Browsing Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH by Title
Now showing items 184-203 of 239
-
Skolens arbeid med å forebygge og avdekke seksuelle overgrep.
(Master thesis, 2017)Norsk: Denne oppgaven tar for seg hvordan skolen jobber forebyggende og avdekkende med seksuelle overgrep. Det viser seg fra flere hold at seksuelle overgrep er lite tematisert i skolen, og av den grunn har jeg ønsket å ... -
Skolens tilrettelegging for inkludering og tilpasning for elever med ADHD, som følger ordinær undervisning, i overgangen fra barne- til ungdomsskolen
(Master thesis, 2024)Sammendrag Dette masterprosjektet har utforsket overgangen til ungdomsskolen for elever med ADHD som følger ordinær undervisning. Formålet med prosjektet har vært å undersøke hva som blir vektlagt i overgangen og hvordan ... -
Skoler med en inkluderende praksis gir alle elever en mulighet til å lykkes i sine ordinære klasser. En kvalitativ studie rettet mot inkluderende praksis og utviklingsarbeid.
(Master thesis, 2018)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Det er en kvalitativ undersøkelse der jeg ønsker å finne ut hva som er viktige forutsetninger for at lærere, gjennom et utviklingsarbeid ... -
Skriftspråklig ferdighetstilegnelse i begynneropplæringen: Evaluering av forsøk med Fokus-metodikken – i lys av prinsippet tilpasset opplæring
(Master thesis, 2011)Norsk: Studien evaluerer klasseromstilpasning av Fokus – språklydsanger med oppgaver, opprinnelig utviklet innen spesialpedagogikken. Skjelfjords, Nyborgs og Frosts metoder er koblet sammen og tilsatt kreative læremidler ... -
«Skulle ønske de så meg som et menneske» En kvalitativ studie om barn med psykisk syke foreldre og deres møte med skolen
(Master thesis, 2021)Norsk: Denne masteroppgaven handler om barn som pårørende og om hvordan vi i skolen på best mulig måte kan møte disse barna. Barn som pårørende kan også bli betegnet som «de usynlige» barna og de representerer en sårbar ... -
Slik føles det. Elevers opplevelse av tilpasset opplæring i matematikk.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne oppgavens tema er matematikk og tilpasset opplæring. Jeg har imidlertid ikke fokus på matematikkfaglige resultater eller den matematikkfaglige pedagogikken. Mange elever i norsk skole har en emosjonell motstand ... -
Sosial kompetanse i et flerkulturelt perspektiv. En sammenlikningsstudie av minoritetsspråklige og majoritetsspråklige elevers sosiale kompetanse i norsk ungdomsskole
(Master thesis, 2007)Et stadig tilbakevendende område innenfor temaet minoritetselever i norsk skole, er hvordanminoritetselever mestrer skolens faglige innhold. Det har blitt gjort en del undersøkelser pådette området som finner et gap i ... -
Sosial mobilitet i skolen. Hvilke sammenhenger er det mellom foresattes utdanning og elevenes deltakelse i det faglige og sosial felleskapet. Hvordan kan læreren motvirke sosial reproduksjon gjennom sin kontakt med elev og foresatte?
(Master thesis, 2014)Norsk: Denne masteroppgaven er skrevet under masterstudiet i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Egne forskningsfunn bygger på SPEED (The Function of Special Education) - undersøkelsen som er et samarbeid mellom ... -
Sosiale ferdigheter i et flerkulturelt perspektiv
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring handler om sosial kompetanse i et flerkulturelt perspektiv. Det legges vekt på elevenes erfaringsbakgrunn og hvordan elevenes bakgrunn kan påvirke sosialisering og utvikling ... -
Sosiale ferdigheter og relasjoner. En kvantitativ analyse av minoritetsspråklige elever med vestlig og ikke-vestlig bakgrunn.
(Master thesis, 2018)Norsk: Problemstilling Skolen skal inneholde mer enn bare fag og har som oppgave å bidra til utvikling av hele eleven, både sosialt og faglig. Sosial kompetanse utvikles i en kontekst, og forhold som miljø og kultur ... -
Sosialfaglig arbeid i skolen. En kvalitativ undersøkelse av betydningen av sosialfaglig arbeid for å imøtekomme elevenes rettigheter om tilpasset opplæring.
(Master thesis, 2017)Norsk: Denne masteroppgaven forsøker å belyse det sosialfaglige arbeidets betydning for å realisere elevenes rettigheter om tilpasset opplæring. Bakgrunnen for undersøkelsen er at psykososialt arbeid og psykisk helse har ... -
Spesialundervisning og kvalitet: Kvalitet på opplæringen for elever som mottar spesialundervisning: En casestudie
(Master thesis, 2012)Norsk: I denne oppgaven settes søkelyset på spesialundervisning og kvalitet ved å drøfte kvalitet på opplæringen for elever som mottar spesialundervisning. Denne elevgruppas hverdag er i mange tilfeller preget av manglende ... -
Stille barns medvirkning og deltakelse i barnehagen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg stille barns medvirkning og deltakelse i barnehagen. Problemstillingen er formulert slik: Hvordan opplever barnehagelærere å ivareta stille barns medvirkning og deltakelse? For å svare ... -
Stille barns medvirkning og deltakelse i barnehagen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg stille barns medvirkning og deltakelse i barnehagen. Problemstillingen er formulert slik: Hvordan opplever barnehagelærere å ivareta stille barns medvirkning og deltakelse? For å svare ... -
Stille og snille? En kvantitativ analyse av skolesituasjonen til elever med innagerende atferd
(Master thesis, 2009)Norsk: Tema for denne masteroppgaven er innagerende atferd og hvordan dette viser seg i skolen. Atferdsvansker ser ut til å ha en stadig aktualitet i skolen, men denne går ofte i retning av forhold som forstyrrer undervisningen ... -
STL+ i den første skrive- og leseopplæringen
(Master thesis, 2020)Norsk: Skriving og lesing er viktige ferdigheter å beherske for å kunne fungere i dagens samfunn. Dette sammen med den økende digitaliseringen, som skjer i både skole og samfunn generelt, fører til innføring av nye metoder ... -
Strategisk læring i musikk. ”Øving er... noe jeg burde gjort”. En kvalitativ studie av musikkelevers forhold til egen øving.
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne masteroppgaven er tilknyttet masterutdanning i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Formålet med denne forskningen er å se på elevers forhold til, og tanker om, egen strategiske øving på instrument. ... -
Strategisk læring. Læringsstrategier, motivasjon og selvregulering hos minoritetsspråklige voksne
(Master thesis, 2013)Dette er en kvalitativ studie med følgende problemstilling: Hvilke språklæringsstrategier bruker voksne minoritetsspråklige norskkursdeltagere utenfor klasserommet, og hva bidrar til deres motivasjon og selvregulering for ... -
Stress blant elever i videregående skole
(Master thesis, 2011)Norsk: Forskningsspørsmålet i denne masteroppgaven har vært: I hvor stor grad opplever elever i videregående skole negativt stress, og hvilke sammenhenger kan finnes mellom stress, læringsutbytte, atferd og undervisning? ... -
Styrking av selvfølelsen, sett i lys av livsmestring i barnehagen. En tilnærming inspirert av K. E. Løgstrups filosofi.
(Master thesis, 2020)Norsk: Jeg ønsker igjennom denne oppgaven å få barnehagelæreres erfaringer og meninger når det kommer til deres arbeid med styrking av barns selvfølelse i barnehagen, sett i lys av livsmestring i barnehagen. Jeg har funnet ...