Browsing Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education heltid M2TOH by Title
Now showing items 215-234 of 239
-
Tilpasset opplæring for evnerike elever i matematikk.
(Master thesis, 2016)Norsk: I masteroppgaven tar jeg for meg temaet tilpasset opplæring for evnerike elever.Jeg ønsket å finne ut hvilke strategier som ble anbefalt i tidligere forskning og teori for å tilpasse undervisningen for evnerike ... -
Tilpasset opplæring for tospråklige elever i mainstream-klasserommet. En kvalitativ studie av et utvalg læreres måter å arbeide på.
(Master thesis, 2015)Norsk: I denne masteroppgaven skriver jeg om tilpasset opplæring for tospråklige elever. Jeg var nysgjerrig på hva lærere kan gjøre for å tilpasse undervisningen best mulig, ved at tospråklige elever er i klasserommet ... -
Tilpasset opplæring i et danningsperspektiv : Operasjonalisering av tilpasset opplæring, med fokus på overbevisning og overtalelse i læreres språklige formidling i klasserommet
(Master thesis, 2008)Norsk: Tilpasset opplæring skal være et bærende element i den norske skolen, i henhold til styringsdokumentene fra Kunnskapsdepartementet. Begrepet tilpasset opplæring er imidlertid tvetydig definert i departementets ... -
Tilpasset opplæring i et Vygotskyperspektiv. En feltstudie av kateterundervisning som søker å kartlegge og analysere en lærers språklige formidling av faglige begreper på sjette klassetrinn
(Master thesis, 2007)Denne masteroppgaven omhandler tilpasset opplæring. Begrepet tilpasset opplæring kan sies å være et politisk skapt begrep med en svakere teoretisk forankring. Teoridelen av denne masteravhandlingen er derfor viet en grundig ... -
Tilpasset opplæring i matematikk. Hvordan opplever nyutdannede lærere at undervisningen og arbeidskravene i Matematikk 1 tilpasses lærerstudentenes forutsetninger, og i hvilken grad føler de seg kompetente nok til å undervise og tilpasse opplæringen i matematikk.
(Master thesis, 2017)Norsk: Får alle barn i barneskolen tilpasset opplæring i matematikk? Masteroppgaven tar utgangspunkt i erfaringer fra egen praksis som matematikklærer på barneskolen sammenlignet med resultatene ved Norsk matematikkråd ... -
Tilpasset opplæring i matematikk. Om klasseledelse i et utvidet læringsrom.
(Master thesis, 2015)Norsk: Denne masteroppgaven handler om hva lærer kan gjøre for å tilpasse opplæringen i matematikk ved å bruke et utvidet læringsrom. Bakgrunnen for oppgaven er erfaringer og undersøkelser som viser at mange barn sliter ... -
Tilpasset opplæring ved bruk av digitale verktøy
(Master thesis, 2021)Norsk: Digitale verktøy har fått en dominerende plass i skolen. Digitale verktøy kan hjelpe lærere med å tilpasse opplæringen til det store mangfoldet av elever i skolen. Selv om digitale verktøy er godt egnet til dette, ... -
Tilrettelegging av elevers fonologiske bevissthet i begynneropplæringa
(Master thesis, 2014)Norsk sammendrag: Dette er en Masteroppgave i tilpasset opplæring gjennomført ved Høgskolen i Hedmark. Oppgaven er en empirisk undersøkelse av to lærere i to ulike 1. klasser på to ulike skoler der problemstillingen til ... -
Uro i timen: Hva er elevenes egen forståelse av sammenhenger mellom uro i klasserommet og ralsjoner, anerkjennelse og sosial bakgrunn?
(Master thesis, 2010)Norsk: Mange lærere opplever elever med undervisnings- og læringshemmende atferd i timene. I norsk skole har det lenge vært en tradisjon å se etter hva som kan være feil med eleven i slike tilfeller. I denne oppgaven ... -
Utagerende atferd
(Master thesis, 2024) -
Ute av syne, ute av sinn? En casestudie om hvordan skolevegring oppleves av en elev, foresatt og skole.
(Master thesis, 2018)Norsk: Denne casestudien har undersøkt hvordan fenomenet skolevegring oppleves av en elev med skolevegring, hans foresatt og en ansatt ved skolen. Undersøkelsens formål var å se på hva skolen kan gjøre for å forebygge ... -
Utfordringer i segregerte opplæringstilbud : med fokus på kompetanse og bruk av skjønn
(Master thesis, 2011)Norsk sammendrag Denne oppgaven handler om utfordringer knyttet til arbeid i segregerte opplæringstilbud for elever med ulike funksjonshemminger som har all sin opplæring etter § 5.1. i Opplæringsloven (Kunnskapsdepartementet, ... -
Utfordringer som lærere møter i implementering av inkluderende opplæring i grunnskoler i Tanzania. En kasusstudie av to grunnskoler i Tanzania.
(Master thesis, 2014)This study aimed at assessing the challenges that teachers face in implementation of inclusive education in primary schools in Tanzania. Using Mbeya inclusive schools as a case study, it assesses the implementation of ... -
Utforskende arbeid i naturfag - en tilnærming til tilpasset opplæring?
(Master thesis, 2016)Norsk: Denne oppgaven er en fenomenologisk studie som omhandler bruk av utforskende arbeidsmåter i naturfag og hvordan dette kan bidra til å ivareta intensjonen om tilpasset opplæring. Den baserer seg på en hypotese om ... -
«Vafler er så mye mer enn en oppskrift!» En studie av arbeidsrettet norskopplæring for voksne innvandrere med liten eller ingen skolebakgrunn
(Master thesis, 2016)Norsk: Denne studien har tittelen «Vafler er så mye mer enn en oppskrift!», og er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Hedmark. Det er en kvalitativ utført undersøkelse utfra problemstillingen: I hvilken ... -
«Vi klarer det ikke alene»: En kvalitativ undersøkelse om fire læreres samarbeid med foresatte i forbindelse med atferdsproblemer hos elever i barneskolen.
(Master thesis, 2017)Norsk: Problemstillingen for denne masteroppgaven er «Hvordan samarbeider lærere med foresatte for å forebygge og håndtere atferdsproblemer hos elever i barneskolen?». Besvarelsen redegjør for hvordan fire lærere samarbeider ... -
"... Vi må huske på hvordan barna ser verden ..." En kvalitativ studie av læreres tanker om, og erfaringer med, lekens plass i skolen.
(Master thesis, 2022)Denne studien har som formål å få innsikt i, og forståelse for, hvilken funksjon leken har i skolen. Med et ønske om å ta utgangspunkt i læreres tanker om, og erfaring med, lek i skolen ble vår problemstilling: «Hvilken ... -
«Vi vurderer hele tiden hvor elevene vil ha best utbytte av å være, både faglig og sosialt». En casestudie av tre læreres samarbeid om inkluderingen av nyankomne elever i en mottaksklasse.
(Master thesis, 2017)Norsk: Opplæringslovens §2-8 åpner opp for organisering av særskilt språkopplæring i egne klasser, såkalte mottaksklasser, som et innføringstilbud til nyankomne elever. Tidligere forskning viser til positive sider ved en ... -
Vurdering for læring og undervisningsmetoder i kunst og håndverk. Min historie om en reise i et vurderingslandskap.
(Master thesis, 2015)Norsk: Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring. Fenomenet som studeres kvalitativt i denne oppgaven er forståelser om Vurdering for læring og undervisningsmetoder i kunst og håndverksfaget på ungdomsskolen. ... -
Vurderingskulturen i en ungdomsskole med fokus på tilbakemeldingspraksis i norskfaget . Hvordan kan skolen utvikle bedre vurderingskultur for å oppnå mer optimal læring?
(Master thesis, 2015)Norsk: Formålet med oppgaven er å beskrive lærernes tilbakemeldingspraksis i norskfaget i en ungdomsskole for å kunne finne mulig forbedringspotensial i tilbakemeldingspraksisen til lærerne, som kan styrke vurderingskulturen ...