Browsing Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH by Title
Now showing items 21-40 of 239
-
Betydningen av alternative ungdomsskoler for elevers mestring. I hvilken grad og på hvilken måte kan en alternativ ungdomsskole påvirke elevers opplevelse av mestring.
(Master thesis, 2016)Norsk: Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvilken grad og påvirkning en alternativ ungdomsskole har for mestring, hos elever som er tilknyttet et heltids tilbud. Mine undersøkelser er gjort ved en skole på ... -
Bidrar «Ungdomstrinn i utvikling» til en mer fokusert tenkning om den pedagogiske praksisen for tilpasset opplæring når det gjelder klasseledelse?
(Master thesis, 2018)Norsk: Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke om den kollegabaserte kompetansehevinga fra Utdanningsdirektoratet «Ungdomstrinn i utvikling» har hatt den effekten den var ment som. Det var å bidra til mer varierte ... -
Brobyggende overgangspraksiser: En kvalitativ studie av kontinuitetspremissets posisjon og rolle i nettverksarbeid om overgang mellom barnehage og skole
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring er en kvalitativ studie som utforsker hvordan kontinuitet ivaretas når barnehager og skoler samarbeider om overganger. Tematikken er undersøkt med utgangspunkt i følgende ... -
Bruk av lydanlegg i klasserommet
(Master thesis, 2020)Norsk: I denne masteroppgaven er det gjort en undersøkelse blant elever på en videregående skole, hvor hensikten er å finne ut i hvilken grad bruk av lydanlegg i klasserommet oppleves som nyttig. Det er interessant å ... -
Bruk av uteskole (utvidet klasserom) i barneskolen
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om uteskole (utvidet klasserom), hvor fokuset er på barneskolelæreres og skolelederes (rektorer) erfaringer og begrunnelser for bruk av uteskole. Formålet med oppgaven er å undersøke hvorfor ... -
Children with Visual Impairments in Tanzania. An investigation of the Challenges which Children with Visual Impairments face in Learning and Participation in Inclusive Primary schools.
(Master thesis, 2014)This study aimed at investigating the challenges which children with visual impairments face in learning and participation in inclusive primary schools. It was a qualitative case study design, which specifically aimed ... -
Den store utfordringen «Elevsamtalen». En kritisk analyse av den pedagogiske elevsamtalediskursen.
(Master thesis, 2017)Norsk: Gjennom en kritisk diskursanalyse undersøker denne oppgaven hvordan den pedagogiske elevsamtalediskursen konstruerer og konstituerer den formaliserte elevsamtalen som en formell samtale mellom kontaktlærer og elev. ... -
Den tause profesjonsutøveren Barnehagelærerens profesjonsutøvelse og standardiserte programmer i barnehagen
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet har kommet frem gjennom en nysgjerrighet knyttet til den økende bruken av standardiserte programmer i barnehagen (Pettersvold & Østrem, 2019, s. 7) som har ført til debatt både i media og i fagmiljøet ... -
Den trygge og gode voksne. Skolen som en beskyttende faktor for elever som opplever samlivsbrudd mellom foreldrene.
(Master thesis, 2021)Norsk: Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring handler om barneskoleansattes refleksjoner knyttet til skolen som beskyttende faktor for elever som opplever samlivsbrudd mellom foreldrene. Problemstillingen ble utformet ... -
«Det er ikke lett, men det er viktig» En kvalitativ undersøkelse om inkludering og anerkjennelse i skolen
(Master thesis, 2021)Norsk: Denne masteroppgaven handler om inkludering og anerkjennelse i skolen. Tematikken er undersøkt med utgangspunkt i problemstillingen: «Hvordan mener lærere de kan legge til rette for en inkluderende opplæring generelt ... -
«Det er vurdering som er vanskeligst» Læreres forståelse av entreprenørskap og vurderingsarbeid i ungdomsbedrift
(Master thesis, 2019)Norsk: Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av entreprenørskap og vurderingsarbeid i ungdomsbedrifter. Den er bygd opp på grunnlag av data fra fem dybdeintervjuer med lærere som underviser ungdomsbedrift på ... -
Dialog og medvirkning i hjem-skolesamarbeid
(Master thesis, 2015)Norsk: Dialog og medvirkning i hjem-skolesamarbeid er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark 2015. Oppgavens hensikt er å belyse hvordan jeg kan legge til rette for at utviklingssamtalen blir en ... -
Dialog som pedagogisk verktøy
(Master thesis, 2014)Norsk: Temaet i oppgaven er hvordan kontaktlærere på første trinn i videregående skole kan bruke dialog som pedagogisk verktøy for å følge opp eleven, både faglig og sosialt. Dialog er en av grunnsteinene for å opprette ... -
Differensiert undervisning i norskfaget på ungdomsskolen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Innlandet i studiet Master i tilpasset opplæring våren 2022. Det er en kvalitativ oppgave der formålet er å finne ut av hvordan differensiering blir planlagt og gjennomført ... -
Eit inkluderande læringsmiljø for elevar med vedtak om spesialundervisning
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne studien har undersøkt korleis elevar med vedtak om spesialundervisning blir inkludert i opplæringa. Den har teke utgangspunkt i kva kontaktlærarar og spesialpedagogar vektlegg i sitt arbeid med inkludering, ... -
”Eksterne smågruppebaserte deltidstiltak i skolen” : Et bidrag til utvikling av elevers sosiale kompetanse? En kvalitativ undersøkelse.
(Master thesis, 2011)Norsk: Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvilken rolle og funksjon bruk av eksterne smågruppebaserte deltidstiltak har for utvikling av elevers sosiale kompetanse. Som forsker ser jeg i denne studien nærmere ... -
Elev- og lærervurderinger av elevenes sosiale kompetanse i skolen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteravhandlingen er vurdering av elevers sosiale kompetanse i skolen. Utvikling av sosial kompetanse og sosiale ferdigheter er en vel så viktig del av skolehverdagen som den faglige opplæringen, og ... -
Elev- og lærervurderinger av elevenes sosiale kompetanse i skolen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteravhandlingen er vurdering av elevers sosiale kompetanse i skolen. Utvikling av sosial kompetanse og sosiale ferdigheter er en vel så viktig del av skolehverdagen som den faglige opplæringen, og ... -
Elever med atferdsproblemer i skolen – Hvordan ser de på seg selv og hvordan ser læreren på dem? En sammenligning av sosiale og faglige faktorer.
(Master thesis, 2017)Norsk: Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Innlandet under studiet Master i tilpasset opplæring, og ble ferdigstilt våren 2017. Et relevant begrep her, er det den norske skolen skal være bygd på: Fellesskolen ... -
Elever med både høyt evnenivå og faglig nivå. En kvantitativ studie av forhold som påvirker realisering for evnerike elevers læringspotensial.
(Master thesis, 2017)Norsk: Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring er skrevet ved Høgskolen i Hedmark våren 2017. Det er en kvantitativ studie, av elever med høyt evnenivå og høye skolefaglige prestasjoner og deres svar på trivsel, relasjon ...