dc.contributor.author | Andersen, Marius | |
dc.date.accessioned | 2013-07-10T10:34:12Z | |
dc.date.available | 2013-07-10T10:34:12Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/132818 | |
dc.description | Bacheloroppgave, faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2013 | no_NO |
dc.description.abstract | Forfatter: Marius Andersen, student ved bachelor i faglærer i kroppsøving, ved Høyskolen i Hedmark, avdeling Elverum
Oppgavetittel: «Forskjeller mellom utdannet og ufaglært kroppsøvingslærer».
Problemstilling:
Er planleggingen og gjennomføringen i kroppsøvingstimer på barneskolen annerledes med en utdannet kroppsøvingslærer sammenlignet med en ufaglært?
Underproblemstilling:
Har aktivitetsnivået på elever endret seg fra 1 – 4 klasse i kroppsøving fra L97 opp i mot Lk06?
Teori: Temaene jeg er innom er læreplaner, kroppsøvingsfagets utvikling, tilpasset opplæring, didaktiske relasjonsmodellen og relevant forskning knyttet til de overnevnte punktene.
Metode: Kvalitativ forskningsmetode i form av intervju. Intervjuet i alt 4 personer fra to forskjellige barneskoler.
Resultat: Krav til kroppsøvingslærer på barneskolen er et stort tema. Utviklingen av barnets fysiske egenskaper er viktig og for å forhindre fysisk inaktivitet i tidlig alder. I mine resultater ser jeg forskjeller mellom faglært og ufaglært kroppsøvingslærer i planleggingen og gjennomføringen av en kroppsøvingstime.
Forskningen min viser at det er vanskelig å måle aktivitetsnivået fra L97 til Lk06, men aktivitetsbidrag som fysak er med på å få 1 times fysisk aktivitet hver dag inn i skolehverdagen.
Nøkkelord: Tilpasset opplæring, læreplan, fysisk aktivitet og fysak. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.relation.haspart | Differences between educated and uneducated physical teacher | no_NO |
dc.subject | kroppsøving | no_NO |
dc.subject | idrettsfag | no_NO |
dc.subject | gym | no_NO |
dc.subject | faglært | no_NO |
dc.subject | ufaglært | no_NO |
dc.subject | lærere | no_NO |
dc.subject | fysisk aktivitet | no_NO |
dc.subject | tilpasset opplæring | no_NO |
dc.title | Forskjeller mellom utdannet og ufaglært kroppsøvingslærer | no_NO |
dc.type | Bachelor thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Social science in sports: 330 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 44 | no_NO |