dc.contributor.author | Børresen, Anne Marie | |
dc.date.accessioned | 2013-09-24T08:36:21Z | |
dc.date.available | 2013-09-24T08:36:21Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/132926 | |
dc.description | Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2013 | no_NO |
dc.description.abstract | Sammendrag: Det kommer frem av forskningen at det er mye bråk og uro i norske skoler, at skoler som lykkes med å håndtere og forebygge problematferd har lite bråk og uro og lykkes bedre med elevenes utvikling og faglige utbytte enn skoler som har mye problematferd.
Denne oppgaven har til hensikt å se på relasjoners betydning for arbeid med problematferd. Det finnes ulike typer problematferd som alle bør forstås i lys av både individ- aktør- og kontekstperspektivet. Lærerens relasjoner til både elever og foreldre har betydning for fravær av problematferd, og lærer- elev- relasjonen påvirker også relasjonene mellom elevene. Lærerens innsats og bevissthet kan være avgjørende for relasjonskvaliteten, og gode relasjoner kan være en beskyttende faktor i barn og unges liv, men læreren kan også være en risikofaktor dersom han/hun ikke lykkes med å bygge positive relasjoner. Læreren kan være en avgjørende faktor for elevenes fremtid. | no_NO |
dc.description.abstract | Summary: Rresearch tells us that there is a lot of noise and disorder in Norwegian schools, the schools that succeed in managing and preventing problem behavior has little noise and disturbance and more successful student development and academic progress than schools that have a lot of problem behavior. This paper intends to look at relations impact on work with problem behavior There are different types of problem behavior that all should be understood in the light of individual- actor- and context perspective. Teacher's relationships with both students and parents have significance of the absence of problem behavior, and teacher-student relationship affects the relationships between students. Teacher effort and awareness can be vital for relationship quality, and good relationships can be a protective factor in children and young people’s lives, but the teacher can also be a risk if he / she fail to build positive relationships. The teacher can be a decisive factor for students' future. | |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.subject | lærer- elev- relasjon | no_NO |
dc.subject | relasjoner | no_NO |
dc.subject | problematferd | no_NO |
dc.subject | GLU | no_NO |
dc.title | God relasjonskvalitet. Lærerens ansvar i håndtering av problematferd i skolen | no_NO |
dc.title.alternative | Good relationship quality. The teacher's responsibility in managing problem behavior in schools | no_NO |
dc.type | Bachelor thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 31 | no_NO |