som vi anser er relevant teori knyttet til tematikken. Oppgaven ... -
Praktisk og elevaktiv undervisning
(Master thesis, 2022)Norsk sammendrag Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Gjennom forskningsarbeidet har jeg ønsket å finne ut av elevers erfaringer av elevaktiv og praktisk undervisning. Prosjektet har ... -
Psykisk helse for både lærere og elever
(Master thesis, 2021)Norsk: Psykisk uhelse er en verdensomspennende utfordring og belastning. Skolen blir i denne sammenhengen viktig ved at man kan arbeide forebyggende for barn på et universalt nivå. På bakgrunn av LK20 skal lærere implementere ... -
Rasisme i skolen - en kvalitativ studie av barns forståelser av og erfaringer med rasisme
(Master thesis, 2022)Målet for arbeidet med oppgaven har vært å utvikle dypere innsikt i elever på mellomtrinnet sin forståelse av og erfaringer med fenomenet rasisme. Dette danner utgangspunkt for oppgavens problemstilling: Hvilke forståelser ... -
“Repeat after me” : hvordan møter lærerene førstetrinnselever som ikke behersker undervisningsspråket? En casestudie fra to førsteklasser, og deres lærere i Namibia
(Master thesis, 2009)Norsk: Oppgaven er en casestudie fra to første trinn klasser på en barneskole i Namibia. Jeg valgte en kvalitativ metode. Dataene ble hentet inn gjennom intervjuer av lærere og observasjon i klasserommet. Temaet for oppgaven ... -
Samarbeid hjem – skole. Hvordan opplever og forstår foreldre og kontaktlærere hjem – skole samarbeidet?
(Master thesis, 2013)Norsk sammendrag: Samarbeid hjem – skole er et kjent tema for både foreldre og lærere. Hvordan samarbeidet skal være er grundig beskrevet i styringsdokumenter for skolen. Hvilken betydning samarbeidet har for elevenes ... -
Samarbeid mellom PPT og skole: For tilrettelegging av opplæring for minoritetsspråklige elever
(Master thesis, 2011)Norsk: Målet med denne oppgaven er å utforske hvilke muligheter som kan ligge i samarbeidet mellom PPT og skole for å bedre de minoritetsspråkliges elevenes opplæringstilbud. Problemstillingen tar utgangspunkt i ... -
Samarbeid mellom skole og arbeidsliv i metoden studentbedrift
(Master thesis, 2017)Norsk: Studien tar for seg samarbeidet mellom skole og arbeidsliv i ungdomsbedrifter. Ungdomsbedrifter er en metode som benyttes på videregående skoler. De som deltar i samarbeidet er lærerne fra skolen side og mentorer ... -
Samarbeid mellom skole og foreldre med minoritetsbakgrunn : hvilke faktorer fremmer eller hindrer et godt samarbeid mellom skole og foreldre med minoritetsbakgrunn?
(Master thesis, 2009)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Oppgaven har fokus på samarbeid mellom kontaktlærerne og foreldre med minoritetsbakgrunn. Jeg fant ikke noen nærmere definisjon i ulike ... -
Sammen kan vi klare det! : i hvilken grad får minoritetsspråklige foreldre muligheter til å bli myndiggjort i møtet med skolen gjennom et gitt opplegg for lese – og skriveopplæring, sett i lys av teori om anerkjennelse, makt og sosialisering
(Master thesis, 2010)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Oppgaven er en empirisk undersøkelse om hvordan foreldre til elever fra språklige minoriteter får mulighet til å bli myndiggjorte i forhold ... -
Sammenhengen mellom elevers sosiale kompetanse og deres relasjon til læreren
(Master thesis, 2011)Norsk: Det har i de senere år vært fokus på elevenes læringsutbytte og trivsel i norsk skole. Det er mange elever som trives godt i skolen, men det er også elever som trives dårlig. Forskjellen mellom gutters og jenters ... -
"Se meg, hør meg, hjelp meg, støtt meg" : elev-lærer-relasjoner: Hvilke kvaliteter og egenskaper hos en lærer/veileder verdsetter elevene og hvordan kan læreren som veileder forebygge fenomenet skoletrette elever? : om tilpasset opplæring i den videregående skolen
(Master thesis, 2008)Norsk: Det overordnede temaet for denne masteroppgaven er tilpasset opplæring i den videregående skolen. Bakgrunnen for oppgaven er en avisartikkel som ble publisert med forsideoppslag i Hamar Arbeiderblad fredag 28.september ...