Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJacobsen, Mari
dc.date.accessioned2012-06-29T07:32:27Z
dc.date.available2012-06-29T07:32:27Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/132721
dc.descriptionMastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2012no_NO
dc.description.abstractNorsk: Min problemstilling Hvordan anerkjenner tanzaniansk skole elevenes identitet? Forskningsspørsmål: 1. Hvordan jobbes det med identitetsskapende arbeid i en tanzaniansk ungdomsskole? 2. Hvordan opplever elevene i denne skolen at identiteten deres blir anerkjent? opplevelse. Mål: Formålet med denne undersøkelsen har vært å finne ut mer om hvordan elever i Tanzania føler at de blir anerkjent, hvilke anerkjennende væremåter lærerne har, og hva som står i styringsdokumenter i forhold til anerkjennelse av identitet. Oppgavens fokus er å skille mellom og sammenligne tradisjonelle samfunn med moderne samfunn og øke leserens forståelse av ulike oppdragelses og undervisningsmetoder. Denne oppgaven vil også være et nyttig supplement da det finnes lite litteratur om dette temaet fra Tanzania. Teori og metode: Studien har hentet inn ulike teorier, men jeg har lagt hovedvekt på Honneths teori om anerkjennelse. Det empiriske materialet har jeg hentet inn fra observasjon i en klasse fra en ungdomsskole i Tanzania. Jeg skygget en elev fra denne klassen og sammenlignet styringsdokumenter i Norge og Tanzania. Resultater: I studien er det kommet fram at det er stor forskjell på hva som står i styringsdokumentene, til hvordan elever opplever anerkjennelse av identitet. Det er store individuelle forskjeller på væremåtene til de forskjellige lærerne. Konklusjon: I et forsøk på å svare på min problemstilling og mine forskerspørsmål, kommer det fram at det jobbes i skolen med å styrke elevenes nasjonale identitet, mens den lokale identiteten ikke blir vektlagt. Det kommer fram at det er stor variasjon mellom hvordan lærere anerkjenner og i noen tilfeller krenker elevene. I Tanzaniansk kontekst er respekt noe som er en naturlig del av å bli eldre og elever/barn får da naturlig mer respekt når de vokser opp. Dette er likt for alle.no_NO
dc.description.abstractEnglish: How to recognize the Tanzanian school pupils' identity? Research Question: 1. How is the work with identity work in a Tanzanian secondary school? 2. How do the students in this school feel that their identity is being respected and recognized? Aims: The purpose of this study was to find out more about how students in Tanzania feel that their identity is recognized. I have observed how the teachers treat the students and what documents are saying about the subject. The thesis focus is to distinguish between and compare traditional societies with modern society and increase the reader's understanding of different styles of parenting and teaching methods. This paper will also be a useful supplement because there is little literature on this subject from Tanzania. Methodology: The study raises different theories, but I have emphasisized on Honneth's theory of recognition. The empirical material I have collected from observations in Tanzania in a classroom. I shadowed a student from the class and compared the policy documents in Norway and Tanzania. Results: In the study it emerged that there is a big difference between what is written in the key documents, and how students experience recognition of identity. There are large individual differences in the actions of the different teachers. Conclusion: In an attempt to answer my question and my research questions, it emerges that they are working in schools to strengthen students' national identity, while the local identity is not emphasized. It appears that there is considerable variation between how teachers recognize and in some cases violate the students. In the Tanzanian context, the respect which is a natural part of getting older is that students / children in general will naturally gain more respect when they grow up.
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectMITOno_NO
dc.subjectidentitetno_NO
dc.subjecteleverno_NO
dc.subjectanerkjennelseno_NO
dc.subjectkrenkelseno_NO
dc.subjectTanzaniano_NO
dc.titleAnerkjennelse av elevers identitet i Tanzania : et case studieno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280no_NO
dc.source.pagenumber87no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel