Show simple item record

dc.contributor.authorStorødegård, Ane
dc.date.accessioned2013-10-10T06:54:41Z
dc.date.available2013-10-10T06:54:41Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/132886
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2013no_NO
dc.description.abstractSammendrag: Problemstillingen min for denne oppgaven er: ”Hvordan kan rollespill i klasserommet påvirke elevens begrepslæring i naturfag?”. For å undersøke dette har jeg brukt min praksisperiode til å utføre et rollespill på 10. trinn. Undersøkelsen foregikk i to parallellklasser. Undervisningstimene var like lange, og temaet for økta var immunforsvaret. Klasse A tilbudt rollespill som en ekstra læringsaktivitet, som klasse B ikke fikk. Etter endt undervisning svarte tre elever i hver klasse skriftlig på noen spørsmål angående immunforsvaret. Undersøkelsesmetoden min er hovedsakelig kvalitativ. Gjennom hele oppgaven min vil jeg bruke Vygotskijs spontane- og vitenskapelige begreper, i tillegg til annen relevant teori. Mine data etter undersøkelsen viser blant annet at elevene som fikk tilbudt rollespill som et supplement i naturfagsundervisningen, skriver betydelig flere ord i sine besvarelser, forklare sine tegninger med ytterligere begreper og flere svarer på den utfordrende oppgaven.no_NO
dc.description.abstractSummary: The problem I address in this paper is: "How can role play in the classroom affect student learning concepts in science?". To investigate this, I have used my practice time to perform a roleplay in 10th grade. The study took place in two parallel classes. The lessons were the same length in both classes, and the topic of the sessions was the immune system. Class A were offered roleplay as an additional learning activity, an option class B did not get. After completing the course, three students in each class responded in writing to three questions about the immune system. My investigation method is mainly qualitative. Throughout my paper I will use Vygotskys spontaneous and scientific concepts, as well as other relevant theory. My data after the investigation shows that students who got offered roleplay as a supplement in science teaching, wrote significantly more words in their work, explaining their drawings with additional concepts. Also all of the students answered the more challenging task.
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectrollespillno_NO
dc.subjectdramatiseringno_NO
dc.subjectnaturfagno_NO
dc.subject10. trinnno_NO
dc.subjectbegreperno_NO
dc.subjectVygotskijno_NO
dc.subjectGLUno_NO
dc.titleNaturfag med egne ordno_NO
dc.title.alternativeScience with own wordsno_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280no_NO
dc.source.pagenumber49no_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record