Bruk av uteskole: er det forskjeller i by og bygd?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/132832Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sammendrag
Forfatter:
Lise Linn Rasmussen
Oppgavens tittel:
Bruk av uteskole, er det forskjeller i by og bygd?
Problemstilling:
I hvor stor grad er det forskjeller mellom by og bygd i bruk av uteskole på barneskoler i Hedmark fylke?
Metode:
Kvantitativ metode benyttes i denne oppgaven. Innsamling av data har foregått ved å benytte spørreskjema til rektorer ved skoler i by og bygd i Hedmark fylke.
Resultat:
Det er flere faktorer som påvirker i hvor stor grad uteskole blir brukt som undervisningsform på skolene som er med i undersøkelsen. Skolenes rammefaktorer og behov for ressurser er det som skaper den største forskjeller blant by- og bygdeskolene. Byskolene har rammefaktorer rundt/ved skolen som setter begrensninger for skolene til og drive aktivt med uteskole. Begrensningene skaper også økt behov for ressurser. Selv om bygdeskolene også har noen behov for ressurser, gir rammefaktorer rundt/ved skolen muligheter i stedet for begrensninger. Den største graden av forskjellen i bruk av uteskole blant by og bygd finner vi dermed i skolenes rammefaktorer og ressurser.
Beskrivelse
Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag