Now showing items 21-40 of 105

    • En studie om læreres refleksjoner rundt et samlivsbrudd påvirkning på elevers sosiale ferdigheter og faglige læring 

      Eriksen, Hege Lunde (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: I dagens samfunn velger hvert 5. samboerpar med felles barn å gå fra hverandre, mens ca 9000 gifte par skiller seg. De aller fleste barn viser reaksjoner på et samlivsbrudd som varer lengre enn ett år. Disse ...
    • En virkelighet ingen vil ha – en studie om identifisering av omsorgssvikt i skolen 

      Sinnerud, Inga (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Det er et stort samfunnsproblem at barn som blir utsatt for ulike typer alvorlig omsorgssvikt ikke blir oppdaget. Vi ser at dette kan gi svært alvorlige følger for barnets livskvalitet. Vi vet også at tidlig ...
    • Evnerike barn, tilpasset opplæring 

      Indsetviken, Aksel Harjo (Bachelor thesis, 2014)
      Norsk: Oppgavens tema er tilpasset opplæring for evnerike barn i skolen. Problemstillingen for oppgaven er ”Hvilket syn har lærere på tilpasset opplæring av evnerike elever?”. For å svare på problemstillingen har jeg ...
    • Forebygging av mobbing 

      Sandholt, Anette Østereng (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk. Mobbing er et alvorlig tema som er svært aktuelt i skolen. Mobbing rammer flere tusen elever, reduserer elevenes læringsutbytte og er en kilde til utvikling av psykiske helseproblemer. Mobbing må bekjempes gjennom ...
    • Forebygging av mobbing i en klasse 

      Stakston, Lars Magnus (Bachelor thesis, 2014)
      Hovedpoenget i denne oppgaven er at det er bedre å forebygge enn å reparere, derfor kan det gi gode resultater å integrere forebygging av mobbing i det daglige arbeidet blant elevene. Læreren bør opparbeide seg tillit i ...
    • Foreldresamarbeid. 

      Juven, Hilde (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Temaet for denne bacheloroppgaven er skole-hjem samarbeid, og problemstillingen er ”Hvordan kan jeg som nyutdannet lærer legge til rette for samarbeid med foreldre?”. Skole-hjem samarbeid er helt avgjørende for at ...
    • Foreldre som ressurs i leseopplæringen 

      Røste, Linn (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Engasjerte og støttende foreldre øker elevenes læringsutbytte, og de aller fleste foreldre (over 90 %) har en positiv innstilling til skolen. De hjelper barna med leksene og spør barna hvordan de har hatt det ...
    • Forståelse av energibegrepet – en praktisk tilnærming 

      Helseth, Anita (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Dette er en empirisk oppgave som har hatt til formål å finne ut om forståelsen og læringen av energibegrepet hos elevene fremmes ved å la dem bygge en mekanisk leke i undervisningen i kombinasjon med å trekke ...
    • Fortellinger og dannelse i kristendoms-, religions-, livssyns- og etikkfaget 

      Odden, Marléne (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Opplæringens mål står skrevet i læreplanverket og formålsparagrafen. I læreplanens generelle del vektlegges elevenes dannelse eksplisitt og implisitt. I KRLE-fagets læreplan uttrykkes også dannelsesmålet eksplisitt, ...
    • Forutsetninger for blomstring. En studie om gruppestørrelsens betydning for tilpasset opplæring. 

      Hovsbakken, Hanne (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Hvordan opplever grunnskolelærere at gruppestørrelsen påvirker deres arbeid med tilpasset opplæring? Studien omfatter faktorer som påvirker lærerens arbeid med tilpasset opplæring innenfor mindre og større ...
    • Fremtidens kunnskap gjennom muntlighet 

      Torbergsen, Hege (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Ludvigsenutvalget kom i 2015 med en rapport om tanker for hva som vil bli viktige fokuspunkter for fremtidens skole. De fremholdt dybdelæring som en sentral ferdighet for å mestre utfordringer fremtidig skole og ...
    • Fysisk aktivitet i forhold til læring. 

      Nordengen, Lisbeth (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Temaet for denne oppgaven er fysisk aktivitet i forhold til læring. Problemstillingen er «Hva sier et utvalg dokumenter om fysisk aktivitet i skolen i forhold til forskning?». For å svare på problemstillingen har ...
    • God nok? 

      Gaukstad, Bente (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: I denne oppgaven har jeg sett på hvordan det er å være lærer i fådelt skole, og hvilket syn lærere har på elevenes faglige og sosiale læring. På grunnlag av intervjuer og teori om emnet sitter jeg igjen med at ...
    • God relasjonskvalitet. Lærerens ansvar i håndtering av problematferd i skolen 

      Børresen, Anne Marie (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Det kommer frem av forskningen at det er mye bråk og uro i norske skoler, at skoler som lykkes med å håndtere og forebygge problematferd har lite bråk og uro og lykkes bedre med elevenes utvikling og faglige ...
    • Den gyldne regel –hvordan involvere foreldre i utviklingssamtalen 

      Korsvoll, Tina (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Temaet for denne oppgaven er skole-hjem-samarbeidet. Problemstillingen lyder som følger: «Hvordan kan man involvere foreldrene i utviklingssamtalen?» For å belyse problemstillingen blir det brukt teori og ...
    • Hvordan vektlegger Stortingsmelding nr. 16 utjevning av sosiale forskjeller? Og hvilke konsekvenser har dette? En dokumentanalyse om sosiale ulikheter i skolen. 

      Oskarsen, Lene (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Temaet for denne oppgaven er sosiale ulikheter blant elevene, og de konsekvensene dette har for elevenes læringsutbytte. Jeg har analysert Stortingsmelding nr. 16, og sett på hva denne sier om sosiale forskjeller ...
    • Hvorfor liker jeg læreren min? 

      Amundsen, Vegard André (Bachelor thesis, 2015)
      Norsk: Problemstillingen: Hvilken sammenheng har trygghet, tro på elevene, motivasjon, styrking av elevenes selvfølelse og lærerens evne til å inngå relasjoner med elevenes relasjon til læreren? Det blir først presentert ...
    • Hvorfor snakker du engelsk? En undersøkelse om læreres bruk av målspråk i L2-undervisning. 

      Aunmo, Silje Birgitte (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: I 2015 kom det påstander om at lærere både kan og bruker for lite målspråk L2-undervisning. Parallelt gjorde jeg en erfaring ute i praksis som underbygget dette utsagnet. Tiden engelsklærere har til rådighet i ...
    • “Hvorfor trenger vi Munch når vi har multiplikasjon?” 

      Nybakk, Cathrine (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Innenfor pedagogisk sosialiseringsteori har det lenge vært kjent at kultur spiller en avgjørende rolle for barnets identitetsutvikling. Kultur henviser her til et sett av normer og verdier som gjenspeiler ...
    • Det ideelle er en lærerstil som fremmer læring 

      Myhre, Line Kirkelund (Bachelor thesis, 2013)
      Sammendrag: Etter å ha vært i praksis i Namibia, i byen Tsumeb, har jeg skrevet denne bacheloroppgaven. Den omhandler temaet klasseledelse og min problemstilling har vært som følger: I hvilken grad har læreren en stil ...