Blar i Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH på tittel
Viser treff 191-210 av 239
-
Sosial mobilitet i skolen. Hvilke sammenhenger er det mellom foresattes utdanning og elevenes deltakelse i det faglige og sosial felleskapet. Hvordan kan læreren motvirke sosial reproduksjon gjennom sin kontakt med elev og foresatte?
(Master thesis, 2014)Norsk: Denne masteroppgaven er skrevet under masterstudiet i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Egne forskningsfunn bygger på SPEED (The Function of Special Education) - undersøkelsen som er et samarbeid mellom ... -
Sosiale ferdigheter i et flerkulturelt perspektiv
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring handler om sosial kompetanse i et flerkulturelt perspektiv. Det legges vekt på elevenes erfaringsbakgrunn og hvordan elevenes bakgrunn kan påvirke sosialisering og utvikling ... -
Sosiale ferdigheter og relasjoner. En kvantitativ analyse av minoritetsspråklige elever med vestlig og ikke-vestlig bakgrunn.
(Master thesis, 2018)Norsk: Problemstilling Skolen skal inneholde mer enn bare fag og har som oppgave å bidra til utvikling av hele eleven, både sosialt og faglig. Sosial kompetanse utvikles i en kontekst, og forhold som miljø og kultur ... -
Sosialfaglig arbeid i skolen. En kvalitativ undersøkelse av betydningen av sosialfaglig arbeid for å imøtekomme elevenes rettigheter om tilpasset opplæring.
(Master thesis, 2017)Norsk: Denne masteroppgaven forsøker å belyse det sosialfaglige arbeidets betydning for å realisere elevenes rettigheter om tilpasset opplæring. Bakgrunnen for undersøkelsen er at psykososialt arbeid og psykisk helse har ... -
Spesialundervisning og kvalitet: Kvalitet på opplæringen for elever som mottar spesialundervisning: En casestudie
(Master thesis, 2012)Norsk: I denne oppgaven settes søkelyset på spesialundervisning og kvalitet ved å drøfte kvalitet på opplæringen for elever som mottar spesialundervisning. Denne elevgruppas hverdag er i mange tilfeller preget av manglende ... -
Stille barns medvirkning og deltakelse i barnehagen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg stille barns medvirkning og deltakelse i barnehagen. Problemstillingen er formulert slik: Hvordan opplever barnehagelærere å ivareta stille barns medvirkning og deltakelse? For å svare ... -
Stille barns medvirkning og deltakelse i barnehagen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg stille barns medvirkning og deltakelse i barnehagen. Problemstillingen er formulert slik: Hvordan opplever barnehagelærere å ivareta stille barns medvirkning og deltakelse? For å svare ... -
Stille og snille? En kvantitativ analyse av skolesituasjonen til elever med innagerende atferd
(Master thesis, 2009)Norsk: Tema for denne masteroppgaven er innagerende atferd og hvordan dette viser seg i skolen. Atferdsvansker ser ut til å ha en stadig aktualitet i skolen, men denne går ofte i retning av forhold som forstyrrer undervisningen ... -
STL+ i den første skrive- og leseopplæringen
(Master thesis, 2020)Norsk: Skriving og lesing er viktige ferdigheter å beherske for å kunne fungere i dagens samfunn. Dette sammen med den økende digitaliseringen, som skjer i både skole og samfunn generelt, fører til innføring av nye metoder ... -
Strategisk læring i musikk. ”Øving er... noe jeg burde gjort”. En kvalitativ studie av musikkelevers forhold til egen øving.
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne masteroppgaven er tilknyttet masterutdanning i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Formålet med denne forskningen er å se på elevers forhold til, og tanker om, egen strategiske øving på instrument. ... -
Strategisk læring. Læringsstrategier, motivasjon og selvregulering hos minoritetsspråklige voksne
(Master thesis, 2013)Dette er en kvalitativ studie med følgende problemstilling: Hvilke språklæringsstrategier bruker voksne minoritetsspråklige norskkursdeltagere utenfor klasserommet, og hva bidrar til deres motivasjon og selvregulering for ... -
Stress blant elever i videregående skole
(Master thesis, 2011)Norsk: Forskningsspørsmålet i denne masteroppgaven har vært: I hvor stor grad opplever elever i videregående skole negativt stress, og hvilke sammenhenger kan finnes mellom stress, læringsutbytte, atferd og undervisning? ... -
Styrking av selvfølelsen, sett i lys av livsmestring i barnehagen. En tilnærming inspirert av K. E. Løgstrups filosofi.
(Master thesis, 2020)Norsk: Jeg ønsker igjennom denne oppgaven å få barnehagelæreres erfaringer og meninger når det kommer til deres arbeid med styrking av barns selvfølelse i barnehagen, sett i lys av livsmestring i barnehagen. Jeg har funnet ... -
Svakere matematikkelever og deres styrker. En kvalitativ undersøkelse av elever som strever med matematikk, sett fra en sosiokulturell synsvinkel.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven er skrevet ved Høyskolen i Hedmark, under studiet Master i tilpasset opplæring. Oppgaven er en kvalitativ studie som fokuserer på svake elever i matematikkfaget. Det er lagt vekt på elever som ... -
Synliggjøring og anerkjennelse av minoritetsspråklige elevers identitet i ordinære klasserom.
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne mastergradsoppgaven i tilpasset opplæring handler om synliggjøring og anerkjennelse av minoritetsspråklige elever i ordinære klasserom. Bakgrunn for studien er hvordan dette blir realisert i praksis gjennom ... -
Systemorientert endringsarbeid - å sikre en god pedagogisk praksis i barnehage og skole.
(Master thesis, 2017)Norsk: Temaet for denne masteroppgaven er «Forbedret praksis». «Forbedret praksis» - er et systemorientert endringsarbeid for utviklingen av pedagogenes praksis i barnehage og skole. Metoden er utviklet av Pedagogisk/psykologisk ... -
Særlig viktig for barn med atferdsvansker? - en evaluering av LP-modellen 2012-2014, med fokus på barns atferd i et kontekstperspektiv.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne oppgaven bygger på en evaluering av LP-modellen, prosjekt læringsmiljø og pedagogisk analyse, 2012 - 2014. Datamaterialet er samlet inn av SePU (Senter for praksisrettet utdanningsforskning) ved Høgskolen i ... -
Særskilt norskopplæring og tilpasset opplæring for elever med minoritetsspråklig bakgrunn i ordinær klasse. En kvalitativ studie.
(Master thesis, 2020)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Oppgaven har som hensikt å finne ut hvilke opplevelser og erfaringer et utvalg av barneskolelærere har med tilpasset opplæring for ... -
Teachers’ attitudes towards inclusive education in regular primary schools in Tanzania.
(Master thesis, 2015)The main purpose of this study was to investigate regular primary school teachers’ attitudes towards inclusive education in regular primary schools in Tanzania. It was a qualitative study design, aimed at: first, to ... -
Tett på eller langt ifra? En kritisk diskursanalyse av hvordan elever med funksjonsnedsettelse kategoriseres i politiske dokumenter og hvordan dette kan påvirke forståelsen av tilpasset opplæring
(Master thesis, 2022)Hvordan kategoriseres elever med funksjonsnedsettelse i Meld. St. 6 (2019-2020) og Meld. St. 25 (2020-2021), og hvordan kan dette påvirke forståelsen av tilpasset opplæring? Problemstillingen ovenfor forsøker jeg å besvare ...