Browsing Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH by Title
Now showing items 209-228 of 239
-
Teachers’ attitudes towards inclusive education in regular primary schools in Tanzania.
(Master thesis, 2015)The main purpose of this study was to investigate regular primary school teachers’ attitudes towards inclusive education in regular primary schools in Tanzania. It was a qualitative study design, aimed at: first, to ... -
Tett på eller langt ifra? En kritisk diskursanalyse av hvordan elever med funksjonsnedsettelse kategoriseres i politiske dokumenter og hvordan dette kan påvirke forståelsen av tilpasset opplæring
(Master thesis, 2022)Hvordan kategoriseres elever med funksjonsnedsettelse i Meld. St. 6 (2019-2020) og Meld. St. 25 (2020-2021), og hvordan kan dette påvirke forståelsen av tilpasset opplæring? Problemstillingen ovenfor forsøker jeg å besvare ... -
«Tidlig innsats: forebyggende arbeid med fokus på atferdsvansker i barnehagen»
(Master thesis, 2015)Norsk: Dette er mitt siste verk på min masterutdannelse i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Tittelen på undersøkelsen er «Tidlig innsats: forebyggende arbeid med fokus på atferdsvansker i barnehagen», og handler ... -
Tilpasset opplæring for alle barn : assistentenes bidrag i barnehagen : i hvilken grad bidrar assistentene i barnehagen til å realisere rammeplanens målsetting om å gi alle barn et tilpasset og likeverdig tilbud?
(Master thesis, 2008)Norsk: Etablering av barnehager er en lovpålagt oppgave for kommunene. Alle barn har krav på å få tilbud om barnehageplass av god kvalitet. Gode, rimelige og tilgjengelige barnehageplasser er viktig for å gi alle barn like ... -
Tilpasset opplæring for barn med spesielle behov i barnehagen. Tilrettelegging og organisering av spesialpedagogisk arbeid i barnehagen for å sikre inkludering og tilpasset opplæring
(Master thesis, 2007)Det har gjennom nasjonal og internasjonal forskning kommet frem at et godt pedagogisk tilbud for barn under skolealder har positive effekter for læring og utvikling. Pedagogisk tilbud i barnehagen har effekt for videre ... -
Tilpasset opplæring for elever som viser lærings- og undervisningshemmende atferd
(Master thesis, 2019)Norsk: Denne masteroppgaven handler om hva lærere gjør for å tilpasse opplæringen for elever som viser lærings- og undervisningshemmende atferd. Målet med denne studien er å få en dypere forståelse basert på informantenes ... -
Tilpasset opplæring for evnerike elever i matematikk.
(Master thesis, 2016)Norsk: I masteroppgaven tar jeg for meg temaet tilpasset opplæring for evnerike elever.Jeg ønsket å finne ut hvilke strategier som ble anbefalt i tidligere forskning og teori for å tilpasse undervisningen for evnerike ... -
Tilpasset opplæring for tospråklige elever i mainstream-klasserommet. En kvalitativ studie av et utvalg læreres måter å arbeide på.
(Master thesis, 2015)Norsk: I denne masteroppgaven skriver jeg om tilpasset opplæring for tospråklige elever. Jeg var nysgjerrig på hva lærere kan gjøre for å tilpasse undervisningen best mulig, ved at tospråklige elever er i klasserommet ... -
Tilpasset opplæring i et danningsperspektiv : Operasjonalisering av tilpasset opplæring, med fokus på overbevisning og overtalelse i læreres språklige formidling i klasserommet
(Master thesis, 2008)Norsk: Tilpasset opplæring skal være et bærende element i den norske skolen, i henhold til styringsdokumentene fra Kunnskapsdepartementet. Begrepet tilpasset opplæring er imidlertid tvetydig definert i departementets ... -
Tilpasset opplæring i et Vygotskyperspektiv. En feltstudie av kateterundervisning som søker å kartlegge og analysere en lærers språklige formidling av faglige begreper på sjette klassetrinn
(Master thesis, 2007)Denne masteroppgaven omhandler tilpasset opplæring. Begrepet tilpasset opplæring kan sies å være et politisk skapt begrep med en svakere teoretisk forankring. Teoridelen av denne masteravhandlingen er derfor viet en grundig ... -
Tilpasset opplæring i matematikk. Hvordan opplever nyutdannede lærere at undervisningen og arbeidskravene i Matematikk 1 tilpasses lærerstudentenes forutsetninger, og i hvilken grad føler de seg kompetente nok til å undervise og tilpasse opplæringen i matematikk.
(Master thesis, 2017)Norsk: Får alle barn i barneskolen tilpasset opplæring i matematikk? Masteroppgaven tar utgangspunkt i erfaringer fra egen praksis som matematikklærer på barneskolen sammenlignet med resultatene ved Norsk matematikkråd ... -
Tilpasset opplæring i matematikk. Om klasseledelse i et utvidet læringsrom.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven handler om hva lærer kan gjøre for å tilpasse opplæringen i matematikk ved å bruke et utvidet læringsrom. Bakgrunnen for oppgaven er erfaringer og undersøkelser som viser at mange barn sliter ... -
Tilpasset opplæring ved bruk av digitale verktøy
(Master thesis, 2021)Norsk: Digitale verktøy har fått en dominerende plass i skolen. Digitale verktøy kan hjelpe lærere med å tilpasse opplæringen til det store mangfoldet av elever i skolen. Selv om digitale verktøy er godt egnet til dette, ... -
Tilrettelegging av elevers fonologiske bevissthet i begynneropplæringa
(Master thesis, 2014)Norsk sammendrag: Dette er en Masteroppgave i tilpasset opplæring gjennomført ved Høgskolen i Hedmark. Oppgaven er en empirisk undersøkelse av to lærere i to ulike 1. klasser på to ulike skoler der problemstillingen til ... -
Uro i timen: Hva er elevenes egen forståelse av sammenhenger mellom uro i klasserommet og ralsjoner, anerkjennelse og sosial bakgrunn?
(Master thesis, 2010)Norsk: Mange lærere opplever elever med undervisnings- og læringshemmende atferd i timene. I norsk skole har det lenge vært en tradisjon å se etter hva som kan være feil med eleven i slike tilfeller. I denne oppgaven ... -
Utagerende atferd
(Master thesis, 2024) -
Ute av syne, ute av sinn? En casestudie om hvordan skolevegring oppleves av en elev, foresatt og skole.
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne casestudien har undersøkt hvordan fenomenet skolevegring oppleves av en elev med skolevegring, hans foresatt og en ansatt ved skolen. Undersøkelsens formål var å se på hva skolen kan gjøre for å forebygge ... -
Utfordringer i segregerte opplæringstilbud : med fokus på kompetanse og bruk av skjønn
(Master thesis, 2011)Norsk sammendrag Denne oppgaven handler om utfordringer knyttet til arbeid i segregerte opplæringstilbud for elever med ulike funksjonshemminger som har all sin opplæring etter § 5.1. i Opplæringsloven (Kunnskapsdepartementet, ... -
Utfordringer som lærere møter i implementering av inkluderende opplæring i grunnskoler i Tanzania. En kasusstudie av to grunnskoler i Tanzania.
(Master thesis, 2014)This study aimed at assessing the challenges that teachers face in implementation of inclusive education in primary schools in Tanzania. Using Mbeya inclusive schools as a case study, it assesses the implementation of ... -
Utforskende arbeid i naturfag - en tilnærming til tilpasset opplæring?
(Master thesis, 2016)Norsk: Denne oppgaven er en fenomenologisk studie som omhandler bruk av utforskende arbeidsmåter i naturfag og hvordan dette kan bidra til å ivareta intensjonen om tilpasset opplæring. Den baserer seg på en hypotese om ...