• Bak diagnosen - en kognitiv terapeutisk tilnærming til pasienter med schizofreni 

      Bakka, Erlend Jørstad; Sæther, Karl-Oskar (Bachelor thesis, 2014)
      Bakgrunn: Å møte vrangforestillinger kan oppleves vanskelig, og det kan være utfordrende å møte de som har dem på en måte som ikke virker krenkende for pasienten. Hensikt: Undersøke om kognitiv terapi og dens prinsipper ...
    • Balanseferdigheter blant 2-åringer i to forskjellige barnehager. 

      Frydenlund, Vilde (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Barnehagens innhold og oppgaver er en viktig brikke i barns utvikling. Denne oppgaven tar for seg barns fysiske utvikling, grovmotorikk og balanseferdighet. Datainnsamlingen har foregått i to forskjellige barnehager ...
    • Balanseferdigheter. 

      Bergerseter, Mia In Hee Solvang (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: I denne oppgaven har jeg sett på femåringers balanseferdigheter i en natur – og gårdsbarnehage og i en tradisjonell barnehage. Formålet med denne oppgaven er å sammenligne disse to barnehagene, og se om det var ...
    • "Bare en narkoman" 

      Nilsen, Mari; Lindberg, Ingeborg Ystaas (Bachelor thesis, 2016)
      Tittel: ”Bare en narkoman”, ”Just an addict”. Problemstilling: ”Hvordan ivaretar sykepleiere opioidavhengige pasienter med behov for smertebehandling på somatisk sykehus?”. Kort beskrivelse av oppgaven: Oppgaven tar for ...
    • Barn av Jehovas vitner i Skolen 

      Medlie, Kristian Aagaard-Nilsen (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne oppgaven omhandler barn av Jehovas vitner i skolen, hvilke utfordringer de kan møte på og hvordan lærere kan møte disse utfordringene på skolen og i undervisningssammenheng. Lærerens rolle vil, gjennom ...
    • Barn er motiverte 

      Senstad, Petter (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Motivasjon er et begrep som ofte brukes i skolesammenheng. I følge Manger (2010), kan motivasjon betraktes som en tilstand som forårsaker aktivitet hos individet, styrer aktiviteten i bestemte retninger og ...
    • Barn i sorg. 

      Wennerstrand, Oda (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Min problemstilling: Hvilke kunnskaper bør barnehagelæreren ha om barns sorg og sorgreaksjoner ved dødsfall i nære relasjoner? Hensikten med denne oppgaven er å vurdere hvilke kunnskaper barnehagelæreren og øvrige ...
    • Barn og diabetes type 1 

      Ramstad, Marte Elise; Sagbakken, Sina Bekkelund (Bachelor thesis, 2017)
      Bakgrunn: Vi har valgt denne problemstillingen fordi diabetes type 1 er svært utbredt hos barn i Norge. Videre har vi lite erfaringer med barn og ønsket å lære mer om denne pasientgruppen. Vi ønsket videre å se på hvordan ...
    • Barn som ikke leker med andre barn. 

      Madsen, Tonje (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Tema for denne oppgaven er barnehagebarns alenelek. Målsetningen for undersøkelsen er å finne ut hva slags tanker og erfaringer barnehageansatte har, rundt barn som leker alene i barnegruppa. Hvilke årsaker tror ...
    • Barn som pårørende 

      Hagen, Heidi Solli; Halvorsen, Lena Solberg (Bachelor thesis, 2014)
      Tittel: «Barn som pårørende» Hensikt: Å få økt kunnskaper om hvordan sykepleier kan møte barn som pårørende på en psykiatrisk avdeling, og hvordan ivareta de gjennom samtale og kommunikasjon. Ved å belyse dette ønsker vi ...
    • «Barn som pårørende er også vårt ansvar» 

      Øieroset, Oda Hansen; Ruset, Vilde Øvstedal (Bachelor thesis, 2016)
      Tittel: «Barn som pårørende er også vårt ansvar.» Problemstilling: «Hvordan kan sykepleier gi trygghet til barn på sykehus der forelder er akutt alvorlig syk?» Formål: I 2010 fikk barn som pårørende rettigheter i form ...
    • Barn utsatt for seksuelle overgrep 

      Hauger, Monica (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Denne oppgaven redegjør for hva skolen kan gjøre for barn som er blitt utsatt for seksuelle overgrep. Rettigheter og lover legger føringer på at skolen har et stort ansvar ovenfor barnet. For å besvare problemstillingen ...
    • Barn, traumer og musikk 

      Pehrson, Sunniva Høiberg (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I denne bacheloroppgaven utforskes viktigheten av musikk som et egenterapeutisk virkemiddel, og de positive virkningene musikk kan ha i en undervisningssituasjon. Arbeidet med oppgaven har bestått av å intervjue ...
    • Barnehagelærere og stamming: Erfaringer og oppfatninger. 

      Vernang, Daniel (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: I denne bacheloroppgaven tar jeg opp temaet stamming i barnehagen. Erfaringene og oppfatningene til barnehagelærere er det som blir lagt fokus på, i lys av stamming hos barnehagebarn. Problemstillingen er hvordan ...
    • Barnehagelæreren sin tilnærming til barn som oppfattes som utfordrende. 

      Hansen, Eli Sofie (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: ”Hvilken tilnærming bruker barnehagelæreren når barnet oppfattes som utfordrende, og hvorfor velges denne tilnærmingen?”. Formålet med denne besvarelsen er å få en innsikt i hvilken tilnærming barnehagelæreren ...
    • Barnehagelærerens arbeid med trygghet og nære relasjoner. 

      Huset, Trine (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Dette er en bacheloroppgave i barnehagelærerutdanningen. Oppgavens formål er å utvikle kunnskaper om barnehagelærerens arbeid med trygghet og relasjonsbygging, og er basert på følgende problemstilling: «På hvilken ...
    • Barnehagelærerens møte med barns undring i barnehagen. 

      Brandsneshaug, Elin (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Temaet for denne oppgaven er barns undring og fokuset er barnehagelærerens møte med barns undring i barnehagen. Gjennom problemstillingen «På hvilke måter møter barnehagelæreren barns undring?» vil barnehagelærerens ...
    • Barnehagen som læringsarena 

      Mæhlum, Julie Marie Hommel (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: I min bachelor oppgave har jeg valgt å se nærmere på det læringstrykket barnehagen i dag står ovenfor, og hvordan dette læringstrykket kan utfordre barnehagelærerens praksis og forståelse av læring. Jeg har med det ...
    • Barnehagen som læringsarena. 

      Dokken, Linda Kristiansen (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I denne bacheloroppgaven har jeg valgt å se nærmere på barnehagen som læringsarena opp mot problemstillingen: Hvordan vil et stadig økende fokus på barnehagen som læringsarena kunne påvirke mitt arbeid med læring ...
    • Barnehagens fysiske innemiljø – en inngang til barns medvirkning. 

      Skogen, Øyvind (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven har som mål å synliggjøre på hvilke måter det fysiske innemiljøet kan gi rom for barns medvirkning. Både medvirkning og det fysiske innemiljøet er to områder jeg mener fortjener økt oppmerksomhet, ...